יעקב ישראל מורה
Active member
בפיסקא שהחזן אומר בסליחות עשה למען אברהם יצחק ויעקב וכו'
מה הציבור צריך לענות אמן או עשה?
מה הציבור צריך לענות אמן או עשה?
לאחרונה גם שמעתי משהו כזהאני מכיר גם מקום שעונים "עשה למען". מעניין...
אם אני מבין נכון ממה שנכתב כאן (שאלה 22), הרי שדעת ומנהג הרב עובדיה לומר "אמן".אולם אני רוצה לדעת דעתם של מרן הרב עובדיה זצוק"ל או מרן הראשל"צ שליט"א
מה המקור שלהם?אם אני מבין נכון ממה שנכתב כאן
למה כוונתך?מה ההבדל בין הפיסקא הזו לפסקאות אחרות?
מרן שליט״א אומר לענות ״אמן״. והייתה שנה שאף הורה לתלות פתקים בעניין בסליחות שאומרים אחרי השיעור ביזדים.לאחרונה גם שמעתי משהו כזה
אולם אני רוצה לדעת דעתם של מרן הרב עודיה זצוק"ל או מרן הראשל"צ שליט"א
מעניין שבסליחות כוונת הלב היה תמיד כתוב כן בשם איש מצליח[י"א וי"א והנכון אמן] ובסליחות כוונת הלב תשע"ז רק כתבו שיש נוהגים ויש נוהגים והשמיטו שהנכון הוא לומר אמן וכן הציון לאיש מצליח.(כנראה כי הביאו הציון של איש מצליח רק לעניין מה הנכון וחזרו בהם מזה)הרב מוצפי אומר שאפשר כך ואפשר כך, ויענה מה שאומרים הקהל, ופעמים שאומר שעדיף לומר "עשה" (כאן וכאן).
עכ"פ המנהג פשוט, וכן נראה נכון יותר, וכן מורים, לומר "אמן".
וכ"כ במחזור "איש מצליח:
הצג קובץ מצורף 4957
למה חזרו? אולי @הרב דורון רונן - כונת הלב יפרש מה קרה שם?וחזרו בהם מזה
במוצ"ש האחרון הייתי ביזדים וכל אחד אומר מה בא לומרן שליט״א אומר לענות ״אמן״. והייתה שנה שאף הורה לתלות פתקים בעניין בסליחות שאומרים אחרי השיעור ביזדים.
וגם לא ראיתי שכתב על כך בילקוט יוסף.תמיד שאלתי את עצמי למה מרן הרשל"צ לא מדבר על זה לפני הסליחות?
כמדומה לי שהרב מאזוז שליט"א כתב/אמר היכן שהוא שזה לא ראוי/לא נכון/לא מכובד לומר עשה לקב"ה ואולי ר"ל שבשלמא מי שאומר הנוסח הכוונה נתינת הסבר למה מבקשים שיעשה אבל לומר "עשה" לבד נשמע כפקודה.וגם לא ראיתי שכתב על כך בילקוט יוסף.
מעניין מה הנידון ההלכתי בזה. אני לא ראיתי מי שהאריך בזה.
אדרבא, אם מישהו ראה את הנידון, נשמח שיביא!
אם אני מבין נכון ממה שנכתב כאן (שאלה 22), הרי שדעת ומנהג הרב עובדיה לומר "אמן".
שלחתי את השאלה הזו למחבר הטרוויה וזה תשובתומה המקור שלהם?
איפה מוצאים את השו"ת הזה?אבי בעזרי בסימן קעו להרה"ג הרב יצחק לוי
אפשר שמה שגער בהם משום שחלק אמרו עשה וחלק אמן וזה לא נכון אלא שכולם יגידו אותו הדבר.וכן זכורני מלפני כ15 שנה שאמרנו סליחות עם מרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א, כשמרן שמע שיש מהצבור שעונים "עשה", מרן עצר את הסליחות, וגער בהם, והורה שיש לענות "אמן". וכבר הורה זקן".
נ"ל ש"תמחול" ו"תסלח" זה לא לשון ציווי, אלא זה לשון בקשה.לפי טעם זה גם אלו העונים בוידוי יום הכיפורים תמחול , תסלח , תסלח ותמחול, יש בזה בעיה ולא שמענו מי שדיבר נגד זה