• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מכירת חמץ

abc123

Well-known member
לכבוד הרב שלום וברכה,
חנות שהבעלים שלה זה עסק גדול של אירגון כלשהו. אבל בחנות עובדים מנהל ומוכר.
אם לא עשו בדיקת חמץ, ולא מכירת חמץ לחנות, והחנות פתוחה עד צהרי ערב פסח (כגון 12:00 או 13:00). זה בעייתי?
החנות היא לא של אוכל. אלא מוצרים אחרים. אלא שבמשך השנה אוכלים שם. ויכול להיות פירורים פה ושם. ואולי אפילו יותר מזה כגון במגירות אריזות של קרקרים וכו'.
האם המכירה שכל עובד עשה לעצמו תפסה? האם ביטלו חיוב בדיקה?
ופשוט השאלה: מה היה ראוי לעשות? ומה עכשיו שלא עשו? האם עברו איסור? ומה בדבר החמץ בחנות לאחר הפסח?

תודה ופסח כשר ושמח.
 
ב"ה
שלום וברכה,
בודאי שבטלו חיוב בדיקה,
מי שהוא בעל הסמכות במקום, כמו גזבר וכדומה, היה מוטל עליו לוודא שתתבצע בדיקה,
החמץ שבחנות לאחר הפסח יהיה אסור, זולת חמץ ששייך לעובד שמכר את החמץ שלו כנהוג.

בברכת מועדים לשמחה
 
אז לגבי פירורים או אפילו יותר מפירורים שנשארו, מישהו עבר איסור מהעובדים? אם מכר את חמצו וביטל אותו?
 
ב"ה
חתיכות שהם פחות מכזית, מבואר בגמרא שבטלים אף בלא שיעשה ביטול,
וכתבו האחרונים שזהו דוקא שאין להם חשיבות, אבל יש בהם חשיבות (כגון ופל בעטיפה וכדומה), אפילו פחות מכזית אינם בטלים, ועובר עליהם אם לא ביטל.

בברכת מועדים לשמחה
 
ביטלו העובדים לאחר הבדיקה בביתם ובשריפת החמץ שלהם מביתם.
וכן עשו מכירת חמץ עם כתובתם.
 
ב"ה
הביטול תופס גם על החמץ שלהם שבמקום העבודה.
זאת אומרת אם היו פירורים או וופלים קטנים או ביסקויטים שהם אכלו. אז ההביטול שלהם תפס.
ומה לגבי המכירה. אם ימצאו משהו שלם (למשל בארון) וירצו לאוכלו לאחר הפסח? המכירה שלהם תפסה?
והאם זה משנה האם האוכל נקנה מכסף החנות או מכספם?
 
ב"ה
נראה שגם לענין המכירה שלהם, זה תפס גם על החמץ שבמקום העבודה,
ומכיון שאחר הקניה נעשה שלהם, לא משנה מאיזה כסף נקנה.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון