מדברי מרן בחזו"ע תעניות (עמוד שיח ושטז) משמע שלהלכה כל הטעם של איסור עשית מלאכה בט"ב הוא משום שאם יעשה מלאכה לא ירגיש בתעניתו. אמנם הרב הביא שיש ראשונים שכתבו כהמג"א שטעם האיסור הוא משום שלא יסיח דעתו מהאבלות.
אך מרן הב"י בס"ס תקנט לגבי שלא שוחטים רק אחר חצות היום, כתב בשם הרשב"א שהטעם כדי שיהא יושב ומיושב באבילה של ירושלים ולהתאונן ולהתעסק בנהי וקינות כאבל. ע"כ. וזה כהמג"א. הרי שכן יש מושג כזה שלא ישכח את האבלות.
נפק"מ לגבי מה שהרב הביא שם בעמ' שג-שד שהראשונים כתבו שהיו נוהגות נשים לרחוץ את ראשן אחר חצות. והב"י כתב לבטל מנהג זה. אמנם הברכ"י כתב שיש נשים שנוהגות לכבד את הבית כדי לחזק את האמונה בגאולה. והרב כתב שעל מנהג זה אין למחות בו כש"כ הב"י, שיש לחלק בין רחיצה שאסור מדינא לכיבוד הבית שאין בהם איסור מן הדין. והוסיף שנשים חכמות ובעלות אמונה אין להן להקל.
האם כוונת הרב שכיבוד הבית הוא מטעם איסור מלאכה? שאם כן נוכל להתיר לנקות את הבית בליל ט"ב
אך מרן הב"י בס"ס תקנט לגבי שלא שוחטים רק אחר חצות היום, כתב בשם הרשב"א שהטעם כדי שיהא יושב ומיושב באבילה של ירושלים ולהתאונן ולהתעסק בנהי וקינות כאבל. ע"כ. וזה כהמג"א. הרי שכן יש מושג כזה שלא ישכח את האבלות.
נפק"מ לגבי מה שהרב הביא שם בעמ' שג-שד שהראשונים כתבו שהיו נוהגות נשים לרחוץ את ראשן אחר חצות. והב"י כתב לבטל מנהג זה. אמנם הברכ"י כתב שיש נשים שנוהגות לכבד את הבית כדי לחזק את האמונה בגאולה. והרב כתב שעל מנהג זה אין למחות בו כש"כ הב"י, שיש לחלק בין רחיצה שאסור מדינא לכיבוד הבית שאין בהם איסור מן הדין. והוסיף שנשים חכמות ובעלות אמונה אין להן להקל.
האם כוונת הרב שכיבוד הבית הוא מטעם איסור מלאכה? שאם כן נוכל להתיר לנקות את הבית בליל ט"ב