• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מי שהיכה תפילין שלו מרוב כעס אבל בלי כוונה להכות את התפילין

תלוי אם נפלו או לא.
ואם לא נפלו יש לדון בזה אם חשיב כבזיון כמו בנפלו מידיו, שאז המנהג להתענות.
וכמדומה אני שלא הזכירו זאת הפוסקים, אלא שיש לשאול חכם בישראל כיצד לנהוג.
 
אני מסתפק גם לפי המבואר בשו"ע
(יו"ד סימן ש"מ סעי' ל"ז) וז"ל

השומע ברכת השם, ואפילו ברכת הכינוי (רמב"ם פ"ב מהלכות עבודת כוכבים ד"י) (אפילו אמרו בלשון לעז הוי ככינוי) (נ"י פרק ארבע מיתות) חייב לקרוע, והוא שישמענה מישראל. (וי"א דבזמן הזה מומר דינו כעובד כוכבים) (ג"ז שם). ואפילו השומע מהעדים היאך בירך פלוני, חייב לקרוע. והעדים אינם צריכים לקרוע פעם אחרת. הרואה ס"ת שנשרף, או תפילין, או אפילו מגילה אחת מהנביאים או מהכתובים, קורע שתי קריעות. ודוקא ששורפין אותה בזרוע, וכמעשה שהיה.
 
אני מסתפק גם לפי המבואר בשו"ע
(יו"ד סימן ש"מ סעי' ל"ז) וז"ל

השומע ברכת השם, ואפילו ברכת הכינוי (רמב"ם פ"ב מהלכות עבודת כוכבים ד"י) (אפילו אמרו בלשון לעז הוי ככינוי) (נ"י פרק ארבע מיתות) חייב לקרוע, והוא שישמענה מישראל. (וי"א דבזמן הזה מומר דינו כעובד כוכבים) (ג"ז שם). ואפילו השומע מהעדים היאך בירך פלוני, חייב לקרוע. והעדים אינם צריכים לקרוע פעם אחרת. הרואה ס"ת שנשרף, או תפילין, או אפילו מגילה אחת מהנביאים או מהכתובים, קורע שתי קריעות. ודוקא ששורפין אותה בזרוע, וכמעשה שהיה.
יגלה מר מהו ספקו
 
שמצד אחד רואים שביזיון כמו שריפה צריך לקרוע וכל שכן לצום, מצד שני הכאה זה לא כמו שריפה ! וזה גם לא כמו נפילה שדיברו הפוסקים, וזה יותר גרוע !
 
לענ"ד הטוב ביותר שישב ללמוד ברצינות הלכות תפילין ויתחיל להבין מה זה בכלל תפילין, וכך יבין להבא מה זה התפילין שמניחים כל יום, ואם יוכל לחזק גם אחרים בכך אין לך כפרה טובה מזה
זה מה שנראה לי שהיה משיב מרן רבינו עובדיה על שאלה כזו
 
לענ"ד הטוב ביותר שישב ללמוד ברצינות הלכות תפילין ויתחיל להבין מה זה בכלל תפילין, וכך יבין להבא מה זה התפילין שמניחים כל יום, ואם יוכל לחזק גם אחרים בכך אין לך כפרה טובה מזה
זה מה שנראה לי שהיה משיב מרן רבינו עובדיה על שאלה כזו
ולי הקטן יותר נראה שצריך ללמוד ולהתחזק במוסר ובמידות טובות.
 
חזור
חלק עליון