• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מכון ירושלים בדעת מרן זיע"א

Boris.b

Active member
אתר דין מיסודו של מכון ירושלים (הוצאת ספרים וכדו') מביא בתשובה משנת תשעה שדעת מרן זיע"א להורות לבני התורה להחמיר בהיתר מכירה (כמצורף להלן)וברוך שכיוונתי לדעת גדולים.

מה ההבדל בין היתר מכירה לאוצר בית דין?​


  • י״ח באלול ה׳תשע״ה (02/09/2015)
שלום הרבנים
רציתי בבקשה לשאול מספר שאלות בעניין שמיטה.
א. הלכה למעשה, מה ההבדלים בגדול בין היתר מכירה- אוצר בית דין – יבול נכרי, יבול חו"ל? (השאלה מתייחסת לבני אשכנז)
ב. כשיש על הפירות קדושת שביעית, על מה זה חל? גם על הקליפות אף שאינן ראויות למאכל? מה הכללים בזה?
תודה רבה
תשובה:
שלום רב
א. ראשית המושגים: היתר מכירה, ענינו שבעל הקרקע מוכר את האדמה לגוי, ובכך נעשה דינה ככל שדה של גוי בארץ ישראל שיש דעות שכלל לא נוהג בה קדושת שביעית, ויש שסוברים שאמנם נוהג בה קדושת שביעית, אבל הפירות מותרים בסחורה ולא נוהג בירקות הגדלים של איסור ספיחין. אוצא בית דין, פירושו שבעל הקרקע מעמיד את השדה לרשות הציבור, בניהול נציגיו בית הדין, שהם מטפלים בגידולים בקטיף וכו', וזה מותר, כיון שבעצם הכל הפקר ומומעד לרשות הציבור. העוסקים במלאכה אינם רשאים לסחור בפירות אלא רק לקחת הוצאות ושכר טירחה. יבול נכרי אלו פירות שגדלו בארץ ישראל בשדה של גוי שכאמור נחלקו בדינם הפוסקים, לדעת הבית יוסף פאת השולחן ועוד אין בהם קדושת שביעית וכן מנהג ירושלים, ואילו המבי"ט סבר שיש קדושת שביעית וכן הכריע החזון איש. יבול חו"ל הכי פשוט, מה שבא מחו"ל אינו שייך בקדושת שביעית. אלא שבענין זה אנחנו נכנסים לפולמוס גדול אודות גבולות הארץ.
בכל הנ"ל יש מעלות וחסרונות: על היתר המכירה נאמרו פיקפוקים רבים – אסור למכור קרקע בארץ ישראל לגוי, אין כוונה רצינית למכירה, נעשות פעולות על ידי יהודים ועוד. משום כך הוראת הגרי"ש אלישיב על פי החזון איש ומהרי"ל דיסקין ועוד מגדולי ישראל להמנע לחלוטין מלצרוך סחורה של היתר מכירה. לעומתם הגר"ע יוסף בהתבסס על החלטות הרבנות הראשית בשנים עברו מתיר זאת, אף שמורה לכתחילה לבני תורה שלא להשתמש. אוצר בית דין זה דבר טוב אבל צריך לדעת שמדובר במקום רציני ואכן הכל מנוהל כדין. ידוע בזה האוצר בית דין הענק שבראשותו של הגר"נ קרליץ. בענין יבול חו"ל ידועה המחלוקת על הערבה הצפונית, כאשר העדה החרדית רואה זאת כחו"ל ואילו הגרי"ש אלישיב ראה זאת כא"י עד קו הרוחב 30.
ב.תוכל להרחיב בענין בס’ משפטי ארץ שביעית, הכלל הבסיסי שכל פרי או ירק שקליפתו נוטלת חלק מהפרי, כמו תפוח גזר תפוח אדמה וכו’, ראוי לשים בפח של שמיטה, ואילו בקליפת בננה וכדומה יש להקל.
 
צ"ל כך, כשהרב עובדיה כתב שמותר לכתחילה ואמר זאת בפה מלא כשהוא מצולם, ובנו הרב יצחק אמר שהרב אכל היתר מכירה כי הוא אחז שזה היתר גמור, כל זה לא שווה. אך כשמכון ירושלים כתבו שדעתו להחמיר זוהי מציאה גדולה
 
צ"ל כך, כשהרב עובדיה כתב שמותר לכתחילה ואמר זאת בפה מלא כשהוא מצולם, ובנו הרב יצחק אמר שהרב אכל היתר מכירה כי הוא אחז שזה היתר גמור, כל זה לא שווה. אך כשמכון ירושלים כתבו שדעתו להחמיר זוהי מציאה גדולה
ייש"כ על הדברים!
נ.ב - חשוב לציין(למרות שאין זה משנה יותר מידי) שאין זה מכון ירושלים המפורסם של הוצאת הספרים אלא מכון ירושלים לדיינות ראה כאן:
וכאן:

ונעתיק מתוך האתר שלהם מי הרבנים המשיבים לידע כללי:

הרבנים המשיבים​

כל הרבנים המשיבים נסמכו להוראה על ידי גדולי הרבנים וכמו כן יש להם סמיכה מטעם הרבנות הראשית לישראל, ומשמשים בפועל כדיינים ורבנים בקהילות חשובות.

עורך ראשי: הרה"ג יוסף דוד וינגרטן שליט"א, דיין ומורה הוראה בקריית ספר ורבה של קהילת "קהל חסידים" בנאות הפסגה.

עורך ראשי בענייני חושן משפט: הרה"ג ברוך שובקס שליט"א, דיין בבית דין "נתיבות חיים".

עורך ראשי בענייני אבן העזר: הרה"ג אליהו בר שלום שליט"א, דיין, ראש בית ההוראה "משפטי החיים" בת ים, ראש כולל "משפטי החיים" ירושלים, מחבר ספרי משפט הכתובה, מרצה בארגונים שונים בעניני המשפחה היהודית.

עורך ראשי בעניני טהרה ומקוואות: הרה"ג אליהו אלחרר שליט"א, רבה של מודיעין.

עורך ראשי בשאלות הנוגעות לכשרות: מומחה הכשרות הרב יוסי שטיינברגר שליט"א.
 
ייש"כ על הדברים!
נ.ב - חשוב לציין(למרות שאין זה משנה יותר מידי) שאין זה מכון ירושלים המפורסם של הוצאת הספרים אלא מכון ירושלים לדיינות ראה כאן:
וכאן:

ונעתיק מתוך האתר שלהם מי הרבנים המשיבים לידע כללי:

הרבנים המשיבים​

כל הרבנים המשיבים נסמכו להוראה על ידי גדולי הרבנים וכמו כן יש להם סמיכה מטעם הרבנות הראשית לישראל, ומשמשים בפועל כדיינים ורבנים בקהילות חשובות.

עורך ראשי: הרה"ג יוסף דוד וינגרטן שליט"א, דיין ומורה הוראה בקריית ספר ורבה של קהילת "קהל חסידים" בנאות הפסגה.

עורך ראשי בענייני חושן משפט: הרה"ג ברוך שובקס שליט"א, דיין בבית דין "נתיבות חיים".

עורך ראשי בענייני אבן העזר: הרה"ג אליהו בר שלום שליט"א, דיין, ראש בית ההוראה "משפטי החיים" בת ים, ראש כולל "משפטי החיים" ירושלים, מחבר ספרי משפט הכתובה, מרצה בארגונים שונים בעניני המשפחה היהודית.

עורך ראשי בעניני טהרה ומקוואות: הרה"ג אליהו אלחרר שליט"א, רבה של מודיעין.

עורך ראשי בשאלות הנוגעות לכשרות: מומחה הכשרות הרב יוסי שטיינברגר שליט"א.
לא צריך להגיב על כל דבר...
הבנו את הנושא, ודי כבר לטחון את זה.... חסר בסוף שגם את הנושא הזה ינעלו, כי כל פעם זה חוזר על עצמו...
 
אין זה פעם ראשונה שאתר דין אינו מדייק (בלשון המעטה..)
והורצה להבין עד היכן הדברים מגיעים, יחפש באתר דין תשובות בנושא הפאות וד"ל
הם הולכים לפי דעת חכמי אשכנז ולא בקיאים בדברי מרן רבינו הגדול
וכל שכן לא להביא ראיה מהם לדעתו... ופשוט הדבר עד מאוד
 
לא צריך להגיב על כל דבר...
הבנו את הנושא, ודי כבר לטחון את זה.... חסר בסוף שגם את הנושא הזה ינעלו, כי כל פעם זה חוזר על עצמו...
לא נכנסתי אתו לדיון הזה אך התייחסתי לנושא צדדי שהוא מכון ירושלים[הוצאת ספרים המפורסמת]/מכון ירושלים לדיינות[אתר דין ועוד] לתועלת הקוראים ולידע כללי כפי שציינתי והדגשתי שכלל זה לא משנה לדיון הנ"ל באופן עקרוני.
 
לכל החברים יצ"ו
לצערי הוגבלתי ונחסמתי כאן בתגובות וחבל שכך,תורת אמת מה תהא עליה?כל דברי יש להם מקורות, והמנהלים היקרים לא צרכים לחסום מי שבאמת מחפש את האמת ומביא מקורות לדבריו.
תהיו ברוכים
 
אשריך שהינך מחפש את האמת והיא נר לרגליך
אבל!!
לנו יש אמת אחת והיא תורתו של מרן - תורת ה' אמת.
ואם רואים אנו ושומעים, וקוראים שמרן התיר אז מרן התיר!
וזהו!!

