• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מקור להנחת הידים על הבנים בברכת כהנים

מרדכי א

New member
בס"ד
לכבוד הרבנים והת"ח החשובים שליט"א
רבים נדרשו למקור למנהג הנהוג אצל רבים להניח הידים על בניהם בברכת כהנים,
וראיתי שיש שכתבו שלא נמצא מקור למנהג, אך ישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם ולא אלמן ישראל,
ובס"ד עלה בידינו למצוא מקורות למנהג זה, ומצו"ב המקורות למנהג.
אודה לרבנים ולת"ח שיוסיפו ויאירו את הארותיהם עם תוספות ובירורים למנהג קדום זה.
 

קבצים מצורפים

  • ‏‏מר דרור - ביאור המנהג להניח הידים על הבנים בברכת כהנים.pdf
    571.9 KB · צפיות: 52
עי"ל על דרך מה שכתב הבן איש חי דרושים פרשת שמיני על הפסוק "ויבא משה ואהרן אל אהל מועד ויצאו ויברכו את העם" שיש בכל יד 15 פרקים ויש 15 תיבות בברכת כהנים לכן כרמז לזה מניחים את היד על הבן.
 
צודק, וכבר הוספתי לאחר מכן במאמר הנ"ל דאפשר שהמנהג להניח הידים החל בחו"ל שהיו נוהגים שלא לישא כפים רק בימים טובים וכמובא בב"י ורמ"א בסימן קכ"ח, אך החזן היה אומר ברכת כהנים, ולכן מכיון שלא נשאו הכהנים ידיהם נהגו להניח הידים במקומם על הבנים שתחול הברכה, ואפשר שלכן שלאחר שפשט המנהג בהרבה מקומות שנושאין כפים בכל יום וממילא הכהנים עצמם נושאים כפים הפסיקו האבות להניח ידיהם.
 
צודק, וכבר הוספתי לאחר מכן במאמר הנ"ל דאפשר שהמנהג להניח הידים החל בחו"ל שהיו נוהגים שלא לישא כפים רק בימים טובים וכמובא בב"י ורמ"א בסימן קכ"ח, אך החזן היה אומר ברכת כהנים, ולכן מכיון שלא נשאו הכהנים ידיהם נהגו להניח הידים במקומם על הבנים שתחול הברכה, ואפשר שלכן שלאחר שפשט המנהג בהרבה מקומות שנושאין כפים בכל יום וממילא הכהנים עצמם נושאים כפים הפסיקו האבות להניח ידיהם.
אז זה בעצם הנהגה מוטעית?
 
אם איני טועה פעם קראתי
או שמעתי ממרן שליט"א שהרב זצ"ל
לא נהג להניח עליהם את ידו
ואשמח אם יעמידו אותי על טעותי

וכך גם כתב
הגאון הרב בן ציון מוצפי

שלום כבוד הרב, רציתי לדעת האם רשאי השליח ציבור להניח ידיו על ראש ילדיו בזמן ברכת כהנים?

תשובה
בהלכה הוא צריך שעיניו יהיו בסידור שלפניו. ולקרוא מתוכו. ואם עושה כן אין בידינו למחות בו.
ומנהג זה אין לא טעם ולא ריח. וצריכים ליזהר שכולם יהיו פניהם אל מול פני הכהנים. ופעם אחת הייתי בעיר אחת בארצינו הקדושה, וראיתי דבר מוזר מאוד, היה שם זקן אחד שכל הקהל כולו הקיפו אותו ופרסו את טליתו על ראש כולם, ויש שהחזיקו בציצית הטלית להתברך, והפנו אןוריהם אל פני הכהנים ומחיתי בידם.
 
לרב המכונה דוק היטב
לא אמרתי שזו הנהגה מוטעית, אלא העליתי כמה השערות למנהג זה, לפי ביאור זה של חו"ל אה"נ היום אין טעם למנהג זה, אך לטעמים האחרים שהבאתי לעיל עדין מובן מנהג זה, והבוחר יבחר או יביא ראיות לטעמים אלו.
 
חזור
חלק עליון