תלמיד מרן המתאבק בעפ"ר
Member
כל כך הרבה שמועות אין לנו אלא מה שכתב מרן בספרו הגדול יביע אומר
ומה שענה בתשובה לאנשים פרטים, זה תשובה לאותו אדם ולא לכלל
ומה שענה בתשובה לאנשים פרטים, זה תשובה לאותו אדם ולא לכלל
זה תשובה שפורסמה בקובץ בית יוסף לרביםזה תשובה לאותו אדם ולא לכלל
לענ״ד מי שיש קודקוד בראשו שלא יסמוך על כך שמרן הקל. בלאו הכי זה בזבוז ממוני והסיכוי להרוויח כמעט אפסיים.
נכון שדין זה קשה מסברא, וכפי שביארתם בטו"ט.צ"ע.
וכי מי שהתחייב סכום כלשהו לצדקה יכול לתת למפעל הפיס ולתלות שיגיע לאותם מוסדות?! [הרי הסכומים שמעבירים למוסדות של תורה הוא אפסי מאוד, ואפי' לא מגיע לכדי אחוז מתרומותיהם].
הראשׁ״ל כפי שהביאו אותו כאן, לא כתב שיש להקל אלא לעת לעת צורך.נכון שדין זה קשה מסברא, וכפי שביארתם בטו"ט.
אבל מחמת סברות אלו, הלוטו אינו לכתחילה, אלא רק בדיעבד.
ועל מה שכתב לביא וז"ל, לענ״ד מי שיש קודקוד בראשו שלא יסמוך על כך שמרן הקל. בלאו הכי זה בזבוז ממוני והסיכוי להרוויח כמעט אפסיים. ע"כ.
דבריו תמוהים, היאך כתב על מרן הראש"ל (כפי שהביא בהסכמותיו לספרים), ובנו והגאון הגדול והאדיר ר' עובדיה יוסף שליט"א (עין המשפט סי' רז פ"ב ענף ב), וס' ויען שמואל (חט"ו עמ' תט) ועוד, שהביאו שמרן זיע"א חזר בו להקל, ואף חלקם הביאו עדות משפורשת שדיברו עם מרן פא"פ.!!!!, היאך כתב (לביא) שכל מי שיש לו קודקוד בראשו וכו', דברי הבל!!!
אני חושב שאתה צריך לחזור בך מהדברים שכתבת!!
וגם אם לא תחזור מדבריך, מ"מ דברי גדולי רבותינו ברור מיללו שמרן חזר בו להקל, אך לא התיר זאת לכתחילה וכמ"ש מרן הראש"ל שליט"א וכל הנ"ל.
לא אני הכתובת אלא @מורשת מרןנשאל אתה הרב @שילה אפרהימי שליט"א הרב מרן הרשל"צ נתן אישור לכל המכתבים שפורסמו שם במשך השנים?
הייתה צריך לפרט בדבריך שאינך מתכוין להלכה אלא להנהגה.כתבתי מה עלינו לנהוג בפועל, וכפי שאתה כתבת בעצמך שההיתר הזה הוא לא לכתחילה. סך הכל חזרתי על הדברים מבחינת הנהגה ולא מבחינת הלכה.
אז מה אם פרסמו בקובץ בית יוסף. זה על דעת מרן זיע"א?????????זה תשובה שפורסמה בקובץ בית יוסף לרבים
נשאל אתה הרב @שילה אפרהימי שליט"א הרב מרן הרשל"צ נתן אישור לכל המכתבים שפורסמו שם במשך השנים?
התורה היא לא שחור ולבן, יש הרבה תחום אפור באמצע.הייתה צריך לפרט בדבריך שאינך מתכוין להלכה אלא להנהגה.
ומה שכתבת שדיינים לא מקבלים את זה שמרן חזר בו. איני מבין מה יש להתווכח נגד עדויות? האם הם מכחישים שהיה עדות?!?!? אתמהה?!?!?!?
אין לנו אלא את דברי רבותינו שליט"א ובראשם מרן הראש"ל שדבריהם ברור מיללו שמרן חזר בו להקל, אך לא התיר לכתחילה.
וזהו אין עוד מה לדון בנושא, ולחזור שוב שמרן חזר בו להקל ולא להתיר לכתחילה.
ולשומעים ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב.