תשובת מרן 'מאור ישראל' לגבי 'היתר מכירה'

אין שום הגבלות, זה מותר. אבל מי שרוצה לעשות חסידות, יעשה חסידות לעצמו, אבל לא להגיד לאחרים, לא להורות לאחרים. יעשה לעצמו חסידות כמה שירצה, אבל לא להורות לאחרים, על פי ההיתר, זה היתר אמיתי, נכון. מי הוציא את ההיתר הזה? רבי יעקב שאול אלישר, היה לפני מאה שנה, ראשון לציון, היה חסידא קדישא, גאון עולם היה, והוא כתב את ההיתר. רק אנחנו הרחבנו אותו, כדי שלא יעשו עליו קושיות, אנחנו הרחבנו אותו, אבל ההיתר הוא שלו, הוא המקורי, הוא שכתב את ההיתר. היה חסידא קדישא, הרב רפאל מאיר פאניז'ל, צדיק קדוש, הוא הסכים איתו, נתן לו הסכמה על זה. הרב פאניז'ל נסע לתוניס בשביל שליחות. האריה פרץ את הסורג שלו ויצא לרחובות, וכולם היו פוחדים ובורחים ממנו, והוא התקרב אל האריה, לא פחד משום דבר, קרב אליו וגירש אותו כמו שמגרשים כלב. שאלו אותו: איך כבודו לא פחד? אמר: מי ששומר בריתו והוא צדיק, לא צריך לפחד מחיות. היו צדיקים יסודי עולם, והם כתבו את ההיתר. הם ראו בעוניים של החקלאים שאין להם פרנסה, וריחמו עליהם. יש הרבה דברים כאלה, כמו מכירת חמץ. מי יותר חמור: חמץ או שביעית? חמץ זה כרת, "לא יראה ולא ימצא", ועושים את ההיתר הזה, מוכרים את זה לגוי, אפילו שכולם יודעים שאחרי פסח יחזור עוד פעם, כולם יודעים, ולא אמרו שזה הערמה ולא אמרו שום דבר. מרן כתב את ההיתר הזה בבית יוסף באורח חיים סימן תמ"ח, אין פרץ ואין מי שמצפצף על זה. אבל כאן, כל שבע שנים עושים צרות, עושים ככה, עושים שלא כדין.
עד כאן לשון מרן מלכא זצוק"ל מילה במילה.
 
לכל החברים יצ"ו
לצערי הוגבלתי ונחסמתי כאן בתגובות וחבל שכך,תורת אמת מה תהא עליה?כל דברי יש להם מקורות, והמנהלים היקרים לא צרכים לחסום מי שבאמת מחפש את האמת ומביא מקורות לדבריו.
תהיו ברוכים
אינני חושב שהסיבה שהגבילו אותך היא חיפוש האמת ואין זה משנה כלל שדעתך אחרת, זכותך. ואם יש הוכחות לדעתך בודאי שהנך יכול לפרסם.
אך אם המנהלים הגיעו למצב שפועלים כן זה מסיבות אחרות. שאל אותם, אני בטוח שאם תעמוד בתנאים שלהם תוכל להמשיך לכתוב. פשוט וברור שאין להם עניין סתם להתנכל.
נ.ב- כמובן שאני בצער שאתה חש כך והגענו למצב כזה זה אכן לא נעים. עכ"פ באיזה דרך שתבחר אני מאחל לך בהצלחה תבורך מפי עליון.
 
אינני חושב שהסיבה שהגבילו אותך היא חיפוש האמת ואין זה משנה כלל שדעתך אחרת, זכותך. ואם יש הוכחות לדעתך בודאי שהנך יכול לפרסם.
אך אם המנהלים הגיעו למצב שפועלים כן זה מסיבות אחרות. שאל אותם, אני בטוח שאם תעמוד בתנאים שלהם תוכל להמשיך לכתוב. פשוט וברור שאין להם עניין סתם להתנכל.
נ.ב- כמובן שאני בצער שאתה חש כך והגענו למצב כזה זה אכן לא נעים. עכ"פ באיזה דרך שתבחר אני מאחל לך בהצלחה תבורך מפי עליון.
גם אנוכי מצטרף לכל הנ"ל
חזק ואמץ!
 
אשריך שהינך מחפש את האמת והיא נר לרגליך
אבל!!
לנו יש אמת אחת והיא תורתו של מרן - תורת ה' אמת.
ואם רואים אנו ושומעים, וקוראים שמרן התיר אז מרן התיר!
וזהו!!
איני מגיב לגופם של דברים ולא לגופו של נושא.

