• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

נטילת ידים לקטן

האם מישהו יודע מאיזה גיל צריך להקפיד בנטילת ידים לקטן ע"פ ההלכה? ע"פ הקבלה הבנתישזה חשוב מאוד וסגולה וכו' כבר לתינוקות אבל שאלתי היא מבחינת ההלכה היבשה. תודה.
 
ודאי על של בוקר.. איך תינוק יטול ידיים, ועוד של נטילה של אוכל אין קשר לקבלה זה ע״פ ההלכה, ע״פ הקבלה ידוע מה שכתב הזוהר להחמיר בנטילה של בוקר מצד הרוח רעה.
 
במשנ״ב סי׳ ד ס״ק י כתב גם יש להיזהר לקטנים שיטלו ידיהם שחרית כי נוגעים במאכל. ובבא״ח פר׳ תולדות אות י כתב והיא גם סגולה לקטנים שיגדלו בטהרה וכו׳ ויש להיזהר בזה שאפילו קטנים מאוד ועדיין יונקים. ועוד פוסקים כתבו כן..
 
האם מישהו יודע מאיזה גיל צריך להקפיד בנטילת ידים לקטן ע"פ ההלכה? ע"פ הקבלה הבנתישזה חשוב מאוד וסגולה וכו' כבר לתינוקות אבל שאלתי היא מבחינת ההלכה היבשה. תודה.
עפ"י הפשט צריך ברגע שהוא נוגע באוכל כבר.

סדר היום בהלכה ובאגדה
מצוה לחנך את הקטנים שיטלו ידיהם בברכה. וכן יש ליטול את ידי התינוקות להוסיף להם טהרה, וגם כדי שלא יגעו במאכלים ויטמאום
 
אתה מדבר על נטילת ידיים של בוקר או נט"י לסעודה?
גם וגם, בפרט על של בוקר.
כמדומני שבילקו"י השכמת הבוקר, החדש, מרן כתב בזה
כן גם אני זוכר אבל שם נשמע גם כן כסגולה והנהגה ולא כחובה כ"כ ויש להסתפק בזה.
עפ"י הפשט צריך ברגע שהוא נוגע באוכל כבר.

סדר היום בהלכה ובאגדה
מצוה לחנך את הקטנים שיטלו ידיהם בברכה. וכן יש ליטול את ידי התינוקות להוסיף להם טהרה, וגם כדי שלא יגעו במאכלים ויטמאום
האם הכוונה גם כשנוגעים רק באוכל שהם עצמם אוכלים? או של גדול שיאכל?

ואקדים לפני שישאלו ויתמהו: מה הסיפור לנטול וזהו? ממש קשה לי באמת להקפיד על זה לתפוס ככה את התינוקות מעל הברז והכל משפריץ ונרטב וצריך לתפוס את הידים בכח שהם כל הזמן מוציאים אותם וכו', בקיצור יש לי עניין להקל בזה אם אפשר...
 
גם וגם, בפרט על של בוקר.

כן גם אני זוכר אבל שם נשמע גם כן כסגולה והנהגה ולא כחובה כ"כ ויש להסתפק בזה.

האם הכוונה גם כשנוגעים רק באוכל שהם עצמם אוכלים? או של גדול שיאכל?

ואקדים לפני שישאלו ויתמהו: מה הסיפור לנטול וזהו? ממש קשה לי באמת להקפיד על זה לתפוס ככה את התינוקות מעל הברז והכל משפריץ ונרטב וצריך לתפוס את הידים בכח שהם כל הזמן מוציאים אותם וכו', בקיצור יש לי עניין להקל בזה אם אפשר...
אני מצטרף לגמריי גם לי זה ממש קשה כמו שאתה אומר הכל משפריץ על הבגדים שלי ושלהם חחח

עכ״פ לכתחילה צריך ליטול ידיהם כיון שבכל מאכל שהם נוגעים הם מטמאים כך כתבו הפוסקים כמו שהוזכר.
ומלבד עניין הטומאה יש גם סגולה, וזה משמע מהילקו״י כסגולה. אבל עניין הטומאה שהם נוגעים באוכלים קיים גם על פי הפשט.
ולכן כתב בסע׳ לה שאם נגעו במאכלים קודם נט״י לכתחילה צריך לשוטפם ג׳ פעמים אם יבשים כגון פירות וכו׳ ובדיעבד מן הדין אפשר לאוכלו וכ״ש ילדים קטנים שיש להקל בזה יותר. וסיים: ומכל מקום המחמיר שלא לאוכלו תבוא עליו ברכה שאין הפסד מרובה.
ולפי״ז בתינוקות ממש שאין חשש שיגעו במאכלים אפשר להקל מצד זה, אבל יש ליטול מצד הסגולה. אבל כשנוגעים צריך ליטול בכל אופן.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון