• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מו"מ בדברי המשנ"ב באמר ותן טל ומטר בקיץ

גרינפלד

Well-known member
משנה ברורה סימן תפח סעיף קטן יב:
מ"מ נ"ל שנכון מאוד שהשמש יזכיר בחשאי לרוב העולם קודם תפלת מעריב של לילה ראשונה של חוה"מ שיאמרו ותן ברכה וכו' כי האנשים פשוטין רובן נכשלין בלילה ראשונה וכן למחר בתפלת שחרית עד שישמעו מן הש"ץ שפסק ויש בזה חשש כמה מאות ברכות לבטלה.

ולכאורה כוונת המשנ"ב כמה מאות ברכות לבטלה,
שאם אמר ותן טל ומטר - כל השמונה עשרה הוא לבטלה.

ולכאורה זה לא כמו שכתב בסימן תקצ"ג בדעת המג"א שאם אמר חלק מהברכות של שמונה עשרה - יש בזה קיום של תפילה לרחמי בעלמא.

אמנם הקהלות יעקב (הובא בדרשו שם) כותב שזה רק למי שאינו יודע [וצ"ח אם זה בדעת המשנ"ב].

עוד יתכן שכאן לא הלך המשנ"ב כדרך המג"א.


עוד יל"ד שבג' ברכות הראשונות ובמודים - זה שבח והודאה, ולא בקשה, ולא שייך בזה רחמי בעלמא.

אכן הגרד"ל שליט"א (בחידושיו על ברכות) נוקט שדברי המג"א זה גם על אבות.

גם לא נראה שכוונת המשנ"ב זה על אבות ומודים, כי א"כ נגיע למאות - רק לאחר כמה תפילות.
ואולי התירוץ הוא שאם ביקש ותן טל ומטר זה מקלקל את כל התפילה, ולא רק את ברכת השנים,
ויותר גרוע מי שהתפלל כל התפילה ואמר ותן טל ומטר מאשר שאמר חלק מהברכות, וצ"ע בזה.
 
הנה לגבי מי שהחסיר טל ומטר בחורף, מבואר בגמ' (ברכות כ"ט א') שיכול לצאת מהחזן,
ופירשו התוס' (כ"ט ב' ד"ה טעה, לגבי יעלה ויבוא, וה"ה לכל הזכרה) שאמנם ש"ץ אינו יכול להוציא בקי, אך כיון שכאן התפלל, ורק שכח הזכרה - לא נחשב שלא התפלל כלל,
ולפי"ז ודאי שאין זה ברכה לבטלה,
ומדברי המשנ"ב פה רואים שאם אמר דבר מקולקל - נחשב ברכה לבטלה, וא"כ אינו יכול לצאת מהש"ץ, כיון שנחשב שלא התפלל,
ועיי"ש בתוס' שאם החסיר ברכה שלימה אינו יכול לצאת מהש"ץ.
 
חזור
חלק עליון