• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מעשר כספים כשיש חוב קיים

בס"ד
האם ידוע מה ההלכה בנידון הנל:
אדם קיבל 50 אלף ירושה
יש לו הלוואה של 30

האם צריך להפריש מהסכום לפני ששילם חובו היינו 5000 או לאחר תשלום חובו היינו 2000
ידוע שלבני ספרד מעשר כספים שה מנהג .. הוא נוהג ורוצה להפריש כפי ההלכה..
 
ידועה דעת מרן בשו"ת אבקת רוכל (איני זוכר הסימן אולי ב' או ג') שמעשר כספים זה רק אחרי הוצאות בני הבית כגון אכילה ושתיה ושאר דברים.

אולם פה הדבר יותר בעייתי כי זה רק "הלוואה" ולא הוצאות ב"ב. ובפרט שכמה אחרונים כתבו שהתשובה הנ"ל לא ממרן, לכן נראה פה שכן יחמיר ויתן 5000.
וגם הדבר נותן מסברא שהרי כל מי שיש לו הלוואה והוא מחזיר כל חודש סכום מסויים, הוא יוריד מהמעשרות את הסכום שהוא מחזיר!?
 
נערך לאחרונה:
ידועה דעת מרן בשו"ת אבקת רוכל (איני זוכר הסימן אולי ב' או ג') שמעשר כספים זה רק אחרי הוצאות בני הבית כגון אכילה ושתיה ושאר דברים.

אולם פה הדבר יותר בעייתי כי זה רק "הלוואה" ולא הוצאות ב"ב. ובפרט שכמה אחרונים כתבו שהתשובה הנ"ל לא ממרן, לכן נראה פה שכן יחמיר ויתן 5000.
וגם הדבר נותן מסברא שהרי כל מי שיש לו הלוואה והוא מחזיר כל חודש סכום מסויים, הוא יוריד מהמעשרות את הסכום שהוא מחזיר!?
יישר כח, אם תוכל להביא מקור אני אשמח זה הלכה למעשה וסכומי כסף גדולים ככה שצריך משהו מדויק..
 
יישר כח, אם תוכל להביא מקור אני אשמח זה הלכה למעשה וסכומי כסף גדולים ככה שצריך משהו מדויק..
עיין יחו"ד (ח"ג סי' עז) שכתב בסיכום "ואם שעתו דחוקה מבחינה כלכלית ואין ידו משגת לנהוג מעשר כספים מכל משכורתו או רווחיו יתנה מראש שיתן המעשר רק לאחר ניכוי הוצאות ביתו. אבל מי שחננו ה' בעושר וידו משגת יאחז צדיק דרכו לתת כל המעשר לעניים ולאביונים ולעמלי תורה ולישיבות הקדושות" וכו'.

וא"כ הכא שאין שעתו דחוקה כ"כ, ובפרט שזה ניכוי הלוואות ולא הוצאות ביתו וודאי שיש לו להפריש מכלל הירושה 5000.
 
צריך לדעת שרוב הפוסקים חלקו על מרן בזה, וכמו שנא' שיש מח' אם זו תשובתו של מרן בכלל.
ולדעת רוב הפוסקים המעשר הוא לפני ניקוי הוצאותיו.
 
צריך לדעת שרוב הפוסקים חלקו על מרן בזה, וכמו שנא' שיש מח' אם זו תשובתו של מרן בכלל.
ולדעת רוב הפוסקים המעשר הוא לפני ניקוי הוצאותיו.
ובפרט הכא שזה רק הלוואה. (ומ"מ זכורני שבילקו"י באחד מהכרכים הוכיח שתשובה זו ממרן)
 
ובפרט הכא שזה רק הלוואה. (ומ"מ זכורני שבילקו"י באחד מהכרכים הוכיח שתשובה זו ממרן).
זה לא 'רק הלוואה', אם ההלוואה היא כדי לסגור את הוצאותיו החודשיות, אז נראה שגם לדעת מרן זצ"ל פטור ממעשרות, דהלואה זו יותר חמורה מהקולא של ניקוי ההוצאות, דאם על ניקוי הוצאותיו החודשיות אינו חייב במעשרות, כל שכן שעל הלוואה לצורך כיסוי הוצאותיו יהיה פטור ממעשרות.
 
זה לא 'רק הלוואה', אם ההלוואה היא כדי לסגור את הוצאותיו החודשיות, אז נראה שגם לדעת מרן זצ"ל פטור ממעשרות, דהלואה זו יותר חמורה מהקולא של ניקוי ההוצאות, דאם על ניקוי הוצאותיו החודשיות אינו חייב במעשרות, כל שכן שעל הלוואה לצורך כיסוי הוצאותיו יהיה פטור ממעשרות.
הקולא היא לא "הוצאותיו החודשיות" אלא "הוצאות בני ביתו" (אכילה שתיה מלבושים) ולכן הלואה יש פחות מקום להקל.
 
הקולא היא לא "הוצאותיו החודשיות" אלא "הוצאות בני ביתו" (אכילה שתיה מלבושים) ולכן הלואה יש פחות מקום להקל.
הקולא היא על הוצאת בני ביתו, אכילה שתיה מלבושים.
אז אדם שאין לו את הוצאת בני ביתו, ולקח בשביל זה הלואה, לא כ"ש שיהיה פטור?
 
הקולא היא על הוצאת בני ביתו, אכילה שתיה מלבושים.
אז אדם שאין לו את הוצאת בני ביתו, ולקח בשביל זה הלואה, לא כ"ש שיהיה פטור?
דבר ראשון לא בטוח שההלואה היתה לצורך זה. ועוד כבר נתבאר שלא סומכים כ"כ בשופי על התשובה באבקת רוכל, ולכן כאן שוודאי זה לא נקרא שמצבו דחוק יש ליתן מכל הירושה.
 
חזור
חלק עליון