• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מה שונה כוח המשיכה מרוח מצויה?

ראשית לענ''ד הנדון לגבי בור אינו נכון.
לפי שכל חידושו של בור שהניזק הגיע למזיק ולא כשאר האבות שהמזיק הגיע לניזק. כך שאין מקום לחייב בבור מכח כח אחר מעורב בו שאינו רלונטי לנדון.
כח אחר הינו חידוש שנתחדש באש, שלולי הרוח המזיק לא היה מגיע לניזק, ואעפ''כ חייבתו תורה ברוח מצויה.
כשמתבוננים בחידוש של ד' אבות הנזיקין אליבא דרב, נמצא ד' 'רמות' של יחס בין המזיק לניזק. א. אדם - הוא בעצמו חבל. ב. שורו - ממונו המזיק. ג. אש - יצירת הנזק ע''י כח אחר. ד. בור - הניזק הגיע למזיק, כאמור.
א''כ כח המשיכה למעשה דומה לכח ההילוך שיש בבעלי החיים, ששם אף אחד לא חשב לומר שכח ההילוך של השור הרי הוא 'כח אחר' הגם שאינו מכחו של בעל השור.
אגב, אדם שהדליק דבר דליק מאד שגם ללא הרוח היה הולך ומתכלה כולו, אין דנים בו את המהלך של 'כח אחר' דאש, לפי שגם ללא שום רוח היה נדלק כולו.
 
א''כ כח המשיכה למעשה דומה לכח ההילוך שיש בבעלי החיים, ששם אף אחד לא חשב לומר שכח ההילוך של השור הרי הוא 'כח אחר' הגם שאינו מכחו של בעל השור.
עיין כאן ותראה שהמקשן אזיל לשיטתיה...
אגב, אדם שהדליק דבר דליק מאד שגם ללא הרוח היה הולך ומתכלה כולו, אין דנים בו את המהלך של 'כח אחר' דאש, לפי שגם ללא שום רוח היה נדלק כולו.
לא מספיק מבין את הסיטואציה, אש חייבת חמצן כדי שתוכל לבעור, ותמיד התזוזה שלה היא סוג של רוח, ואם כוונתך למקום שהדליק בעצמו, הרי הוא אדם המזיק.
 
עיין כאן ותראה שהמקשן אזיל לשיטתיה...

לא מספיק מבין את הסיטואציה, אש חייבת חמצן כדי שתוכל לבעור, ותמיד התזוזה שלה היא סוג של רוח, ואם כוונתך למקום שהדליק בעצמו, הרי הוא אדם המזיק.
נכון שאש זקוקה לחמצן לבעירה. אבל אתן לך דוגמא, בעבר כשהייתי בישיבה בדרום, מישהו ניסה לבער שדה קוצים. אמנם הקוצים היו יבשים מאד, אבל דא עקא שלא היתה שום רוח. כלום. ומה קרה? האש נדלקה, הבעירה את הקוצים הסמוכים לה ושקעה במקומה. זאת אומרת שחמצן היה, אבל התנועה של האש הלאה תלויה ברוח, אפילו קלה. חז''ל העמידו את התולדה של אש באבנו סכינו ומשאו שהניחם בראש הגג ונפלו ברוח מצויה - זאת אומרת שהגדרת המזיק דאש הינו מציאות שלא יכולה להזיק לולי כח אחר שיתערב במצב ויחדש אותו כמזיק.
 
נכון שאש זקוקה לחמצן לבעירה. אבל אתן לך דוגמא, בעבר כשהייתי בישיבה בדרום, מישהו ניסה לבער שדה קוצים. אמנם הקוצים היו יבשים מאד, אבל דא עקא שלא היתה שום רוח. כלום. ומה קרה? האש נדלקה, הבעירה את הקוצים הסמוכים לה ושקעה במקומה. זאת אומרת שחמצן היה, אבל התנועה של האש הלאה תלויה ברוח, אפילו קלה. חז''ל העמידו את התולדה של אש באבנו סכינו ומשאו שהניחם בראש הגג ונפלו ברוח מצויה - זאת אומרת שהגדרת המזיק דאש הינו מציאות שלא יכולה להזיק לולי כח אחר שיתערב במצב ויחדש אותו כמזיק.
מבין. אם כי אני עדיין מסופק שמא גם במקרה זה חשיב כוח אחר מעורב בו, דסו"ס התזוזה של האש אינה מכוח עצמה אלא מכוח האויר שסביבה ואולי גם זה חשיב כרוח.
 
חזור
חלק עליון