• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מילוי לוטו

לענ״ד מי שיש קודקוד בראשו שלא יסמוך על כך שמרן הקל. בלאו הכי זה בזבוז ממוני והסיכוי להרוויח כמעט אפסיים.
צ"ע.
וכי מי שהתחייב סכום כלשהו לצדקה יכול לתת למפעל הפיס ולתלות שיגיע לאותם מוסדות?! [הרי הסכומים שמעבירים למוסדות של תורה הוא אפסי מאוד, ואפי' לא מגיע לכדי אחוז מתרומותיהם].
נכון שדין זה קשה מסברא, וכפי שביארתם בטו"ט.
אבל מחמת סברות אלו, הלוטו אינו לכתחילה, אלא רק בדיעבד.

ועל מה שכתב לביא וז"ל, לענ״ד מי שיש קודקוד בראשו שלא יסמוך על כך שמרן הקל. בלאו הכי זה בזבוז ממוני והסיכוי להרוויח כמעט אפסיים. ע"כ.
דבריו תמוהים, היאך כתב על מרן הראש"ל (כפי שהביא בהסכמותיו לספרים), ובנו והגאון הגדול והאדיר ר' עובדיה יוסף שליט"א (עין המשפט סי' רז פ"ב ענף ב), וס' ויען שמואל (חט"ו עמ' תט) ועוד, שהביאו שמרן זיע"א חזר בו להקל, ואף חלקם הביאו עדות משפורשת שדיברו עם מרן פא"פ.!!!!, היאך כתב (לביא) שכל מי שיש לו קודקוד בראשו וכו', דברי הבל!!!

אני חושב שאתה צריך לחזור בך מהדברים שכתבת!!
וגם אם לא תחזור מדבריך, מ"מ דברי גדולי רבותינו ברור מיללו שמרן חזר בו להקל, אך לא התיר זאת לכתחילה וכמ"ש מרן הראש"ל שליט"א וכל הנ"ל.
 
אני חושב שאין עוד מה לדון בנושא
אחר שיש לנו עדויות מפורשות ממרן הראש"ל, ומנכדו של מרן, ועוד. שמרן חזר בו להקל, אך לא התיר זאת לכתחילה.
זה האמת. צריך ללמוד טוב את הנושא, ולא רק לזרוק סברות נגד העדויות, תפתחו את הספרים שבהם מרן זיע"א דן בנושא, תפתחו שלחן המערכת ערך אסמכתא, מה שכתב בזה. תפתחו עין המשפט (שם) ותעברו בעיון על מה שכתב שם.
תעברו גם על ספר אוצרות יהושע (שאול) ותראו מה שכתב בטו"ט.
ולא לזרוק סברות בלא ללמוד בעיון את הנושא.!!!!
 
מחילה אם דברי היו קצת תקיפים, ומחילה אם מישהו נפגע מהדברים אבל לפני שאומרים סברות צריך ללמוד טוב ובעיון את הנושא לעומקו ואז מתגלים דברים חדשים, ולפעמים כל הקושיות נעלמות.
 
נכון שדין זה קשה מסברא, וכפי שביארתם בטו"ט.
אבל מחמת סברות אלו, הלוטו אינו לכתחילה, אלא רק בדיעבד.

ועל מה שכתב לביא וז"ל, לענ״ד מי שיש קודקוד בראשו שלא יסמוך על כך שמרן הקל. בלאו הכי זה בזבוז ממוני והסיכוי להרוויח כמעט אפסיים. ע"כ.
דבריו תמוהים, היאך כתב על מרן הראש"ל (כפי שהביא בהסכמותיו לספרים), ובנו והגאון הגדול והאדיר ר' עובדיה יוסף שליט"א (עין המשפט סי' רז פ"ב ענף ב), וס' ויען שמואל (חט"ו עמ' תט) ועוד, שהביאו שמרן זיע"א חזר בו להקל, ואף חלקם הביאו עדות משפורשת שדיברו עם מרן פא"פ.!!!!, היאך כתב (לביא) שכל מי שיש לו קודקוד בראשו וכו', דברי הבל!!!

