השבת פרשת בהעלֹתך - בחלק מהספרים מקאם שיגא (אולי בהשפעת ה'ספר' העצמאי, "ויהי בנסוע", עי' שבת קטז.).
יישר כוח על הרשימה המועילה!
כמה נקודות:
-לגבי "יגדל" בסוף תפילת ערבית: גם המנגינה של "אור צח ומצוחצח" מתאימה יפה, בנוסף לאמור
קדישים: גם מנגינת "אני אספר באמרי שפר" (מן הבקשות) מתאימה.
"וישתבח" - אפשר: נורא במרום אדיר. אפשר גם: אנא הושע (מן הבקשות), אך יש לשים לב שהשיר מתחיל 2 טונים מתחת לטון הבסיס של השיגא (במלים אחרות: מתחיל בטון של הראשט, הוא ניהו הטון המשמעותי ב"זרקא" שבטעמי המקרא, שכידוע חלק מהם יורד עד הטון של הראשט). זה כמובן דורש תכנון של הטון מראש (יש חזנים שמעדיפים להתחיל בטון שיאפשר להם לרדת לראשט באופן נוח וכן לטעמי המקרא שבקריאת שמע, ויש שמעדיפים להשאיר פתוח את 'המרחב האווירי' כלומר האוקטבה העליונה של השיגא ולאפשר שימוש במנגינות גבוהות כמו המוזיקה של "זהו אלי").
לחזנים מתחילים (ביחס לשיגא...): כדאי להכיר תחילה את המנגינות של ה'חוזאמים' שבבקשות: אני אספר - יה מלך רם (המנגינה הישנה) - יה אלי - יום ליום אודה - מרומים ישכון - אור צח ופשוט - אור צח ומצוחצח - אדון יחיד יסד. ועוד. הן יכולות לסייע הרבה ב'זרימה' של קטעי תפילה שונים (שאותם מבצע הש"צ לבדו).
כאשר הציבור אינו מכיר הרבה מנגינות בשיגא, דבר מצוי ביישובים ובשכונות קטנות (שבהם בתי כנסת 'מעורבים' עם מרוקאים ועדות שונות) - אפשר להיעזר במנגינה של "רם לעלמיא" (המיושמת מן הבית "חפץ בכבודו" שב"אני אספר"), שהיא במקאם סוזנק ועיקר ההתרחשות היא בטונים הגבוהים, דהיינו בחיג'אז, בדומה לחלק העליון של השיגא-חוזאם המצוי, ומשתלבת באופן טבעי עם השיגא.
שבת שלום!
יישר כוח על הרשימה המועילה!
כמה נקודות:
-לגבי "יגדל" בסוף תפילת ערבית: גם המנגינה של "אור צח ומצוחצח" מתאימה יפה, בנוסף לאמור
קדישים: גם מנגינת "אני אספר באמרי שפר" (מן הבקשות) מתאימה.
"וישתבח" - אפשר: נורא במרום אדיר. אפשר גם: אנא הושע (מן הבקשות), אך יש לשים לב שהשיר מתחיל 2 טונים מתחת לטון הבסיס של השיגא (במלים אחרות: מתחיל בטון של הראשט, הוא ניהו הטון המשמעותי ב"זרקא" שבטעמי המקרא, שכידוע חלק מהם יורד עד הטון של הראשט). זה כמובן דורש תכנון של הטון מראש (יש חזנים שמעדיפים להתחיל בטון שיאפשר להם לרדת לראשט באופן נוח וכן לטעמי המקרא שבקריאת שמע, ויש שמעדיפים להשאיר פתוח את 'המרחב האווירי' כלומר האוקטבה העליונה של השיגא ולאפשר שימוש במנגינות גבוהות כמו המוזיקה של "זהו אלי").
לחזנים מתחילים (ביחס לשיגא...): כדאי להכיר תחילה את המנגינות של ה'חוזאמים' שבבקשות: אני אספר - יה מלך רם (המנגינה הישנה) - יה אלי - יום ליום אודה - מרומים ישכון - אור צח ופשוט - אור צח ומצוחצח - אדון יחיד יסד. ועוד. הן יכולות לסייע הרבה ב'זרימה' של קטעי תפילה שונים (שאותם מבצע הש"צ לבדו).
כאשר הציבור אינו מכיר הרבה מנגינות בשיגא, דבר מצוי ביישובים ובשכונות קטנות (שבהם בתי כנסת 'מעורבים' עם מרוקאים ועדות שונות) - אפשר להיעזר במנגינה של "רם לעלמיא" (המיושמת מן הבית "חפץ בכבודו" שב"אני אספר"), שהיא במקאם סוזנק ועיקר ההתרחשות היא בטונים הגבוהים, דהיינו בחיג'אז, בדומה לחלק העליון של השיגא-חוזאם המצוי, ומשתלבת באופן טבעי עם השיגא.
שבת שלום!
נערך לאחרונה: