• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מנהג ירושלים

מאיר י

New member
אני מבקש מכל מי שיראה את ההודעה הזאת שלא יחשוב שיש לי איזה עניין ח''ו להתקיף את מרן גדול דורינו אשר את מימיו אנו שותים ואת רוחו אנו חיים אבל יש משהו שאם הזמן מתעורר ולכן יש צורך להבין את טעותינו כדי שלא נטעה ח''ו בדבר הלכה
רציתי לדעת מה באמת דעת מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק''ל לגבי מנהג ירושלים כי הנה מצינו לגבי תפילין בתשעה באב שזה אך ורק מנהג למקובלים (ישכל עבדי.וישב הים ועוד) ואת זה מרן סבר שזה מנהג ירושלים ולכן חייבים לקיימו אפילו נגד שולחן ערוך
ולעומת זאת לגבי מנהג ירושלים שאסור לחתן להיות רווק פחות מגיל 20 מרן ביטל את המנהג בלא חשש
וכן לגבי ברכת מעין שבע שנהגו בירושלים לאומרה מרן בהליכות עולם אומר שאסור לברכה בבית אבלים ובבית חתנים אבל מכיוון שהרש''ש כך עשה מכל מקום יש לאומרה רק בחומות ירושלים (העיר העתיקה).
ולכן יש להבין:
א.אם קיבלנו את מנהג ירושלים אז זה קבלה ללא שנויים (ככקבלת הוראות מרן).
ב.האם הקבלה של מנהג ירושלים היא על כל תושבי ירושלים וא''כ למה קבלה זו תקפה גם למי שלא בירושלים (לגבי תפילין בט''ב).
ג.מה זה מנהג ירושלים אם כל אחד מהתקופה ההיא נהג משהו אחר (הרש''ש. החיד''א.תלמידי הגר''א ועוד) ואין מנהג ברור בכל דבר אז א''כ מי הנהיג את המנהג שאחריו הלכו.
ד. מי התיר לשנות מנהג לפי צורכו או ראות עיניו כפי שמזכיר מרן מאור עולם בהליכות עולם "שמי שמשנה את המנהג ידו על התחתונה והוא יתן את הדין על כך" וא''כ מהיכן מצינו היתר לומר שכאן עושים וכאן לא וכאן יש לחלק שהרי אם זה המנהג כך צריך לעשות ללא חילוק וללא מורא.
(אני בכוונה לא הזכרתי אם המנהג קודם למרן או לא זה סוגיא בפני עצמה ואני כרגע דן אך ורק בדברי מרן רבנו זצוק''ל)
כה החותם בברכת
תורה היא וללמוד אני צריך
וה' יאיר עינינו בתורתו
מאיר
 
רציתי לדעת מה באמת דעת מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק''ל לגבי מנהג ירושלים כי הנה מצינו לגבי תפילין בתשעה באב שזה אך ורק מנהג למקובלים (ישכל עבדי.וישב הים ועוד) ואת זה מרן סבר שזה מנהג ירושלים ולכן חייבים לקיימו אפילו נגד שולחן ערוך
הכא זה מנהג, לא הלכה. ולכן פשיטא שנלך אחר המנהג.
ולעומת זאת לגבי מנהג ירושלים שאסור לחתן להיות רווק פחות מגיל 20 מרן ביטל את המנהג בלא חשש
בזה היה חשש איסור שהיו שעוברים על התקנה, ולכן העדיף לבטל.
 
הכא זה מנהג, לא הלכה. ולכן פשיטא שנלך אחר המנהג.