אך המילים 'לנו יש אמת אחת'... 'וזהו'...
זרים לבני תורה ובפרט להולכים בדרכו של מרן זצ"ל.

את זה תשאיר ל'בעלי השקפה' ולמחוזות אחרים.
 
איני מגיב לגופם של דברים ולא לגופו של נושא.

אך המילים 'לנו יש אמת אחת'... 'וזהו'...
זרים לבני תורה ובפרט להולכים בדרכו של מרן זצ"ל.

את זה תשאיר ל'בעלי השקפה' ולמחוזות אחרים.

לא זכיתי להבין את הערת כבודו,
1. אמת אחת לא שייך לבני תורה, אלא מה יש שתי אמיתויות ח"ו??
2. 'בעלי השקפה', וכי אנו לא בעלי השקפה???
3. אינך מגיב לא לגופו של נושא ולא לגופם של דברים, אז לאיזה גוף??
אחזור שוב - לנו - להולכים בדרכו של מרן יש אמת אחת והיא אמת ההלכה שקיי"ל ש'אין משוא פנים בהלכה', וזהו - אפשר כמובן לשמוע דעות אחרות אבל הלכה למעשה פוסקים כדעת מרן - וזהו!!!

אמר ליה רבא לרפרם בר פפא לימא לן מר מהני מילי מעלייתא דאמרת משמיה דרב חסדא במילי דבי כנישתא אמר ליה הכי אמר רב חסדא מאי דכתי' (תהלים פז, ב) אוהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב אוהב ה' שערים המצויינים בהלכה יותר מבתי כנסיות ומבתי מדרשות והיינו דאמר ר' חייא בר אמי משמיה דעולא מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד. = וזהו!!
ולוואי שנזכה לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.
 
אני ראיתי הרבה פעמים שאתר דין לא מדקדק בדעתו של מרן רבנו זצ"ל
או שיודע משנתו הראשונה ולא יודעים שהרב חזר בו (כמו שידוע שהרב חזר בו מעל 150 מקומות !!)
אביא דוגמא אחת מתוך דוגמאות רבות שאתר דין לא מדקדקים בדעת מרן זצ"ל:
לענין ברכת המפיל, הרב בתחילה הורה שלא לברך בשם ומלכות לאחר חצות לילה, אבל אח"כ חזר בו כפי שהובא בהלכה ברורה סי' רלט סי"ב שאביו ציווה עליו לפרסם שחזר בו, וכ"פ מרן הראשון לציון שליט"א בשו"ת הראשון לציון (ח"א סי' כג) בשם אביו זצ"ל, וכ"פ מרן זצ"ל בעצמו בשו"ת יחוה דעת חלק ז' לט, וכ"כ בילקוט יוסף ימים נוראים מהדורה תשע"ה עמ' רעד, ועוד.
אבל הם פרסמו דעתו של מרן שלא לברך, ואח"כ העירו להם ותקנו וכו'...
לכן לדעת מרן זצ"ל היתר מכירה הוא לכתחילה, אטו מרן זצ"ל היה אוכל בדיעבד ח"ו ?????????????????????????
הלא מרן קדוש ישראל זצוק"ל ברוב הפסקים וההלכות שכתב להקל בתשובותיו יביע אומר ובשאר ספריו, החמיר לעצמו !
ואידך זיל גמור !
 
לכל החברים יצ"ו
לצערי הוגבלתי ונחסמתי כאן בתגובות וחבל שכך,תורת אמת מה תהא עליה?כל דברי יש להם מקורות, והמנהלים היקרים לא צרכים לחסום מי שבאמת מחפש את האמת ומביא מקורות לדבריו.
תהיו ברוכים
חכם בוריס
יש לכב' מזל שלא למדת אצל רבותי חכמי ארם צובה
אם מישהו היה מעיז להעלות נושא אחד כמה פעמים אחרי שענו לו היו נוזפים בו בכמה אופנים
אני יודע שזה לא שייך להיום, ובזמנם היו התלמידים מקבלים בהבנה, אבל הבנו את דעת כב' בנושא זה, והבנו גם את דעת שאר החכמים, וכב' מוזמן לפנות לנושאים אחרים
ולמי שרוצה לדעת מה אנחנו אוכלים
אני קונה לכתחילה בחנויות של היתר מכירה
כי זה מה שמצוי במגדל העמק
והבודדות שלא היתר מכירה יש להם סחורה "משובחת" [לבהמות] במחירים יקרים
ובאמת שאני גאה שיראו אותי עושה כדעת חכם עובדיה
ומי שמעקם את האף - שישאר עם אף עקום...
 
חזור
חלק עליון