א"כ גם עשה זה לשון בקשהנ"ל ש"תמחול" ו"תסלח" זה לא לשון ציווי, אלא זה לשון בקשה.
לכאורה כאן זה לא ברכה אלא בקשה ואחרי בקשה של עצמו יכול לומר אמן שרק בברכה אמרו האומר אמן אחר ברכותיו הרי זה מגונהומ"מ יש להיזהר לא לקרוא את זה ביחד עם הש"ץ וגם לענות אמן, אלא או לומר "עשה וכו'", או שלא לומר "עשה וכו'" ורק לענות אמן, שהרי אין לענות אמן על ברכת עצמו. אא"כ הוא אוחז ב"עשה" אחר מהחזן. וכמ"ש הפוסקים לחלק בזה, ע' בהלכה ברורה ח"ד עמ' ו.
מניין לחלק?לכאורה כאן זה לא ברכה אלא בקשה ואחרי בקשה של עצמו יכול לומר אמן שרק בברכה אמרו האומר אמן אחר ברכותיו הרי זה מגונה
עשה זה לשון ציווי.א"כ גם עשה זה לשון בקשה
אמן של בקשה פי' כן יהי רצון והרי הוא מוסיף בקשה שמה שאמר יתקיים ואין בזה גנאי מה שאין כן אמן של ברכה שפירושו אמת הרי הוא אמר את הברכה ואחרי זה אומר אמת על מה שאמר? זה גנאימניין לחלק?
וְאֶת־הַמִּשְׁכָּ֥ן תַּעֲשֶׂ֖ה - זה צווי ולא כתוב את המשכן עשהעשה זה לשון ציווי.
עתיד בתפקיד ציווי
שאלת השימוש בעתיד בתפקיד ציווי היא בעיקרה שאלה של סגנון. יש המסתייגים משימוש זה משום שהוא חורג מדרכי הציווי שירשנו מן המקורות. אחרים סוברים שמדובר בהתפתחות טבעית בלשון החיה.hebrew-academy.org.il
עיין בב"י (סי' נא ס"ג) שהביא מרבינו יונה (לג:) שכתב בטעם איסור זה, וז"ל: שכשאומר אמן בסוף כל הברכות מורה שכבר גמר כל הברכות ואין לו לומר יותר, אבל כשעונה אמן בסוף כל ברכה וברכה הרי זה בור שמראה בכל פעם ופעם שמסיים, וחוזר ואומר אח"כ ברכה אחרת. ע"כ.אמן של בקשה פי' כן יהי רצון והרי הוא מוסיף בקשה שמה שאמר יתקיים ואין בזה גנאי מה שאין כן אמן של ברכה שפירושו אמת הרי הוא אמר את הברכה ואחרי זה אומר אמת על מה שאמר? זה גנאי
הנה לטעם רבינו יונה קשה שא"כ שמברך רק ברכה אחת ולא מברך יותר ברכות יענה אמן אחר עצמו לדוגמא כשמברך אשר יצר יענה אמן בסוף שמורה שגמר ואין לו לברך יותר אלא שלדעת דעת רבינו יונה אין הכי נמי עונה אמן אחר ברכה אחת אבל הרמב"ם חולק וסובר שאחרי ברכה אחת לא עונה אמן אחר עצמו וא"כ ע"כ שחולק על הטעם של רבינו יונה וסובר כדעת הלבוש והלכה כהרמב"םעיין בב"י (סי' נא ס"ג) שהביא מרבינו יונה (לג: ) שכתב בטעם איסור זה, וז"ל: שכשאומר אמן בסוף כל הברכות מורה שכבר גמר כל הברכות ואין לו לומר יותר, אבל כשעונה אמן בסוף כל ברכה וברכה הרי זה בור שמראה בכל פעם ופעם שמסיים, וחוזר ואומר אח"כ ברכה אחרת. ע"כ.
ייש"כ. אעיין בזה בל"נ.הנה לטעם רבינו יונה קשה שא"כ שמברך רק ברכה אחת ולא מברך יותר ברכות יענה אמן אחר עצמו לדוגמא כשמברך אשר יצר יענה אמן בסוף שמורה שגמר ואין לו לברך יותר אלא שלדעת דעת רבינו יונה אין הכי נמי עונה אמן אחר ברכה אחת אבל הרמב"ם חולק וסובר שאחרי ברכה אחת לא עונה אמן אחר עצמו וא"כ ע"כ שחולק על הטעם של רבינו יונה וסובר כדעת הלבוש והלכה כהרמב"ם
למה לא לפרשו אמת, גרידא, בלי לפרש שהוא רוצה לגמור את ברכותיו.אבל אמן שאומר אחר ברכת עצמו על כורחך בא להורות שגמר ברכותיו שאין דרך אחרת לפרשו
מרן שליט"א אמר לי פא"פ לפני כמה שנים לענות אמן.מרן הראשל"צ שליט"א
גם שנה שעברה או לפני שנתיים הגר''ז כהן היה רב מקדים ובסליחות בעשה למען הרב שאל את מרן מה לענות וראיתי לפי השפתים שהרב משיב לו ''לענות אמן'' אח''כ בהזדמנות שאלתי את הגר''ז שליט''א ואמר לי אמת נכון הדברמרן שליט"א אמר לי פא"פ לפני כמה שנים לענות אמן.
נ"ל הטעם כמ"ש הטור סימן תקפב לא לומר זכרנו לחיים בפתח אלא בשוו"א, שלא ישמע לא חיים ח"ו, וביארו האחרונים שבימים האלה צריך למידק טפי בלשונו בתפילה שלא ישמע שום לשון קשה, ומה"ט נזהרים בעוד דברים רבים שמסמנים או מזכירים רע וחטא וכדו'ואגב זה שמעתי שאומרים בשם מרן זצ"ל שפיוט ביום הכיפורים אדיר ונאור לא לנגן בלובש צדקות : לו לו לובש צדקות שנשמע כאילו אומר לא לובש ואני תמיה אם באמת אמר מרן כך שלי היה נראה פשוט שאין בזה שום בעיה שזה לא נראה שאומר לא כי הרי כל הפיוטים כופלים את ההברה ככה והרי זה דומה לאומר שמע ישראל ב' פעמים בשנים מקרא ואחד תרגום שאין בזה בעיה כיון שכופל כל הפסוקים
אכן.כמדומה קרוב לודאי שגם בספר דברי שלום של מרן חכם שלום הכהן כתב לענות אמן ולא עשה