תלוי כמובן במדרשים... (ראה כאן).הסתפקתי -במכת דם- מה היהודי היה רואה בנילוס, מים או דם?
ואת'ל שהיה רואה דם, האם הדגים מתו גם ליהודים ?
ואת'ל שמתו, האם כשהיהודי הפך את הדם למים בידו האם הדגים קמו לתחיה?
אם רק ביד המצרי נהפך לדם, למה הדגה שביאור מתה?תלוי כמובן במדרשים... (ראה כאן).
לפי מש"כ שמכת דם היתה גם בבני ישראל - אין שאלה.
לפי מש"כ שהמים נהפכו לדם רק ביד המצרי - אין שאלה.
לפי מש"כ שהיה רק מראה דם וטעם מים - מסתבר שגם לישראל היה מראה דם ועכ"פ הטעם של מים.
לפי מש"כ שזה היה רק לשעה אחת ואח"כ חזר לקדמותו - מסתבר שבאותה שעה גם לישראל היה נראה דם.
לפי מש"כ שהדם היה נהפל למים ביד הישראל (ואפי' דם צבי ואיל) - מסתבר שהישראל ראה דם ובידיו התחלף למים.
אגב, אני הסתפקתי לפי הפשטות שהיאור נהפך לדם וכו', מה היה קורה אם ישראל היה רוחץ ביאור? אולי ד' אמות מסביבו היה נהפך למים...
וחןץ מזה שעדיין הקושיא במקומה האם [לפי איזה שיטה שתחפוץ] היהודי ראה דג חי או מת?אם רק ביד המצרי נהפך לדם, למה הדגה שביאור מתה?
וכן אם זה היה מים בצבע דם, למה הדגים מתו, ולמה המצרים לא יכלו לשתות, שיעצמו עינים וישתו?
בליקוטי שושנים הוא כותב שזה בדיוק העניין.אם רק ביד המצרי נהפך לדם, למה הדגה שביאור מתה?
זו בדיוק הסיבה שכתוב "ויבאש היאור", וכנ"ל, אם היה דם - פשוט שהיאור הסריח, אלא שאע"פ שהיה רק נראה דם ובאמת היה טעם מים, היאור הבאיש, ומסיבה זו לא יכלו לשתות, אבל אלמלא כן היה לו טעם מים.וכן אם זה היה מים בצבע דם, למה הדגים מתו, ולמה המצרים לא יכלו לשתות, שיעצמו עינים וישתו?
1. היכן כתוכ שגם ליהודים היה דם? [ בעלון שצירפת אין כזו דעה]אולי תראה במקורות...
הצג קובץ מצורף 19274
בליקוטי שושנים הנ"ל הוא כותב שזה בדיוק העניין.
אם היאור נהפך לדם אז מה החידוש שהדגים מתו? הרי זה פשוט ופסיק רישיה שימותו.
הצג קובץ מצורף 19278
הצג קובץ מצורף 19276
1. היכן כתוכ שגם ליהודים היה דם? [ בעלון שצירפת אין כזו דעה]
אני לא חושב שיתכן שהיהודי ראה דג חי, שהרי כתוב שהדגים מתו (אא"כ דגים קטנים).בספר ליקוטי שושנים כותב שהדגים כן מתו למרות שזה היה מים [וכ'ה בדעת זקנים]
וממילא הספק במקומו האם היהודי ראה דג חי או דג מת?
איפה אמרתי כן?ומנין לך שאם זה רק צבע אדום גם ליהודים זה היה אדום?
בשורה הרביעיתהצג קובץ מצורף 19279
אני לא חושב שיתכן שהיהודי ראה דג חי, שהרי כתוב שהדגים מתו (אא"כ נדגים קטנים).
אך לכאו' אין בזה מכה בשביל ישראל, כיון שלפי רוב הפירושים המכה היא שהיאור הבאיש מחמת הדגים, ואם לבנ"י היאור לא הבאיש, אז אה"נ אפש"ל שבאמת גם בשבילם הדגים מתו.
איפה אמרתי כן?
אה, צודק. אה"נ. כתבתי 'מסתבר', מכיון שזה לא היה עיקר המכה שהרי אח"כ השתנה, אז לכאו' לא היה צריך 'להציל' את ישראל מכך.בשורה הרביעית
רוב רובם חולקים על האבן עזרא בצורה מוחלטת! וכותבים נגד דברים אלו.חבל שהראת לי את האבן עזרא..
עד עכשיו התלהבתי גם ממכות דם צפרדע כינים, שהיהודים ראו ושמחו והמצרים סבלו [אשר התעללתי]
וכעת ...
אם גם בני ישראל סבלו מדם צפרדע כינים, אולי אין שום ענין לספר עליהם בליל הסדר?
ולהתחיל ישר ממכת ערוב [ לפי האבן עזרא]
למה? להיפך, אני רוצה לומר שזה לא היה נראה לישראל כדם אלא כמים.1. המילים "לא היה נראה " למחוק
מה הכוונה "לא ניזוקים מהמראה"? אני מבין שהכוונה שחלק מסויים מהמכה היה בכך שהמצרי יוצא ורואה את כל הנילוס דם, וא"כ אם גם כשישראל היה יוצא היה רואה דם - אז גם הוא לקה, לכן צ"ל שכשישראל יצא וראה את הנילוס הוא ראה מים. (וזה מש"כ שהיאור נהפך לדם רק בפני המצרים).2.כוונתו לא היו ניזוקין מפני שהיה מים ולא דם ולכן לא ניזוקו מהטעם ריח ומראה.
סליחה .לא הבנתי אותך טוב. ולכן עשיתי הגהות וכו'למה? להיפך, אני רוצה לומר שזה לא היה נראה לישראל כדם אלא כמים.
מה הכוונה "לא ניזוקים מהמראה"? אני מבין שהכוונה שחלק מסויים מהמכה היה בכך שהמצרי יוצא ורואה את כל הנילוס דם, וא"כ אם גם כשישראל היה יוצא היה רואה דם - אז גם הוא לקה, לכן צ"ל שכשישראל יצא וראה את הנילוס הוא ראה מים. (וזה מש"כ שהיאור נהפך לדם רק בפני המצרים).
אציין ואבהיר, שבעצם הבאתי את דברי המדרש הגדול כראיה להיפך ממה שכתבתי לעיל.סליחה .לא הבנתי אותך טוב. ולכן עשיתי הגהות וכו'
פ"ז פ"כא וְהַדָּגָה אֲשֶׁר-בַּיְאֹר מֵתָה, וַיִּבְאַשׁ הַיְאֹר, וְלֹא-יָכְלוּ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מַיִם מִן-הַיְאֹר וַיְהִי הַדָּם, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. משמע שרק מחמת מות הדגים לא יכלו לשתות, ולפי"ז אי"ז מחמת הדם אלא חלק מהמכה, ולפי"ז א"ש מה שחפרו סביבות היאור להשיטות שהיה שם דם, כיוון שלא היו שם דגים. (כ"ז שמעתי בשם חכ"א).אם רק ביד המצרי נהפך לדם, למה הדגה שביאור מתה?
וכן אם זה היה מים בצבע דם, למה הדגים מתו, ולמה המצרים לא יכלו לשתות, שיעצמו עינים וישתו?