טוב שהרב המקדים לא היה הרב זבדיה כהן...נלך לאונגוור
טוב שהרב המקדים לא היה הרב זבדיה כהן...נלך לאונגוור
שלום רב לאוהבי שמךאחרי המחילה, אם בכל נושא הלכתי "זוטר" כמו הכנת תה בשבת או ברכה על הלל בראש חודש (סתם דוגמאות) היו מביאים מקור בצורה כזו הייתם יוצאים בשצף קצף. הרי הנידון אינו דומה כלל לראיה. בהלכה האחרונה הרמב"ם כלל לא עסק במלחמה או בנחלות, אלא בחלק והנחלה שה' נותן למי שדבק בו, דהיינו העזרה שהוא מקבל בחיים בעולם הזה.
הווה אומר, דברי הרמב"ם בהלכה האחרונה בספר זרעים (שכדרכו בסוף ספרים הוא אומר דברי מוסר) מתייחסים רק למילים האחרונות בהלכה הקודמת ולא לכולה.
יתר על כן, הרמב"ם בכלל לא מזכיר לימוד תורה.
הבה נאתגר את המחשבה ונשתדל להודות על האמת:
1. האם מישהו פה שאינו נמנה על שבט לוי המקורי מוכן ליישם את דברי הרמב"ם גם בחלק של "לא נוחלין", ז"א לוותר על הנחלה שתגיע לו מאבותיו בעת בוא משיח צדקנו וחלוקת הארץ מחדש לשבטים?
2. האם כל מי שלומד תורה (ואפילו אחרי כמה שנים, כמו שעינינו רואות וד"ל) אכן עומד "לפני ה' לשרתו ולעובדו" והולך "ישר כמו שעשהו האלקים" וכו'? ואם פתאום יש עיכוב במלגה של הכולל, או שהנהלת הישיבה מורידה חלק מהתפריט בחדר אוכל - אף אחד לא הולך להתלונן או לברר את העניין מול הגורמים הרלוונטיים?
3. האם הרמב"ם בא לחלוק על משה רבנו (במלחמת סיחון ועוג), על יהושע בן נון, על שאול המלך, על דוד המלך, על אבנר בן נר, יואב בן צרויה, עמשא בן יתר ועוד ועוד תלמידי חכמים עצומים שכולנו פחות מעפר לרגליהם, שיצאו למלחמה למרות שהיו תלמידי חכמים?
אשמח לשמוע תשובות בדרך של משא ומתן של הלכה ולא בסגנון של "מה אתה חושב שהרב יצחק יוסף לא מכיר את זה?" שזו כידוע תשובה שמעולם לא שימשה תלמידי חכמים במלחמתה של תורה...
אם אתה מאמין בזה בכל ליבך, לא היה נפתח כאן דיון.(דבר שאני מאמין בו בכל ליבי)
אם היית קורא בעיון את דבריי הקודמים, לא היית חושד בי בכך. וכי מי שמניח תפילין מראה באותו רגע שהוא לא מאמין בערך של לימוד תורה?!אם אתה מאמין בזה בכל ליבך, לא היה נפתח כאן דיון.
וכי מי שמניח תפילין מסכן את הרוחניות שלו?אם היית קורא בעיון את דבריי הקודמים, לא היית חושד בי בכך. וכי מי שמניח תפילין מראה באותו רגע שהוא לא מאמין בערך של לימוד תורה?!
תמיד דברי תורה צריכים חיזוק. וזה מה שעשו רבותינו מיד עם תחילת המלחמה, לחזק את בני התורה והאברכים בלימוד התורה ובשאר דברים שצריכים חיזוק, כי בסוף זו המלחמה האמיתית.והערה נוספת: אם כל הקיום שלנו בארץ תלוי בלומדי התורה (דבר שאני מאמין בו בכל ליבי), צריך להודות ביושר שבשמחת תורה האחרון הייתה פשלה לא רק של הצבא. כנראה שגם אנחנו בתור לומדי תורה לא עשינו מספיק טוב את העבודה
שאני מינות דמשכא.עד כמה שהן נכונות. אני חוויתי את הצבא אחרת לגמרי
וודאי שאנו בני התורה צריכים לפשפש במעשינו. ועל כל אחד לומר לעצמו בשלי הסער הזה.והערה נוספת: אם כל הקיום שלנו בארץ תלוי בלומדי התורה (דבר שאני מאמין בו בכל ליבי), צריך להודות ביושר שבשמחת תורה האחרון הייתה פשלה לא רק של הצבא. כנראה שגם אנחנו בתור לומדי תורה לא עשינו מספיק טוב את העבודה
החרדים לא מעלימים עין מהמציאות, אם יש צורך במשהו גשמי לצורך קיום וכדו', הם יודעים לעשות את זה בצורה הטובה ביותר. עיין ערך בחירות, איך רבני הציבור צועקים "עת לעשות לה' הפרו תורתך", והם מנהלים את זה כמו צבא מקצועי.שלום רב לאוהבי שמך
אתמול רציתי לברר בדרך של לימוד הלכתי מה הקשר בין הרמב"ם הזה לפטור של לומדי תורה מגיוס למלחמת מצוה (באמת במלוא הכבוד, ללא שמץ זלזול במישהו, בטח לא באברכים ששוקדים על תלמודם ומקבלים מלגה זעומה, וצר לי שנשמע אחרת).
אודה על האמת שלא זכיתי לשמוע תשובות בדרך זו, ואולי אף התברר (לפחות מתוך דברי הכותבים הנכבדים) שאכן אין מקור כזה בתורה. שהרי כל מקור שהובא תשובתו בצידו -
1. "והיה כאשר ירים משה ידו וכו'" - היה זה באותה עת שיהושע הוביל את העם במלחמה ממש.
2. "חזקיהו המלך שלא נלחם" - היה אירוע חד פעמי (באישור ישעיהו הנביא). בעיקרון ודאי שהיה לו צבא, כפי שברור מהפסוקים. (ואגב, להתמודד כמו שחזקיהו עשה זה עניין מאד קשה - "נעץ חרב בבית המדרש" ואמר שמי שיתבטל מתורה יידקר בה. לא בטוח שהרבה כיום היו עומדים בעומס כזה)
3. "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון" - כידוע נאמר רק פעם אחת בהסטוריה. אחר כך עם ישראל נלחם במצוות ה' המון פעמים.
4. "מלחמה בדורות של קדמונינו = השתדלות שאינה מחייבת אותנו" - קצת קשה לומר כשהתורה מגדירה מלחמת עזרת ישראל מיד צר כמצוה לדורות (בניגוד לעבודה ופרנסה).
וכן על זה הדרך.
מה שכן התברר שכנראה כלל לא צריך מקור, כי הסיבות למה לא להתגייס הן אחרות לגמרי - סכנה רוחנית (לכאורה) וחוסר הכרה בערך המדינה. עם טענות כאלה אין זה המקום להתווכח, אבל חשוב לדעת שאלה טענות חיצוניות, שגם אם יש מקום להתחשב בהן (עד כמה שהן נכונות. אני חוויתי את הצבא אחרת לגמרי), הרי שמצד הבירור ההלכתי הצרוף לכאורה אין פטור מגיוס, ואדרבה אם בחילול שבת על יהודי פרטי עושים זאת על ידי גדולי ישראל ולא על ידי קטנים ק"ו במה שנוגע להצלת האומה.
ברוכים השבים
וכי בלשכת הגיוס לקבל פטור אין פריצות? בסופר? בבנק? באוטובוס? למעשה מלבד הישיבה והרחובות בבני ברק ובאזורים מסוימים בירושלים יש מקום שחף מבעיות של פריצות?וכי בארגונים אלו אין בעיות קשות של פריצות וכו'?
אם הוא בחור שממש לא מסוגל לשבת וללמוד יום שלם בישיבה, שילך לישיבות שלומדים בהם מקצוע, גם יעסוק בתורה כפי כוחו גם ילמד אומנות ולא ילסטם את הבריות, ובעז"ה דור ההמשך שלו ילמד תורה ויקיים מצוות וילך בדרך ה'.
השהות בארגונים אלו היא כשהות בבנק סופר לשכת גיוס וכיו"ב שהיא דרך אקראי? שם יושבים בערבוביא בקירוב דעת וכו' בקביעות.וכי בלשכת הגיוס לקבל פטור אין פריצות? בסופר? בבנק? באוטובוס?
שלא תדע מצרות, לא תבוא לא לידי ניסיון ולא לידי בזיון.על בחור שלא לומד אני לא מבין מה יש לסנגר ומה הוא שונה מכל אחד אחר בייחוד שיש לתמוהה שהרי אם הוא לא לומד סביר להניח שהוא חשוף במידה כזו או אחרת לבעיות של פריצות. (אחרת מה הוא עושה כל היום?)
קודם כל חוזר בי מאיך שהתנסחתי על הבחור שלא לומד, חלילה לא שופט אף אחד ותמיד יש לסנגר על ישראל.השהות בארגונים אלו היא כשהות בבנק סופר לשכת גיוס וכיו"ב שהיא דרך אקראי? שם יושבים בערבוביא בקירוב דעת וכו' בקביעות.
שלא תדע מצרות, לא תבוא לא לידי ניסיון ולא לידי בזיון.
לא כל בחור מצד טבעו מסוגל לשבת ולעסוק בתורה יום שלם, וכי בגלל זה הוא לא בנאדם? לא מגיע לו להיות שמור? לכן כתבתי לעיל שילך ללמוד חלק מן היום והחלק השני ילמד מקצוע וכיו"ב, ובעז"ה יקים בית איכותי ויגדל בניו לתורה ויראה.
קודם כל לא נראה לי שזה תלוי רק בלימוד התורהוהערה נוספת: אם כל הקיום שלנו בארץ תלוי בלומדי התורה (דבר שאני מאמין בו בכל ליבי), צריך להודות ביושר שבשמחת תורה האחרון הייתה פשלה לא רק של הצבא. כנראה שגם אנחנו בתור לומדי תורה לא עשינו מספיק טוב את העבודה
יש אולי את ההסרטה של מרן אני פשוט שמעתי את דברי מרן זצוק''ל אך בהקלטה לא ברורהובכלל דברי מרן הראשון לציון שליט"א הם המשך לדברי מרן פאר הדור אביו גאון ישראל רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל שאמר בשנת תשע"ג בסוף תפילת שחרית.
למה לא? מרן עצמו וודאי לא יצטרך לרדת כי הוא כבר פטור מגיוס..., אבל אם ינסו לחייב בכוח? פשוט שנצטרך כול מי שחייב גיוס לרדת מהארץ ולהגן עליה מבחוץ!הוא גם לא התכוון ברצינות שעכשיו כולם ירדו מהארץ, הוא עצמו לא היה מוכן אפילו לעבור דירה ... ניכר שהוא אמר זאת בדרך חידוד ללכת לסוכצ'וב או לאונגוור, וגם בזה הרשעים הוציאו דבריו מהקשרם איך הוא מקבל משכורת מהמדינה ומעודד לעזוב אותה, לא יאבה ה' סלוח להם
ועוד יש להרחיב הדיבור בזה בעתו ובזמנו
אני יעדיף לשבת בכלא!למה לא? מרן עצמו וודאי לא יצטרך לרדת כי הוא כבר פטור מגיוס..., אבל אם ינסו לחייב בכוח? פשוט שנצטרך כול מי שחייב גיוס לרדת מהארץ ולהגן עליה מבחוץ!