• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מילוי לוטו

abc123

Well-known member
למישהו יש מכתב או שיעור בו הרב מתייחס ללוטו בצורה הפוכה ממה שידענו תמיד שאסור?
האם הוא כן התיר? וחלילה אני לא מעלה את זה וגורם שיצור מצב שאנשים יגידו "אוו הנה יש פה ספק אמיתי אם חזר בו.... גם בפורום מורשת מרן שמעו את השמועה הזו..."
אין כונתי לכך. ושהקורא לא יוציא מזה חיזוק לשמועות שהוא שמע.
 
תמה אני איזהו ציור ש״מצבו דחוק״. דרוש הסבר.
גם לי עלתה תמיהה. אבל אני חושב שהכוונה שאם אדם לחוץ מאוד ממונית, וחושב שזו ההשתדלות שלו, ויכול להרוויח מזה ולהסתדר פתאום, אז זה מצבו דחוק.
מאישך גיסא, אדם כזה נראה שחושב מאוד על הזכיה ושוב זה מכניס אותו לנידון אסמכתא לא קניא....
 
גם לי עלתה תמיהה. אבל אני חושב שהכוונה שאם אדם לחוץ מאוד ממונית, וחושב שזו ההשתדלות שלו, ויכול להרוויח מזה ולהסתדר פתאום, אז זה מצבו דחוק.
מאישך גיסא, אדם כזה נראה שחושב מאוד על הזכיה ושוב זה מכניס אותו לנידון אסמכתא לא קניא....
מצבו דחוק בגלל שהוא חושב שהוא אחד מה-5 מיליון שיזכו.

עדיין צ״ע לענ״ד.
 
גם נכדו של מרן, בנו של מרן הראש"ל, הגאון הגדול ר' עובדיה יוסף שליט"א כתב בספרו עין המשפט (סי' רז פ"ב ענף ב) שמו"ז מרן זיע"א חזר בו להקל (א.ה. לא להתיר אלא להקל!) בדין זה כיון שמפעל הפיס משתמש בכסף לצרכי צדקה וישיבות, וא"כ המשתתפים גמרי ומקני בלב שלם וכמ"ש הרמ"א (סי"ט) דאין חסרון דאסמכתא בנודר לצדקה או הקדש.
וכן הביא בספר ויען שמואל (חט"ו עמ' תט) שמרן זיע"א חזר בו להקל. וכנ"ל.
ובעין המשפט שם הוסיף שכן אמר לו מרן זיע"א בתמוז ה'תשע"ג דאפילו שרק במיעוט מהכספים הם משתמשים לצדקה, מ"מ סגי בכך כדי ליחשב ככונה להקנות בלב שלם את המעות, כיון שיכול לתלות שמעותיו יגיעו למטרות צדקה והחזקת ישיבות, וגמר ומקני בלב שלם את המעות לצורך כך. עכ"ד.
וע"ע בס' אוצרות יהושע להרב יהושע שאול שליט"א מב"ב.
לסיכום: מרן חזר בו להקל, אך לא התיר זאת לכתחילה!!!

ומכאן יש להעיר על מחבר ספר אחד
שתמה על העין המשפט הנ"ל היאך כתב שמרן זיע"א חזר והתיר לכתחילה, והרי מרן הראש"ל שליט"א כתב שחזר בו לא לכתחילה וכו'. ע"ש. ובמחכ"ת לא דק, שבעין המשפט דקדק בלשונו שמרן חזר בו "להקל", והיינו שיש להקל בדבר אך פשוט שלשון להקל אינו הכוונה "להתיר לכתחילה" דו"ק.
 
לא כ"כ הבנתי. גם אם בן אדם רוצה לעשות צדקה, זו הדרך שהוא בחר בה?
הרי 'הצלה' 'עזר מציון' וכדומה, אלו ארגונים שאתה באמת תורם להם בלב שלם גם לולי הפרס, אלא שהפרס וההגרלות סיניות מדרבן....
אבל לתרום למפעל הפיס על זה שאולי פעם ב.. תומכים במשהו של תורה. (לא מכיר את המציאות לגמרי, אבל מעריך שהתמיכה למשהו של תורה, הוא אחוזון).
ועוד, נגיד שאתה מכוון לתת מהכסף לצדקה בזה שאתה ממלא כרטיס, מה עם שאר המראה בישין שעושים בכסף, יש בזה שותפות?
 
לא כ"כ הבנתי. גם אם בן אדם רוצה לעשות צדקה, זו הדרך שהוא בחר בה?
כמו שהבאתי מעין המשפט, שמרן זיע"א אמר שאדם "יכול לתלות" שמעותיו יגיעו בסוף לצדקה
אכן מחמת הסברות שכבודו הביא לכן רק אפשר "להקל" בלוטו, ואי"ז מותר לכתחילה.
 
הרי 'הצלה' 'עזר מציון' וכדומה, אלו ארגונים שאתה באמת תורם להם בלב שלם גם לולי הפרס, אלא שהפרס וההגרלות סיניות מדרבן....
יתרה מזו, בעזר מציון וכד׳, התרומה היא לשם תרומה, על דרך אגב אתה נרשם להגרלה בגלל שאתה תורם, ולפי כמות התרומה אתה גם מקבל יותר ״כרטיסים״. בלוטו אתה לא נותן בשביל לתרום לאותם מוסדות אלא בשביל הסיכוי שאולי תרויח.
כך גם עניתי לליטאים ששאלו אותי למה בזה מרן מתיר ובזה אוסר.

מכל מה שראיתי כאן בנושא, רק מביאים בשם מרן שהתיר כשלא התיר מעולם בהדיא. ואף הראשל״צ לא כתב אלא שהראה פנים להתיר לצורך מסוים. בתשובה של מרן ביבי״א אין כל צד היתר, והחילוק דלעיל אדרבה מחזק את זה לאסור.

לענ״ד מי שיש קודקוד בראשו שלא יסמוך על כך שמרן הקל. בלאו הכי זה בזבוז ממוני והסיכוי להרוויח כמעט אפסיים.
 
כמו שהבאתי מעין המשפט, שמרן זיע"א אמר שאדם "יכול לתלות" שמעותיו יגיעו בסוף לצדקה
אכן מחמת הסברות שכבודו הביא לכן רק אפשר "להקל" בלוטו, ואי"ז מותר לכתחילה.
צ"ע.
וכי מי שהתחייב סכום כלשהו לצדקה יכול לתת למפעל הפיס ולתלות שיגיע לאותם מוסדות?! [הרי הסכומים שמעבירים למוסדות של תורה הוא אפסי מאוד, ואפי' לא מגיע לכדי אחוז מתרומותיהם].
ולהמחיש את הדברים אומר מה ששמעתי משם הגאון רבי הלל זקס זצ"ל (נכד הח"ח), שמי שקונה כרטיס מפעל הפיס צריך ללכת לשבור חלון של ביה"ס חילוני (שנבנה מתרומותיהם).
 
חזור
חלק עליון