• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מתפיס באילו של אברהם

גרינפלד

Well-known member
בנדרים (י, ב) תנן, שהאומר שהחולין יהיו כאימרא נאסר כדין מתפיס בדבר הנדור. ותוס' (בפי' אחד) פירשו, ש"כאימרא" היינו שמתפיס באילו של אברהם אבינו. וכ"ה בירושלמי (שם פ"א ה"ג) "מהו כאימרה... ר"ש בן לקיש אמר כאילו של אברהם אבינו".

וידוע להקשות, שלר' שמעון בזבחים (מה, א) אין איסור הנאה מדאורייתא בקדשי עכו"ם, וכמו שהוכיחו התוס' שם מלשון הגמ' "לא נהנין - מדרבנן".

ולכאורה האיל של העקידה אינו כשאר קדשי עכו"ם, אלא היה זה קרבן מיוחד שאברהם הקריב במקום יצחק, ועי' במשך חכמה שיתכן שהיה לזה דין של הקרבה של יוה"כ. וא"כ הוא קדוש כמו כל קדשי ישראל.

אלא שעכ"פ יש את הערת הגרד"ל שליט"א שבאותם ימים עדיין לא היה איסורי נדר והקדש. ותירץ הגרד"ל, שמכיון שאם הקדש זה היה קיים היום היה אסור - סגי בזה להתפסה.​
 
חזור
חלק עליון