• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

נוסח שטר מכירת המן למרדכי!

גרינפלד

Well-known member
ב'טללי אורות' (מגילת אסתר, פרק ה, עמ' רב) הביא מה'מנות הלוי' את נוסח שטר מכירת המן למרדכי, וז"ל:
אני המן בן המדתא האגגי, שלח אותנו המלך אני ומרדכי להלחם על העיר הנדיקא לכובשה, ונתן לנו מזון של ג׳ שנים. ובאתי לפני מרדכי ללוות ממנו ולא אבה, באומרו, איננו מלוה בריבית, לפי שיעקב ועשו אחים היו והתורה אמרה 'לאחיך לא תשיך', ועתה נמכרתי לו לעבד עולם תחת הלחם אשר זן לחילותי. ועכשיו אם איני מודה לו שאני עבדו, או אם אינני משרתו יום אחד בשבוע אני ובני ובני בני עד סוף הדורות, או אם אקום ואטור לו איבה על אשר קנה אותי לעבד בלחם, כשם שנטר עשו אבי על הבכורה, אז יביא עץ ויתלה אותי עליה.
וקבלתי עלי כל מה שכתוב בשטר הזה ברצוני הטוב בלי הכרח כלל.
 
ב'טללי אורות' (מגילת אסתר, פרק ה, עמ' רב) הביא מה'מנות הלוי' את נוסח שטר מכירת המן למרדכי, וז"ל:
אני המן בן המדתא האגגי, שלח אותנו המלך אני ומרדכי להלחם על העיר הנדיקא לכובשה, ונתן לנו מזון של ג׳ שנים. ובאתי לפני מרדכי ללוות ממנו ולא אבה, באומרו, איננו מלוה בריבית, לפי שיעקב ועשו אחים היו והתורה אמרה 'לאחיך לא תשיך', ועתה נמכרתי לו לעבד עולם תחת הלחם אשר זן לחילותי. ועכשיו אם איני מודה לו שאני עבדו, או אם אינני משרתו יום אחד בשבוע אני ובני ובני בני עד סוף הדורות, או אם אקום ואטור לו איבה על אשר קנה אותי לעבד בלחם, כשם שנטר עשו אבי על הבכורה, אז יביא עץ ויתלה אותי עליה.
וקבלתי עלי כל מה שכתוב בשטר הזה ברצוני הטוב בלי הכרח כלל.
והנה ליהודי מותר להלוות בריבית לגוי, וע"כ שמרדכי אמר זאת לדחותו,
ויל"ע שגם אם זה היה פיקוח נפש, שהמן בכעסו היה עלול להורגו אם לא ילווה לו ללא הסבר -
מ"ל הלא היש"ש (ב"ק פ"ד סי' ט) כתב שאסור לומר שיש בתורה דין שאינו נכון, אפי' במקום פיקוח נפש, כי זה ככפירה.
 
חזור
חלק עליון