[ולכל מי שנושא זה באמת חשוב לו, שילמד בספרים עצמם את הנידון, ביבי"א ובשלחן המערכת ובעין המשפט ובאוצרות יהושע, ועוד].
עיון פשוט בדבריי תראה שמחד גיסא כתבתי ש״מרן היקל״ אך לפני כן כתבתי שמי שיש קודקוד בראשו לא יסמוך על קולא לכתחילה. בד״כ זה היצר שאומר לאדם לסמוך על קולות. יש עניין להתבטל לפסקיו של מרן, אבל גם מרן כותב הרבה פעמים תע״ב לא בשביל לצאת י״ח פוסקים מסוימים, אלא כדי שלא נסמוך על קולות. וכ״ש כאן שמרן פסק בכתב ידו להחמיר, ולמה נבוא להקל על סמך מה ״שהיקל״, דמי יימר שהיקל בלכתחילה.לענ״ד מי שיש קודקוד בראשו שלא יסמוך על כך שמרן הקל. בלאו הכי זה בזבוז ממוני והסיכוי להרוויח כמעט אפסיים.
עד כמה שהראש״ל עם גודלו ומעלתו מכיר ובקיא בתורת מרן זצוק״ל, יש עוד רבנים חשובים המעיינים והוגים בתורת מרן. ובעיניהם לא משנה מה יעיד הראשל״צ, מה שכתב מרן ביבי״א אין צורה להפוך אותם לקולא כל דהוא. גרסא אחרת זה לא לקבל שמועות אלא לקבל את מרן כמו שהוא.
אני קבלתי.קבל האמת ממי שאמרה, זה האמת, שמרן זיע"א חזר בו להקל בלוטו אך לא התיר לכתחילה.
אני עצמי הסתפקתי בזה (וכמו ששאלתי כאן), כי אולי אפש"ל שיש לאדם הנאה מעצם הגירוד, ובכמה שקלים שהוא משלם הוא מקבל את הכרטיס עצמו.אגב כל כרטיסי הגירודים הם אותו רעיון בדיוק נכון?
הזכרתי לי פעם טענה של מישהו שאומר: "מילאת כרטיס בחמישי בערב, כל הזמן עד ההגרלה במוצ"ש אתה חושב ובונה בניינים מה תעשה עם הכסף. כמה תקנה בתים. איזה מכונית תקנה. איך תסגור את המינוס. איזה ספריית ספרים חדשה תקנה. איזה סטים תקנה (אולי תקנה סוף סוף את אוצר החכמה) תעזור לכל האחים האברכים שלך. תקים כולל ערב. תקנה לאשתך מלא בגדים ולילדים וכו' וכו', לא שווה הכמה שקלים ששילמת בשביל ה"פנטזיות" הללו?"אני עצמי הסתפקתי בזה (וכמו ששאלתי כאן), כי אולי אפש"ל שיש לאדם הנאה מעצם הגירוד, ובכמה שקלים שהוא משלם הוא מקבל את הכרטיס עצמו.
בלוטו זה רק נייר שבוודאי לא שווה כמה שקלים ואין בו שום שימוש, אבל בכרטיס גירוד זה כרטיס מיוחד שהוא יותר יקר, ויש כאלה שיש להם הנאה מהגירוד, ואולי על זה הוא משלם, ולא רק על הזכייה.
אמנם, אם רק זו היתה ההנאה שלו - הוא לא היה קונה, והוא קונה בגלל שהוא חושב שהוא יזכה, אבל אולי בצירוף סברות נוספות וכו'...
אגב, מה הדין בגוגואים? גם אותו דבר? אפשר להקל רק בגלל שזה ילדים?
אז נשאל את מוצא פיו של @מורשת מרן שליט"אלא אני הכתובת אלא @מורשת מרן
במחשבה שניה אני בטוח שהמכתבים פורסמו באישורו בפרט או בכלל. הרב אוזן מתייעץ עם הרב תדיר ובטוח שאם הוא פרסם מכתב הוא יודע שאפשר לפרסם אותו. אינני יודע אם שואל ממש על כל מכתב אבל בוודאי שהמו"ל מוסמך לדעת מה להוציא ועל מה לשאול וכו' ועושה מאמצים רבים שהכל יהיה על הצד הטוב ביותר ובלי תקלות.אז נשאל את מוצא פיו של @מורשת מרן שליט"א