אני חושב שאתה צריך לחזור בך מהדברים שכתבת!!
וגם אם לא תחזור מדבריך, מ"מ דברי גדולי רבותינו ברור מיללו שמרן חזר בו להקל, אך לא התיר זאת לכתחילה וכמ"ש מרן הראש"ל שליט"א וכל הנ"ל.
הראשׁ״ל כפי שהביאו אותו כאן, לא כתב שיש להקל אלא לעת לעת צורך.
בנוסף, לא הכחשתי שיש טוענים שמרן חזר בו, אל תכניס בדבריי דברים שלא אמרתי. כתבתי מה עלינו לנהוג בפועל, וכפי שאתה כתבת בעצמך שההיתר הזה הוא לא לכתחילה. סך הכל חזרתי על הדברים מבחינת הנהגה ולא מבחינת הלכה.

וכבר כתבתי בנושא אחר כי דיינים שמכירים את תשובת מרן היטב לא מקבלים את זה שמרן חזר בו. כן, אפילו נגד נכדו של מרן.
 
כתבתי מה עלינו לנהוג בפועל, וכפי שאתה כתבת בעצמך שההיתר הזה הוא לא לכתחילה. סך הכל חזרתי על הדברים מבחינת הנהגה ולא מבחינת הלכה.
הייתה צריך לפרט בדבריך שאינך מתכוין להלכה אלא להנהגה.
ומה שכתבת שדיינים לא מקבלים את זה שמרן חזר בו. איני מבין מה יש להתווכח נגד עדויות? האם הם מכחישים שהיה עדות?!?!? אתמהה?!?!?!?
אין לנו אלא את דברי רבותינו שליט"א ובראשם מרן הראש"ל שדבריהם ברור מיללו שמרן חזר בו להקל, אך לא התיר לכתחילה.
וזהו אין עוד מה לדון בנושא, ולחזור שוב שמרן חזר בו להקל ולא להתיר לכתחילה.
ולשומעים ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב.
[ולכל מי שנושא זה באמת חשוב לו, שילמד בספרים עצמם את הנידון, ביבי"א ובשלחן המערכת ובעין המשפט ובאוצרות יהושע, ועוד].
 
זה תשובה שפורסמה בקובץ בית יוסף לרבים
נשאל אתה הרב @שילה אפרהימי שליט"א הרב מרן הרשל"צ נתן אישור לכל המכתבים שפורסמו שם במשך השנים?
אז מה אם פרסמו בקובץ בית יוסף. זה על דעת מרן זיע"א?????????
חסר שאלות ששאלו אותו באופן פרטי?
תראה בספר מעין אומר כמה סתירות יש במה שכותב שם למה שהרב כותב מפורש בספריו. אז מה זה אומר שהרב חזר בו??????????
למה מרן הרב עובדיה זצוק"ל חיבר את מעיין אומר או את קובץ בית יוסף? לא מבין מה שאתה אומר הרי זה פורסם לרבים. גם כאן זה פורסם לרבים. למה זה על דעתו של מרן זצוק"ל???????????
הרי הראשל"צ במפורש כותב בהקדמתו לילקוט יוסף לא להאמין לכל מי שאומר שמרן חזר בו. שזה רק פעמים בודדות אפה שמרן כותב במפורש בספריו או מי שישב לדון עם מרן בניחותא ולא בחדר המדרגות או בעליה לרכב וכדו' ע"ש ותרווה נחת
וגם מה ששלחו כאן מהראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א.
א. לא כתבו מאיזה ספר זה. מי אמר שזה הראשון לציון?
ב. גם אם כן הוא כותב שם שמי שעושה יש לו ע"מ לסמוך. זה לא שמותר. ולא אפילו בדיעבד. זה שאל תמחה בו אם הוא עושה
 
