• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

נוסח עשה למען ... בסליחות

הרב מוצפי אומר שאפשר כך ואפשר כך, ויענה מה שאומרים הקהל, ופעמים שאומר שעדיף לומר "עשה" (כאן וכאן).
עכ"פ המנהג פשוט, וכן נראה נכון יותר, וכן מורים, לומר "אמן".
וכ"כ במחזור "איש מצליח:
1662418371521.png
אני מכיר גם מקום שעונים "עשה למען". מעניין...
 
לאחרונה גם שמעתי משהו כזה
אולם אני רוצה לדעת דעתם של מרן הרב עודיה זצוק"ל או מרן הראשל"צ שליט"א
מרן שליט״א אומר לענות ״אמן״. והייתה שנה שאף הורה לתלות פתקים בעניין בסליחות שאומרים אחרי השיעור ביזדים.
 
הרב מוצפי אומר שאפשר כך ואפשר כך, ויענה מה שאומרים הקהל, ופעמים שאומר שעדיף לומר "עשה" (כאן וכאן).
עכ"פ המנהג פשוט, וכן נראה נכון יותר, וכן מורים, לומר "אמן".
וכ"כ במחזור "איש מצליח:
הצג קובץ מצורף 4957
מעניין שבסליחות כוונת הלב היה תמיד כתוב כן בשם איש מצליח[י"א וי"א והנכון אמן] ובסליחות כוונת הלב תשע"ז רק כתבו שיש נוהגים ויש נוהגים והשמיטו שהנכון הוא לומר אמן וכן הציון לאיש מצליח.(כנראה כי הביאו הציון של איש מצליח רק לעניין מה הנכון וחזרו בהם מזה)
 
מרן שליט״א אומר לענות ״אמן״. והייתה שנה שאף הורה לתלות פתקים בעניין בסליחות שאומרים אחרי השיעור ביזדים.
במוצ"ש האחרון הייתי ביזדים וכל אחד אומר מה בא לו
תמיד שאלתי את עצמי למה מרן הרשל"צ לא מדבר על זה לפני הסליחות?
 
תמיד שאלתי את עצמי למה מרן הרשל"צ לא מדבר על זה לפני הסליחות?
וגם לא ראיתי שכתב על כך בילקוט יוסף.
מעניין מה הנידון ההלכתי בזה. אני לא ראיתי מי שהאריך בזה.
אדרבא, אם מישהו ראה את הנידון, נשמח שיביא!
 
וגם לא ראיתי שכתב על כך בילקוט יוסף.
מעניין מה הנידון ההלכתי בזה. אני לא ראיתי מי שהאריך בזה.
אדרבא, אם מישהו ראה את הנידון, נשמח שיביא!
כמדומה לי שהרב מאזוז שליט"א כתב/אמר היכן שהוא שזה לא ראוי/לא נכון/לא מכובד לומר עשה לקב"ה ואולי ר"ל שבשלמא מי שאומר הנוסח הכוונה נתינת הסבר למה מבקשים שיעשה אבל לומר "עשה" לבד נשמע כפקודה.
 
אם אני מבין נכון ממה שנכתב כאן (שאלה 22), הרי שדעת ומנהג הרב עובדיה לומר "אמן".
מה המקור שלהם?
שלחתי את השאלה הזו למחבר הטרוויה וזה תשובתו

אבי בעזרי בסימן קעו להרה"ג הרב יצחק לוי שליט"א. וכותב שם בנוסף: "וכן זכורני מלפני כ15 שנה שאמרנו סליחות עם מרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א, כשמרן שמע שיש מהצבור שעונים "עשה", מרן עצר את הסליחות, וגער בהם, והורה שיש לענות "אמן". וכבר הורה זקן".
ומביא מקורות נר ציון ימים נוראים מהדורת תשס"ט עמ' מה. וסמך לזה ממ"ש בתענית יט ע"א, ששלח שמעון בן שטח לחוני המעגל, אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי. ובברכות יט ע"א אמרו שהוא נירא מגיס כלפי מעלה. ע"ש. ודו"ק.
 
וכן זכורני מלפני כ15 שנה שאמרנו סליחות עם מרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א, כשמרן שמע שיש מהצבור שעונים "עשה", מרן עצר את הסליחות, וגער בהם, והורה שיש לענות "אמן". וכבר הורה זקן".
אפשר שמה שגער בהם משום שחלק אמרו עשה וחלק אמן וזה לא נכון אלא שכולם יגידו אותו הדבר.

ואגב זה שמעתי שאומרים בשם מרן זצ"ל שפיוט ביום הכיפורים אדיר ונאור לא לנגן בלובש צדקות : לו לו לובש צדקות שנשמע כאילו אומר לא לובש ואני תמיה אם באמת אמר מרן כך שלי היה נראה פשוט שאין בזה שום בעיה שזה לא נראה שאומר לא כי הרי כל הפיוטים כופלים את ההברה ככה והרי זה דומה לאומר שמע ישראל ב' פעמים בשנים מקרא ואחד תרגום שאין בזה בעיה כיון שכופל כל הפסוקים
 
ומ"מ יש להיזהר לא לקרוא את זה ביחד עם הש"ץ וגם לענות אמן, אלא או לומר "עשה וכו'", או שלא לומר "עשה וכו'" ורק לענות אמן, שהרי אין לענות אמן על ברכת עצמו. אא"כ הוא אוחז ב"עשה" אחר מהחזן. וכמ"ש הפוסקים לחלק בזה, ע' בהלכה ברורה ח"ד עמ' ו.
 
חזור
חלק עליון