• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מקור לחלק ספרי קודש שיסיימו כל הציבור ביחד

מאתרו של רבי בועז שלום
שדי חמד מערכת המ' כלל קצח:

"ומצווה שעושין אותה הרבה בני אדם בשותפות, כל אחד נוטל שכר כאילו עשאה כולה לבדה.
ומטעם זה נוהגים כל בני ישראל לעשות חברת ש"ס ומחלקים את הש"ס בין כמה בני אדם, שכל אחד שיקח מסכת אחרת, ועושין סיום פעת אחת בשנה. ושורת הדין נותנת שיטול על אחד שכר טוב כאילו למד כל הש"ס כולה.
וכמו מה שנוהגים שעושים החברה לכתוב ספר תורה בשותפות הדין נותן שכל אחד יקבל שכר כאילו כתב כל הספר תורה לעצמו כו'". עכ"ל.
ונוסיף ונאמר – שכן כתב החפץ חיים
[אהבת חסד פרק טז] שאם הרבה אנשים משתתפים יחד כדי ליתן הלואה לעני נראה פשוט שהקב"ה יחשב לכל אחד כאלו הוא לבדו הי' הגומל חסד כיון שבלאו הכי במיעוט המעות שלו לא הי' העני יכול להשיג המבוקש שלו.
 
ושורת הדין נותנת שיטול על אחד שכר טוב כאילו למד כל הש"ס כולה.
לא הבנתי את השדי חמד
למה זה שורת הדין
הלא אדרבה למד רק מסכת הש"ס ואפילו שבגללו הסתיים כל הש"ס איפה מצינו שיש ענין לגמור דבר ע"י חבורה
והראיה מס"ת מלבד שזה מחלוקת גדולה אם אפשר לכתוב כמה ביחד [עיין תפל"מ ג כה ועוד] אך גם זה מנין מוצאו
ואמנם זה שונה מהלואה כי בהלואה יש יהודי שצריך הלוואה גדולה וכל אחד נותן קצת הרי שבלעדיו לא הייתה ההלואה יוצאת לפועל לכן אומרים כאילו נתן הכל אך בסיום ש"ס לו יצויר דלא סיימנו אלא כל אחד למד מסכת אחת הרי זה דבר נפלא לכשעצמו
אשמח להבין
 
חזור
חלק עליון