מי שלא נמצא בביתו בחג

יוסף דהן

Well-known member
האם כתוב איפה שהוא או שאחד הרבנים דיבר מה הדין אדם שלא נמצא בביתו בחג?
כגון לנקות חמץ בעין שבחצובה
או אם לשים חמץ ממש בארון ולכתוב מכור לגוי ולא רק למכור את תוכן הבית בכללי?
 
האם כתוב איפה שהוא או שאחד הרבנים דיבר מה הדין אדם שלא נמצא בביתו בחג?
כגון לנקות חמץ בעין שבחצובה
או אם לשים חמץ ממש בארון ולכתוב מכור לגוי ולא רק למכור את תוכן הבית בכללי?
משום מה הרב נקי שליט"א טוען שעדיין חייב בדיקה. ולכאורה תמוה, דהרי ודאי ימצא חמץ! אז מה תכלית הבדיקה?
 
מִי שֶׁמִּתְאָרֵחַ כָּל יְמֵי הַפֶּסַח, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מַגִּיעַ לְבֵיתוֹ בַּפֶּסַח, צָרִיךְ לִבְדֹּק אֶת הֶחָמֵץ בְּלֵיל י''ד עִם בְּרָכָה בְּבֵיתוֹ. אוּלָם, אִם יוֹצֵא מִבֵּיתוֹ קֹדֶם לֵיל י''ד, לְכַתְּחִלָּה יְמַנֶּה אֶת חֲבֵרוֹ שָׁלִיחַ שֶׁיִּבְדֹּק בְּבֵיתוֹ עִם בְּרָכָה, וְאֶת נֻסַּח הַבִּטּוּל יֹאמַר בַּעַל הַבַּיִת. וְאִם אֵינוֹ חָפֵץ שֶׁאַחֵר יִבְדֹּק לוֹ בְּבֵיתוֹ, יִבְדֹּק הוּא בְּעַצְמוֹ בְּנֵר עִם בְּרָכָה לַיְלָה קֹדֶם שֶׁיֵּצֵא מִבֵּיתוֹ. [מֵאַחַר וְחָלָה עָלָיו חוֹבַת בְּדִיקָה שְׁלֹשִׁים יוֹם לִפְנֵי הַפֶּסַח, כִּי מֵאָז שׁוֹאֲלִים בְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח.] (הרא''ה, הריטב''א, הראב''ן, הר''ן, הב''ח ופרי חדש. תלו ס''א באה''ל ד''ה ולא יברך ושעה''צ. מ, נו)
 
מִי שֶׁמִּתְאָרֵחַ כָּל יְמֵי הַפֶּסַח, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מַגִּיעַ לְבֵיתוֹ בַּפֶּסַח, צָרִיךְ לִבְדֹּק אֶת הֶחָמֵץ בְּלֵיל י''ד עִם בְּרָכָה בְּבֵיתוֹ. אוּלָם, אִם יוֹצֵא מִבֵּיתוֹ קֹדֶם לֵיל י''ד, לְכַתְּחִלָּה יְמַנֶּה אֶת חֲבֵרוֹ שָׁלִיחַ שֶׁיִּבְדֹּק בְּבֵיתוֹ עִם בְּרָכָה, וְאֶת נֻסַּח הַבִּטּוּל יֹאמַר בַּעַל הַבַּיִת. וְאִם אֵינוֹ חָפֵץ שֶׁאַחֵר יִבְדֹּק לוֹ בְּבֵיתוֹ, יִבְדֹּק הוּא בְּעַצְמוֹ בְּנֵר עִם בְּרָכָה לַיְלָה קֹדֶם שֶׁיֵּצֵא מִבֵּיתוֹ. [מֵאַחַר וְחָלָה עָלָיו חוֹבַת בְּדִיקָה שְׁלֹשִׁים יוֹם לִפְנֵי הַפֶּסַח, כִּי מֵאָז שׁוֹאֲלִים בְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח.] (הרא''ה, הריטב''א, הראב''ן, הר''ן, הב''ח ופרי חדש. תלו ס''א באה''ל ד''ה ולא יברך ושעה''צ. מ, נו)
דברי הרב מפורשים בשו"ע כפי שציין, ומדובר כשלא מכר חמצו לגוי, אך אם מכר יש דעות בזה - עיין באול"צ (ח"ג ז, יט), ובהליכות מועד פ"ד, ובהגהות איש מצליח (סי' תלו הע' 3), ובפסקי תשובות (תלו אות ב). וכתבתי בתשובה שלכאורה לא נחלקו, אלא דזה מיירי במוכר חמצו בלבד, שאף שיוצא מביתו קודם החג צריך בדיקה, והמקילים פוטרים מבדיקה כשמוכר ביתו או משכירו, אח"ז ראיתי בחוברת 'כי בא מועד' שמחלק כך בשם המשנה הלכות ושכן משמע ביבי"א ח"ט. ולגבי השאלה אם צריך לנעוך בארון, מבואר שם שאין צריך, שחמץשל גוי בעי מחיצה, ונעילת ביתו היא מחיצתו. בברכה.​
 
חזור
חלק עליון