הייתה צריך לפרט בדבריך שאינך מתכוין להלכה אלא להנהגה.
ומה שכתבת שדיינים לא מקבלים את זה שמרן חזר בו. איני מבין מה יש להתווכח נגד עדויות? האם הם מכחישים שהיה עדות?!?!? אתמהה?!?!?!?
אין לנו אלא את דברי רבותינו שליט"א ובראשם מרן הראש"ל שדבריהם ברור מיללו שמרן חזר בו להקל, אך לא התיר לכתחילה.
וזהו אין עוד מה לדון בנושא, ולחזור שוב שמרן חזר בו להקל ולא להתיר לכתחילה.
ולשומעים ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב.
[ולכל מי שנושא זה באמת חשוב לו, שילמד בספרים עצמם את הנידון, ביבי"א ובשלחן המערכת ובעין המשפט ובאוצרות יהושע, ועוד].
התורה היא לא שחור ולבן, יש הרבה תחום אפור באמצע.
עד כמה שהראש״ל עם גודלו ומעלתו מכיר ובקיא בתורת מרן זצוק״ל, יש עוד רבנים חשובים המעיינים והוגים בתורת מרן. ובעיניהם לא משנה מה יעיד הראשל״צ, מה שכתב מרן ביבי״א אין צורה להפוך אותם לקולא כל דהוא. גרסא אחרת זה לא לקבל שמועות אלא לקבל את מרן כמו שהוא.
לא צריך להיות ראש בקיר. אני לא אומר שהראשל״צ שיקר חס וחלילה, אבל צריך לדעת שיש עוד דעות ועוד פנים.

וחשבתי שהייתי ברור שמה שכתבתי זה בתורת הנהגה:
לענ״ד מי שיש קודקוד בראשו שלא יסמוך על כך שמרן הקל. בלאו הכי זה בזבוז ממוני והסיכוי להרוויח כמעט אפסיים.
עיון פשוט בדבריי תראה שמחד גיסא כתבתי ש״מרן היקל״ אך לפני כן כתבתי שמי שיש קודקוד בראשו לא יסמוך על קולא לכתחילה. בד״כ זה היצר שאומר לאדם לסמוך על קולות. יש עניין להתבטל לפסקיו של מרן, אבל גם מרן כותב הרבה פעמים תע״ב לא בשביל לצאת י״ח פוסקים מסוימים, אלא כדי שלא נסמוך על קולות. וכ״ש כאן שמרן פסק בכתב ידו להחמיר, ולמה נבוא להקל על סמך מה ״שהיקל״, דמי יימר שהיקל בלכתחילה.
 
עד כמה שהראש״ל עם גודלו ומעלתו מכיר ובקיא בתורת מרן זצוק״ל, יש עוד רבנים חשובים המעיינים והוגים בתורת מרן. ובעיניהם לא משנה מה יעיד הראשל״צ, מה שכתב מרן ביבי״א אין צורה להפוך אותם לקולא כל דהוא. גרסא אחרת זה לא לקבל שמועות אלא לקבל את מרן כמו שהוא.

במחילה מכבודך, אין לנו עוד מישהו שדבק בתורת מרן זיע"א, ובקי בתורתו, והיה איתו יד ביד ממש כמו מרן הראש"ל פוסק הדור שליט"א
והדברים ברורוים כשמש, ואין ע"ז חולק.
יש ספר שחיבר רב אחד מירושלים, איני זוכר את שם הספר (אולי אקטואליה במשפט), הספר נדפס השנה ה'תשפ"ב, ונמכר בחנויות, ושם המחבר דן בענין הלוטו, והביא את ספר עין המשפט שהזכרתי, ושם הביא גם עדויות ממרן הראש"ל שמרן זיע"א חזר בו להקל. וכן מרן הראש"ל נתן לו הסכמה לספרו הזה, וגם בהסכמה הוא כותב שמרן זיע"א חזר בו להקל, אך לא התיר לכתחילה.

