• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מי שברך על היין ולא היה בדעתו לשתות מים או שאר משקים האם מברך שהכל

בהליכות עולם ח''ב פ' נשא משמע שאף שלא היה לפניו בשעת ברכת הגפן מים או שאר משקין כל שהיה בדעתו לשתות לאחר מכן אינו מברך שהכל שהרי נפטר בברכה על היין אולם בחזו''ע עמ' עא משמע שאף שלא היה בדעתו לשתות ג''כ לא יברך וז''ל הרב שם יין פוטר כל מיני משקין ולכן השותה יין ואח''כ רוצה לשתות שאר משקים אינם טעונים ברכה כלל שברכת הגפן פוטרתם
משמע שאין דעתו מתחילה לעיכובה
 
כוונתו שכל שאין כוונה נגדית שאינו רוצה לשתות מים, אז לא יברך, ונפטר בברכת היין.
וזאת מנין לך ?
שהרי שם (בהליכות עולם ) אין זה מוכרח אא''כ כבודו מעמיד כך כדי ליישב את הקושיה
 
בפשטות כל מה שדוייק מדבריו היינו רק ללמדנו דין "נמלך".
הטעם של יין שפוטר שאר משקים הוא מכיון שהמשקים טפלים ליין.
וא"כ הדין דומה למי שבירך על פרי עץ ורוצה לאכול פרי אחר. שצריך שיהיה לפניו או שיהיה בדעתו לאכול את הפרי האחר, דאל"כ הוי כנמלך.
והיינו כדנכתב לעיל שאם חשב להדיא שאינו רוצה לשתות, שלא פטר. (ונראה לי שמבואר כן יותר ע"פ מה שנכתב במקורות ובהערה).
 
חזור
חלק עליון