• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מדוע לא לוקים על לא תשנא?

גרינפלד

Well-known member
הרמב"ם כותב שאין לוקין על לא תשנא אחיך בלבבך, כיון שהוא לאו שאין בו מעשה.

ובפסקי רי"ד ב"מ צ' כתב שגם למ"ד לאו שאין בו מעשה לוקין עליו - אין לוקין על לא תשנא, כי הוא ניתק לעשה של ואהבת לרעך כמוך.

ולכאורה הרמב"ם ס"ל שאין זה ניתק לעשה, כי לא בא בתור תיקון [וזה כקדמו עשה, עי' מכות י"ד ב' ובראשונים].

אכן יתכן שהרמב"ם מודה לפסקי רי"ד, ורק שהרי הרמב"ם פוסק קיימו ולא קיימו, שאם לא קיים העשה מיד כשהתרו בו - לוקה,
ולכן היה צריך לומר שזה מצד לאו שאין בו מעשה, שגם אם לא קיים לא ילקה.
 
הרמב"ם כותב שאין לוקין על לא תשנא אחיך בלבבך, כיון שהוא לאו שאין בו מעשה.

ובפסקי רי"ד ב"מ צ' כתב שגם למ"ד לאו שאין בו מעשה לוקין עליו - אין לוקין על לא תשנא, כי הוא ניתק לעשה של ואהבת לרעך כמוך.

ולכאורה הרמב"ם ס"ל שאין זה ניתק לעשה, כי לא בא בתור תיקון [וזה כקדמו עשה, עי' מכות י"ד ב' ובראשונים].

אכן יתכן שהרמב"ם מודה לפסקי רי"ד, ורק שהרי הרמב"ם פוסק קיימו ולא קיימו, שאם לא קיים העשה מיד כשהתרו בו - לוקה,
ולכן היה צריך לומר שזה מצד לאו שאין בו מעשה, שגם אם לא קיים לא ילקה.
ייש"כ
 
חזור
חלק עליון