יצחק כהן הי"ו
Well-known member
האם היו אומרים קינות?
היה אבלות
או שהיה יום כרגיל.
היה אבלות
או שהיה יום כרגיל.
אכן זהו פשט הכתוב, אך עיין בפירוש המשניות להרמב"ם:היו שמחים כרגיל
עד שאתה שואל על תשעה באב תשאל על כל השנה, בבית שני כמעט כל השנה היו מתענין אנשי המעמד, שני-שלישי-רביעי-חמישי. כל שבוע משמר אחר. ועשו כן שלא היו יודעים אם קרבנם התקבל לרצון משום דבית שני לא שרתה בו שכינה כמו בבית הראשון שהרי לא היה ארון הברית, משא"כ בבית ראשון לא היו מתענים, כי היו בטוחים שקרבנם התקבל.האם היו אומרים קינות?
היה אבלות
או שהיה יום כרגיל.
אכן, כפי שכתב כת"ר בבית שני השראת השכינה הייתה בדרגה נמוכה מבית ראשון (וכפי שהביא כת"ר הוכחה מתענית אנשי מעמד, וכן מבואר בכ"מ בחז"ל, ואף עולי בבל כשראו בית שני בבניינו בכו, שלא היה בו השראת השכינה כבית ראשון, ולא ארון ברית אלהים).עד שאתה שואל על תשעה באב תשאל על כל השנה!
מחילה,לא כ''כ מובן מהו זה שכתבו כאן שהשכינה בבית שני הייתה נמוכה
וז''ל הרמב''ם (בית הבחירה ו טז) קדושת המקדש וירושלים מפני השכינה ושכינה אינה בטלה ע''ש שפשט דבריו שהריהי כפי שהיתה בתחילתה בבית ראשון
הכותל המערבי הינו וודאי מחוץ לחומות הר הבית (הר הבית המקודש הינו 500 אמה על 500 אמה זאת אומרת שגם תוך חומות הר הבית לא הכל מקודש בקדושת הר הבית וזה מוסכם על כולם ) עכ''פ הכותל ורחבת הכותל הריהו בקדושת ירושלים ולא בקדושת הר הביתמחילה,
הרי כוונת הרמב"ם היא גם על היום, והיום אין חולק שהשראת השכינה בכותל המערבי לא מתקרבת, בבחינת לא נגע ולא פגע, בהשראת השכינה שהיתה בביהמ"ק.
האם כשב"ג עלה להר הבית הוא הרגיש השראת השכינה?הכותל המערבי הינו וודאי מחוץ לחומות הר הבית (הר הבית המקודש הינו 500 אמה על 500 אמה זאת אומרת שגם תוך חומות הר הבית לא הכל מקודש בקדושת הר הבית וזה מוסכם על כולם ) עכ''פ הכותל ורחבת הכותל הריהו בקדושת ירושלים ולא בקדושת הר הבית
אתה חולק על הרמב''ם ?האם כשב"ג עלה להר הבית הוא הרגיש השראת השכינה?
אני לא חושב שיש מישהו שיתווכח על העובדה המציאותית שהיום אין השראת השכינה בהר הבית.
ח"ו, מעולם לא עלה על מחשבתי לחלוק על אף אחד,אתה חולק על הרמב''ם ?
ועוד ע''פ רגשות . אתמההה??
לא הבנתי את דברי כת''רח"ו, מעולם לא עלה על מחשבתי לחלוק על אף אחד,
רק אמרתי שכוונת הרמב"ם אינה להשראת השכינה שאנו מדברים עליה,
כוונת הרמב"ם היא לעצם הקדושה והיא באמת לא בטלה,
אך ודאי שבחורבן הבית השכינה נסתלקה מהמקדש.
ע"ז עניתי, שכנראה שמה שאנו מכנים שכינה ומה שהרמב"ם מכנה שכינה הוא שני דברים.לא הבנתי את דברי כת''ר
הרמב''ם כתב ששכינה לא בטלה דהיינו אינה מסתלקת
גבוה מהשגתיע"ז עניתי, שכנראה שמה שאנו מכנים שכינה ומה שהרמב"ם מכנה שכינה הוא שני דברים.
לא שמעץ אף פעם על 'צווי דינים'?גבוה מהשגתי
טוב שלא תירצת חיסורי מחסרא והכי קתני ...לא שמעץ אף פעם על 'צווי דינים'?
התירוץ אינו ע"פ רגשות,טוב שלא תירצת חיסורי מחסרא והכי קתני ...
צריך אתה לדעת שכל עוד שאין לך ראיה ברורה לדבר אינך יכול לתרץ כך
לתרץ ע''פ הרגשות אינם מכלל הראיות שאפשר להתחשב בהם
כבודו למד מעט כתבי האר"י הקדו'?לא כ''כ מובן מהו זה שכתבו כאן שהשכינה בבית שני הייתה נמוכה
וז''ל הרמב''ם (בית הבחירה ו טז) קדושת המקדש וירושלים מפני השכינה ושכינה אינה בטלה ע''ש שפשט דבריו שהריהי כפי שהיתה בתחילתה בבית ראשון