• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מעלין בקודש ולא מורידין

יי"ש

Well-known member
שמעתי בשם ר"ח פלאג'י ז"ל (הובא במשנ"ב תפארת-לא ראיתי בפנים) לגבי הדלקת נרות חנוכה שיש הידור נכון שבכל יום יהיה נר גדול יותר משל אתמול משום מעלין בקודש ואין מורידין.

חידוש מענין ויפה.

השאלה:
א. יש מי שמקיים את זה?
ב. יש בזה הידור? לכשעצמי נראה לי פחות יפה מאשר שכל הנרות עומדים בשורה אחת שווה.
 
ב. יש בזה הידור? לכשעצמי נראה לי פחות יפה מאשר שכל הנרות עומדים בשורה אחת שווה.
לכאורה הכוונה שביום השני ישים שני נרות גדולים יותר מאשר הנר ששם אתמול
(ובשמן ישים יותר שמן)

אבל כדאי להביא ציטוט מדויק (למי שיש את הספר או אוצר החכמה וכד')
 
א. יש מי שמקיים את זה?
לענ"ד, שתי תשובות בדבר. יש שאינם יודעים על דבריו היקרים של מרן החבי"ף זצ"ל. ולכן לא עושים זאת.
ושנית, מי שעושה כן בדרך כלל לא מפרסם כי מי שכבר טורח לעיין בספרי דבי רב, ומקיים מילי דאבות, מן הסתם חסדאין מילי. ואינו מעדת המתפארים לאמר ראו טהור אני שרגא בטיהרא.
ב. יש בזה הידור? לכשעצמי נראה לי פחות יפה מאשר שכל הנרות עומדים בשורה אחת שווה.
הרי מקור הדברים של זה מהגמרא במסכת שבת בסוגיית חנוכה, אשר שם מבואר שהם כנגד פרי החג שמוסיפים פרים, ומכיון שכאן לא שייך להוסיף בנרות [כי זה התקנה שתיקנו במדוייק, ולא שייך להוסיף בכמות], לכן יש הידור להוסיף באיכות.
ופוק חזי ממה שאמרו בפרק החליל שהיו עושים בביהמ"ק נרות גדולים שמאירים באור יקרות. שיש עניין בזה.

אלא דשוב ראיתי הדברים בפנים (ונמצא בספרו כף החיים סימן כז אות טו), ושם הביא מספר מהר"י מברונא בסימן ט"ל שמהדליק בשעוה, ידליק אחד גבוה מחבירו.
משום הידור.
ובמהדורה שתחת ידי מצויין שם לעיין בכה"ח (סופר) בסימן תרע"א אות כח.
 
הרי מקור הדברים של זה מהגמרא במסכת שבת בסוגיית חנוכה, אשר שם מבואר שהם כנגד פרי החג שמוסיפים פרים, ומכיון שכאן לא שייך להוסיף בנרות [כי זה התקנה שתיקנו במדוייק, ולא שייך להוסיף בכמות], לכן יש הידור להוסיף באיכות.
עצם זה שאנו עושים כבית הלל "מוסיף והולך" זהו גם ההידור מידי יום
 
שמעתי בשם ר"ח פלאג'י ז"ל (הובא במשנ"ב תפארת-לא ראיתי בפנים) לגבי הדלקת נרות חנוכה שיש הידור
עצם זה שאנו עושים כבית הלל "מוסיף והולך" זהו גם ההידור מידי יום
ההלכה היא כבית הלל. [נכון שזה הידור ביחס לבית שמאי, ומעיקר הדין סגי בנר איש וביתו].
אך יש הידור גדול יותר כדברי המהר"י ברונא שהוא ברבינו החבי"ף זצ"ל.
שכתב בזה"ל (כפי שראיתי כעת בפנים בסימן לט): "וכשמדליק בנרות של שעוה נכון לקבוע כל א' גבוה מחבירו על דרך מעלין בקדש ולא מורידין". ע"כ.
וכשאני לעצמי חשבתי מה הידור יש בזה ומדוע שבנרות שמן לא יעשנו כמין קאנון?
אלא שנדצ"ל שהנרות שעווה של זמנם לא היו עשויות טוב כמו הנרות פראפין שיש לנו כיום, והיה נראה כמין מדורה [משא"כ בנרות שמן], אבל שהוא כמין מדרגות, ניכר הדבר יותר במספר הנרות, וזהו הידורו. ואידך זיל גמור.
 
דברי המהר"י ברונא שהוא ברבינו החבי"ף זצ"ל.
שכתב בזה"ל (כפי שראיתי כעת בפנים בסימן לט): "וכשמדליק בנרות של שעוה נכון לקבוע כל א' גבוה מחבירו על דרך מעלין בקדש ולא מורידין". ע"כ.
אחד הראשונים.
משמעות אחרת לדברים..
 
חזור
חלק עליון