• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

נטילת מטריה אחר קבלת שבת בהדלקה מפלג המנחה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
אשה שמדליקה נרות שבת אחר פלג המנחה וקודם חצי שעה מהשקיעה, צריכה לקבל שבת בהדלקתה כדי שיהיה ניכר שמדליקה את הנרות לכבוד שבת, ולא יועיל תנאי כמו שמועיל בכדי שתוכל לעשות מלאכה כשמדליקה בחצי שעה הסמוכה לשקיעה.
אעפ"כ כתוב בילקו"י (סי' רס"ג סעיף ס"ז) שאם עשתה כן וקיבלה שבת יכולה לנסוע עם בעלה לצורך מסויים, והיינו שבעלה פותח את הדלת והוא נוהג וכו', ומשמע שזו לא קבלת שבת באופן גמור.
השאלה היא, האם אשה שהדליקה נרות כשעה קודם השקיעה וקיבלה שבת, האם יכולה ללכת אח"כ לבית הכנסת עם מטריה או לא. הרי לכאו' לא שייך לאסור מצד עובדין דחול.
 
אשה שמדליקה נרות שבת אחר פלג המנחה וקודם חצי שעה מהשקיעה, צריכה לקבל שבת בהדלקתה כדי שיהיה ניכר שמדליקה את הנרות לכבוד שבת, ולא יועיל תנאי כמו שמועיל בכדי שתוכל לעשות מלאכה כשמדליקה בחצי שעה הסמוכה לשקיעה.
אעפ"כ כתוב בילקו"י (סי' רס"ג סעיף ס"ז) שאם עשתה כן וקיבלה שבת יכולה לנסוע עם בעלה לצורך מסויים, והיינו שבעלה פותח את הדלת והוא נוהג וכו', ומשמע שזו לא קבלת שבת באופן גמור.
השאלה היא, האם אשה שהדליקה נרות כשעה קודם השקיעה וקיבלה שבת, האם יכולה ללכת אח"כ לבית הכנסת עם מטריה או לא. הרי לכאו' לא שייך לאסור מצד עובדין דחול.
יש על זה נידון פה באחד המקומות שכבר כתבתי על זה והבאתי מדברי הרב אברהם אבידר, כבודו יכול לחפש ולמצוא בן רגע. דוק ותשכח, כי גם דנו שם עם חכם אחד בשם עידן או עידו כמדומני, לא זוכר כעת. ואין לי הפנאי לחפש. שם גם הביא הרב והבאתי כן גם אנוכי הקטן תשובת החתם סופר בנידון, ולפי זה גם כן אין להתיר כאן.
 
באמת היה דיון ארוך להרב ללוש בעניין המטריה של שבת. ידוע למישהו מה עלה בגורלה של המטריה הזו?
שבוע שעבר דיברתי בזה עם מרן הראש"ל שליט"א, ואמר שהביאו לפניו ג"כ את המטריה הזו [ועוד כמה דברים שאין כאן המקום לפורטם], אבל מדין שו"ע החמישי, לא נותן לזה מקום פירצה. כי אמר שזה יגרור ח"ו דברים נוספים. ואכמ"ל.
 
שימו לב שאני לא מדבר על מטריה של שבת, אלא על מטריה רגילה, והשאלה היא רק מצד זה שזה עדיין לא שבת, ורק קיבלה שבת כיון שהדליקה נרות אחר פלג ולא סמוך לשקיעה.
 
חזור
חלק עליון