בזה היה חשש איסור שהיו שעוברים על התקנה, ולכן העדיף לבטל.
אחרי איזה מנהג בדיוק?????
אם אין שום משהו מוגדר ולמה משחקים בזה כל הזמן שחייב לעשות כמו המנהג (היה מנהגים לכל ישראל חוץ מירושלים שספרדים ברכו על ההלל ועל יראו עינינו וכל אחד הדליק חנוכיה לעצמו וכן הלאה הרבה שנים קודם מרן השו"ע ואפילו בעיה''ק צפת כך מעידים הרבה ספרים של רבנים ספרדים כגון הרד''בז.ארץ חיים סתהון ועוד)
וכמה עוברים על התקנה שמניחים תפילין בט''ב?????
ולמה את זה מרן לא ביטל?
(מנהג יותר מהלכה כמובא ברמב"ם בהל' חנוכה וכן בהקדמה לבית יוסף)
פשיטא שהייתי שמח לתשובה אמיתית ולא מהשרוול
 
אחרי איזה מנהג בדיוק?????
אם אין שום משהו מוגדר ולמה משחקים בזה כל הזמן שחייב לעשות כמו המנהג (היה מנהגים לכל ישראל חוץ מירושלים שספרדים ברכו על ההלל ועל יראו עינינו וכל אחד הדליק חנוכיה לעצמו וכן הלאה הרבה שנים קודם מרן השו"ע ואפילו בעיה''ק צפת כך מעידים הרבה ספרים של רבנים ספרדים כגון הרד''בז.ארץ חיים סתהון ועוד)
וכמה עוברים על התקנה שמניחים תפילין בט''ב?????
ולמה את זה מרן לא ביטל?
(מנהג יותר מהלכה כמובא ברמב"ם בהל' חנוכה וכן בהקדמה לבית יוסף)
פשיטא שהייתי שמח לתשובה אמיתית ולא מהשרוול
לא צריך לכעוס.....
היה מנהגים לכל ישראל חוץ מירושלים שספרדים ברכו על ההלל ועל יראו עינינו
נשמח למקורות שכל ישראל הספרדים ברכו על ההלל.
וכל אחד הדליק חנוכיה לעצמו
?
שמעת על הרמב"ם?
וכמה עוברים על התקנה שמניחים תפילין בט''ב?????
עניתי לך, בזה לא שייך איסור, וממילא הכל בסדר אם יניחו תפילין בבוקר.
אבל גבי שרווק לא יישן בירושלים, בזה היה חשש איסור, שהרבה היו ישנים ולא אכפת להם, וכן זו היתה תקנה שקשה לעמוד בה, ולכן מרן זצוק"ל התירה.
 
אני חושב שצריך לדקדק טוב בדברים
לגבי תפילין בתשעה באב שזה אך ורק מנהג למקובלים
הרב הביא שכך נהגו גם בבית הכנסת של מהר"י אבוהב ומשמע שאין זה מנהג חדש או רק מקובלים
ולעומת זאת לגבי מנהג ירושלים שאסור לחתן להיות רווק פחות מגיל 20 מרן ביטל את המנהג בלא חשש
בלא חשש?? ראה יביע אומר שכתב שכיון שמאז שגזרו כן חכמי ירושלים לא הצליחו לעמוד בתקנה זו לכן בא עם גדולי הדור הגר"י צדקה והגרב"צ אבא שאול זצ"ל וביטלו תקנה זו
וכן לגבי ברכת מעין שבע שנהגו בירושלים לאומרה מרן בהליכות עולם אומר שאסור לברכה בבית אבלים ובבית חתנים אבל מכיוון שהרש''ש כך עשה מכל מקום יש לאומרה רק בחומות ירושלים (העיר העתיקה).
כי מרן הדגיש מפי ספרים, שכל מנהג ירושלים הוא רק בין החומות ולא בעיר החדשה. ותראה היטב בתשובתו שיש לו ראיה ברורה מהש"ס שמעין שבע אינו כחזרת הש"ץ, אלא נתקנה רק לשבת משום המאחרים ע"ש היטב

לכן כל מקרה לגופו, יש לעיין היטב מה פשר כל דבר ותראה שאין קושיות
 
חזור
חלק עליון