• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מרן זיע"א ולמדנות

1. איפה מרן מפלפל/מביא ספרי למדנות? (זכורני שפעם הראש"ל הרב יצחק יוסף בשיעורו הביא כמה דוגמאות)
2. לדעתך, איזה היא המקום/התשובה של מרן עם יותר למדנות?
יביע אומר ח"ט חושן משפט סי' ו-ז (תשובות קצרות על הנושא של "רוב")
 
להוציא מליבם שיש כאלו שלא יודעים או שלא רוצים לדעת ..
אכן, זו הייתה כוונתי.


הייתי כמעט בטוח שאחד יגיד את זה
לענ"ד כל הנושא הזה לא מתאים!
פשוט וברור שמרן זיע"א ספריו מלאים בלמדנות
ולכן כתבתי את זה
עם יותר למדנות
משמע שבכולם יש למדנות, אבל ברור שיש אחד עם יותר למדנות.
טוב לא נורא...
 
הנוסח של המכתב שהובא בקובץ לעיל שכתב מרן לאיזו ישיבה מעניין מאוד
זה ממש דומה לנוסח שכתב מרן זלה"ה למרן הראש"ל שליט"א שהיה בחור ישיבה....
המכתב הזה נכתב להג"ר אליעזר בן דוד זצ"ל משגיח ישיבת אור ברוך, ונדפס בקובץ אור תורה (חוב' רי"ג עמ' קנ"ג) ובירחון יתד המאיר (גל' 204 עמ' 3).
מכתב דומה מאד, אך שונה קצת בסגנון, נכתב על ידו לבנו רבינו שליט"א, ונדפס בקובץ אור תורה (שנת תשמ"ב חוב' קס"ח עמ' תי"ח).
רבינו זצוק"ל גם חזר על הדברים בשיחה שמסר בפני אברכים, ג"כ בסגנון מאד דומה, ונדפסו מתוך הקלטה בקובץ אור תורה (שנת תשל"ח חוב' קכ"א עמ' תט"ז).
וכפי הנר' מזה שלשון רבינו זצ"ל מדוקדק מאד.
 

קבצים מצורפים

  • אור תורה - תשמו - (ריג) - כהן, ישראל (עורך)__ 3_4.pdf
    755.3 KB · צפיות: 11
  • אור תורה - תשמב - (קסא-קעב) - כהן, ישראל (עורך)__ 418.pdf
    640.6 KB · צפיות: 6
  • אור תורה - תשלז-תשלח (קיב-קכב) - כהן, ישראל (עורך)__ 416_420 (2).pdf
    2.4 MB · צפיות: 6
זה ברור שלא היה עיקר עסקו של הרב בלמדנות
ומסתמא גם לא השקיע בזה הרבה זמן
אלע בעוד תשובות של ראשונים וכיו’’ב
שהלא עיקר יבי’’א איננו למדנות
אלא בהירות וישרות

וגם ללמדנות אבות רבים
אינו דומה למדנות של בריסק ללמדנות של גרודנא שבאחרון בוודאי לא עסק אע’’פ שמביא בכמה מקומות שערי ישר
 
זה אשכול שהוא ביזוי למרן
לא ראינו שפתחו פעם אשכול איפה יש חילוק דק בתורת ר' חיים קנייבסקי כי אף אחד לא חשב שר' חיים רוצה להראות לנו את חילוקיו הדקים
מרן לא בא לעולם בשביל ללמד אותנו איך ללמוד ולהראות לנו כמה הוא מחלק דק
מרן בא ללמד אותנו איך לפסוק ותפסיקו להיות נחיתים ולנסות שהנה גם "מרן" שלנו יודע ללמוד
מרן היה מעל זה ונשמתו באה לעולם בשביל תפקיד אותו הוא עשה בשלימות ספריו הם אבן יסוד בלימוד ההלכה ומטרתו מעולם לא היתה להראות את עמקנותו רק אנחנו שחיים ע"פ סטיגמות ועולם שקר מנסים להראות אצל מרן צדדים שהוא בעצמו מעולם לא התעניין אם הם נמצאים בספריו
למרן היה שכל מעל הטבע היכולת שלו לתפוס כל כך הרבה חומר בכמויות אסטרונומיות ולעשות ממנו סדר אחד גדול ולהוציא ממנו את ההלכה
היכולת לומר על כל תירוץ או קושיא מכל הארון ספרים היהודי מי אמר כזה תירוץ זה אגדי ולא נתפס.
ללמד אותך איך ללמוד סוגיא אל תצפה ממרן כי לא זה הוא בא לעשות ומעולם הוא לא חשב לעשות את זה
ללמד אותך איך להוציא הלכה מסוגיא
איזה פוסק עדיף ומתי לפסוק לקולא מול המחמירים זה בא מרן ללמד
 
חזור
חלק עליון