קבל האמת ממי שאמרה, זה האמת, שמרן זיע"א חזר בו להקל בלוטו אך לא התיר לכתחילה.
איך יעלה על מאן דהוא "לחלוק" על העדויות שמרן הראש"ל הביא?!?!?!?, ועוד עדויות על אביו מרן זיע"א ?!?!?!.

פשוט לא יאמן, שיש כאלו ש"לא מסכימים" לעדויות של מרן שליט"א
מי צריך את הסכמתכם, גדולים ככל שתהיו, מי לנו גדול ממרן הראש"ל שליט"א ועוד בתורת אביו מרן זיע"א.
 
אגב כל כרטיסי הגירודים הם אותו רעיון בדיוק נכון?
אני עצמי הסתפקתי בזה (וכמו ששאלתי כאן), כי אולי אפש"ל שיש לאדם הנאה מעצם הגירוד, ובכמה שקלים שהוא משלם הוא מקבל את הכרטיס עצמו.
בלוטו זה רק נייר שבוודאי לא שווה כמה שקלים ואין בו שום שימוש, אבל בכרטיס גירוד זה כרטיס מיוחד שהוא יותר יקר, ויש כאלה שיש להם הנאה מהגירוד, ואולי על זה הוא משלם, ולא רק על הזכייה.
אמנם, אם רק זו היתה ההנאה שלו - הוא לא היה קונה, והוא קונה בגלל שהוא חושב שהוא יזכה, אבל אולי בצירוף סברות נוספות וכו'...
אגב, מה הדין בגוגואים? גם אותו דבר? אפשר להקל רק בגלל שזה ילדים?
 
אני עצמי הסתפקתי בזה (וכמו ששאלתי כאן), כי אולי אפש"ל שיש לאדם הנאה מעצם הגירוד, ובכמה שקלים שהוא משלם הוא מקבל את הכרטיס עצמו.
בלוטו זה רק נייר שבוודאי לא שווה כמה שקלים ואין בו שום שימוש, אבל בכרטיס גירוד זה כרטיס מיוחד שהוא יותר יקר, ויש כאלה שיש להם הנאה מהגירוד, ואולי על זה הוא משלם, ולא רק על הזכייה.
אמנם, אם רק זו היתה ההנאה שלו - הוא לא היה קונה, והוא קונה בגלל שהוא חושב שהוא יזכה, אבל אולי בצירוף סברות נוספות וכו'...
אגב, מה הדין בגוגואים? גם אותו דבר? אפשר להקל רק בגלל שזה ילדים?
הזכרתי לי פעם טענה של מישהו שאומר: "מילאת כרטיס בחמישי בערב, כל הזמן עד ההגרלה במוצ"ש אתה חושב ובונה בניינים מה תעשה עם הכסף. כמה תקנה בתים. איזה מכונית תקנה. איך תסגור את המינוס. איזה ספריית ספרים חדשה תקנה. איזה סטים תקנה (אולי תקנה סוף סוף את אוצר החכמה) תעזור לכל האחים האברכים שלך. תקים כולל ערב. תקנה לאשתך מלא בגדים ולילדים וכו' וכו', לא שווה הכמה שקלים ששילמת בשביל ה"פנטזיות" הללו?"
 
אז נשאל את מוצא פיו של @מורשת מרן שליט"א
במחשבה שניה אני בטוח שהמכתבים פורסמו באישורו בפרט או בכלל. הרב אוזן מתייעץ עם הרב תדיר ובטוח שאם הוא פרסם מכתב הוא יודע שאפשר לפרסם אותו. אינני יודע אם שואל ממש על כל מכתב אבל בוודאי שהמו"ל מוסמך לדעת מה להוציא ועל מה לשאול וכו' ועושה מאמצים רבים שהכל יהיה על הצד הטוב ביותר ובלי תקלות.
 
אחרי כל הנ"ל אין ספק שאין פה חזרה מלאה או היתר גורף. ובכל זאת בכל מקום ממשיכים להפיץ בשמו של מרן כך:
 
חזור
חלק עליון