• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מקור לכך שהרמ"א חיבר שלחן ערוך וגנז אותו בעקבות חיבורו של מרן

מורשת מרן

Administrator
חבר צוות
ישנה שמועה שאומרת שהרמ״א כתב חיבור כהשלחן ערוך למרן רבינו יוסף קארו, וכשראה שמרן חיבר ספר כזה גנז את ספרו ורק פרס מפה על השלחן ערוך, וציין דברים שחולק על מרן וכן מנהגים שנהגו בארצות אשכנז (ע׳ בהקדמת הגהותיו לש״ע).
האם יש לכך מקור מבוסס?
מרן שליט״א בכללי הרמ״א (עין יצחק ח״ג עמוד תקצד) לא כתב זאת, רק הביא מדברי השל״ה הקדוש וז״ל: עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר״ש לוריא, והגאון מהר״ם איסלרן, כל אחד מהם חיבר וסידר או״ה, וכמה פעמים מחולקים, וכבר יצא טבעו של הגאון הרמ״א לילך אלריו ולפסוק כמותו ובודאי מן השמים זכה לזה, כמו שנפסקכבית הלל״ וכו׳.
 
ישנה שמועה שאומרת שהרמ״א כתב חיבור כהשלחן ערוך למרן רבינו יוסף קארו, וכשראה שמרן חיבר ספר כזה גנז את ספרו ורק פרס מפה על השלחן ערוך, וציין דברים שחולק על מרן וכן מנהגים שנהגו בארצות אשכנז (ע׳ בהקדמת הגהותיו לש״ע).
האם יש לכך מקור מבוסס?
מרן שליט״א בכללי הרמ״א (עין יצחק ח״ג עמוד תקצד) לא כתב זאת, רק הביא מדברי השל״ה הקדוש וז״ל: עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר״ש לוריא, והגאון מהר״ם איסלרן, כל אחד מהם חיבר וסידר או״ה, וכמה פעמים מחולקים, וכבר יצא טבעו של הגאון הרמ״א לילך אלריו ולפסוק כמותו ובודאי מן השמים זכה לזה, כמו שנפסקכבית הלל״ וכו׳.
כמה פעמים אמרו לי את זה, ואמרתי שלא ראינו מקור מדויק לזה, וזה בינתיים רק בגדר שמועה... עד שיביאו מקור לכך.
 
בכל ספר סיפורים / קומיקס על מרן השו''ע או הרמ''א זה מופיע
השאלה אם יש לזה מקור מוסמך, או שזו המצאה שחזרה על עצמה, וכגון הסיפור שמספרים על מרן שאכל בטעות את העמילן של הכביסה, וכן עם העגונה המדומיינת שמתה.
 
איני יודע מקור לסיפור על הרמ"א.
אבל רבינו בעל ה'לבושים' כותב זאת בפירוש על עצמו. שאחרי שיצא הבית יוסף הוא תכנן והתחיל לכתוב מעין ש"ע של פסקי הלכות למעשה ואז הוא שמע שמרן המחבר עובד על זה אז הוא עצמו חזר בו

בהקדמתו ללבוש
 
איני יודע מקור לסיפור על הרמ"א.
אבל רבינו בעל ה'לבושים' כותב זאת בפירוש על עצמו. שאחרי שיצא הבית יוסף הוא תכנן והתחיל לכתוב מעין ש"ע של פסקי הלכות למעשה ואז הוא שמע שמרן המחבר עובד על זה אז הוא עצמו חזר בו

בהקדמתו ללבוש
יישר כח.
לגבי הרמ״א עצמו, בהקדמה לדרכי משה הוא כותב שהתחיל לכתוב, ופתאום הגיע לידיו ספר בית יוסף, ומונה שבחו של ספר דרכי משה למה נצרך למרות הב״י. אך אין זה על השלחן ערוך עצמו.
 
איני יודע מקור לסיפור על הרמ"א.
אבל רבינו בעל ה'לבושים' כותב זאת בפירוש על עצמו. שאחרי שיצא הבית יוסף הוא תכנן והתחיל לכתוב מעין ש"ע של פסקי הלכות למעשה ואז הוא שמע שמרן המחבר עובד על זה אז הוא עצמו חזר בו

בהקדמתו ללבוש
אגב, הקדמה מרתקת בפני עצמה. כדאי לקרא
 
ישנה שמועה שאומרת שהרמ״א כתב חיבור כהשלחן ערוך למרן רבינו יוסף קארו, וכשראה שמרן חיבר ספר כזה גנז את ספרו ורק פרס מפה על השלחן ערוך, וציין דברים שחולק על מרן וכן מנהגים שנהגו בארצות אשכנז (ע׳ בהקדמת הגהותיו לש״ע).
האם יש לכך מקור מבוסס?
מרן שליט״א בכללי הרמ״א (עין יצחק ח״ג עמוד תקצד) לא כתב זאת, רק הביא מדברי השל״ה הקדוש וז״ל: עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר״ש לוריא, והגאון מהר״ם איסלרן, כל אחד מהם חיבר וסידר או״ה, וכמה פעמים מחולקים, וכבר יצא טבעו של הגאון הרמ״א לילך אלריו ולפסוק כמותו ובודאי מן השמים זכה לזה, כמו שנפסקכבית הלל״ וכו׳.
כמו שמורשת מרן כתב. לגבי או"ה (ר"ת: איסור והיתר?), ככה כתוב 'ממש', בהקדמה: "וחזיון דבר חכמה לנגד עיני, ללקוט כל חדושי הפוסקים ביחד, כדי שיהיו בידי כאחד, ולכותבן לזכרון בצד איזה פוסק אחד, וראיתי שאין טוב מזה אלא ספר הטורים... וכל חידושי הפוסקים והתשובות ביחד חברתי ... והיה חפצי רק בתכלית ולא באורך הצעות ... בכל מקום הכלל והעיקר לקחתי ...
ובהגיע טור אסתר ר"ל אסור והיתר, והתחלתי הלכות חלה, אחזני פלצות ולבשני חלחלה, בשמעי נר ישראל ראש הגולה ... וחיבר ספר בית יוסף ... אז נבהלתי שפועל הריק פעלתי".
 
מצאתי בספר משיעורי מרן הראשון לציון חלק ב (של הרב פנחס פרץ, קשור לרב יעקב פרץ בעל אמת ליעקב שנפטר שבוע שעבר) בעמוד שעא, שהביא משיעור פרשת במדבר שנת תשנ"ז וזו לשונו: תדעו, יש זכות גדולה ללמוד בספר בית יוסף, שסגנונו צח ומובן היטב, כל מי שלמד גמרא יבין את לשונו, כי לשונו צחה, ואחרים שחיברו חיבורים, לא כולם לשונם ברורה, ופעמים הלשון קצרה.
ובספר מגיד מישרים המלאך המגיד אמר למרן, תכתוב מהר את הספר שלחן ערוך, כי החכם רבי משה איסרליש (הוא הרמ"א שגם הכין שלחן ערוך) מכין את ספריו, ואנו זכינו לראות את כתב היד של הרמ"א שרצה לחבר שו"ע, אך במחילה אין לשונו רהוטה.
אני מחפש על זה מקור, היכן כתוב לגבי הרמ"א שמכין את ספרו, אך המגיד זירז את מרן?....
 
ובהגיע טור אסתר ר"ל אסור והיתר, והתחלתי הלכות חלה
השאלה היא האם הרמ"א התכוון שהתחיל מתחילת יורה דעה וכשהגיע להלכות חלה ראה את הב"י, או שכתב על הלכות חלה בראשונה? גם לא ברור אם כתב על אורח חיים ואח"כ יורה דעה
 
חזור
חלק עליון