• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מנהגי טו בשבט בקרב יוצאי חאלב - מאת מערכת קהילת שובה ישראל ארגנטינה

יצחק משען

Well-known member
טו בשבט

-נהגו שלא לומר תחנון ביום זה, וכן במנחה שלפניו.

-יש שנהגו להרבות ביום זה באכילת פירות, ובעיקר מפירות האילן. וכן יש ענין יותר בשבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל. (עיין שבט מוסר פרק טז, עיבור השנים (למהר"י מערבי) דף כב:, כנה"ג הגב"י סי' קלא, פר"ח שם סק"ו, מועד לכל חי פרק ל', כה"ח סופר שם ס"ק צז). וכן היה המנהג בחלב שאחר קריאת האבתיד'א כלאמנ'ה בליל ט"ו בשבט (הוא תרגום העשרת הדברות בערבית לרבינו סעדיה גאון ז"ל, שנהגו לקוראו בחלב במוצ"ש בשלח וחזרו לקוראו בביתם בליל ט"ו בשבט) היו מחלקים לילדים שקיות מלאות פירות מכל מה שאפשר להשיג בשוק ובעיקר משבעת המינים וכנ"ל. (דרך אר"ץ עדס עמוד קמז, וכתב שלא נהגו לעשות לימוד ותפילות, אך בעמוד רט כתב שכן נהגו לזמר בין כל פרי ופרי ועיי"ע שם בעמ' רכב). ויש שיר ידוע בחלב לט"ו בשבט ושבת שירה וקריאת העשרת הדברות (כנ"ל) והוא "יה אל גדול ונאדר" למשורר רבי רפאל ענתבי ז"ל בעל שירה חדשה, ומצ"ב.
ובספר פרי עץ הדר תיקן (ע"פ החמ"י) סדר לימוד ונוסח התפילות לומר לפני כל פרי, עוד כתב לאכול שלשים מינים, י' מעולם הבריאה י' מעולם היצירה וי' מעולם העשיה עיי"ש. ומצ"ב הספר.

-יש להזהר מאוד ביום זה באכילת הפירות שלא יכשלו ח"ו באיסור אכילת תולעים ויצא שכרו בהפסדו, ועיי"ע בזה במעל"ח פרק ל'.

-כתב הבא"ח בלשון חכמים ח"א סי' לח (במהדורות החדשות) מקובל מחכמי אשכנז (בני יששכר מאמרי חודש שבט מאמר ב' אות ב') להתפלל ביום זה שיהא לו אתרוג נאה לחג הסוכות, והביא פסוקים על פירות האילן ועוד תיקן תפלה מיוחדת לאתרוג (כנ"ל) ומצ"ב. וכן מצ"ב השיר שחיבר מרן הבא"ח לט"ו בשבט הידוע לבני בגדאד.

בברכת
שבת שלום

מערכת
מנהגי ק"ק 'שובה ישראל'
בואינוס אייריס ארגנטינא
 
אגב, ראיתי בספר ברכה נאמנה בשם הג"ר יעקב יוסף זצ"ל והרב בורנשטיין שליט"א, שיש לברך עליהם שהכל כיוון שמשרים אותם בחומרים עד שהופכים להיות כמו סוכריה. ולפי מה שהעיד בנו הרב מוצפי זה לא רחוק
האם זה מוסכם לכל הדעות?
 
חזור
חלק עליון