• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נענע לא חסלט - נטילת נשמה

עי' משנ"ב סי' שט"ז ס"ק מ"א, [בשם הלחם משנה (פי"א ה"ב) והאליה רבה (ס"ק כ"ו)].
וראה מש"כ הרמב"ם במורה נבוכים פרק ע"ב (והביאו המשך חכמה בבראשית ט', ט').
(חוץ מזה שזה לא נטילת נשמה ממש בידיים, ועי' בסי' של"ד סכ"ב ובביאוה"ל שם. ואולי הוי גם פסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן)
 
נערך לאחרונה:
האם בנענע לא חסלט עובר על נטילת נשמה בשבת? מלבד איסור תולעים?
לענין שטיפת ירקות עליים לא חסלט בשבת
לכאורה נוגע בדין פסי"ר במלאשצל"ג שממרן סימן רע"ז ס"א גבי פתיחת דלת בפני הנר דאסר משמע דפסי"ר במלאשצל"ג אסור.אך בחזו"ע ח"ה במלאכת צד עמ קכ"ד בהערה נראה שם שמיקל וציין לחזו"ע ח"ג עמ תסט דכתב שם לחלק בין כיבוי לשאר מלאכה שאצל"ג דדוקא גבי כיבוי כתבו תוס והר"ן דהוי שבות חמור עי"ש
ולפ"ז לשטוף עלים נגועים יהיה מותר
ועוד יש להוסיף מה שיש להסתפק אי חשיב פסי"ר כאשר לא בכל שפשוף ודאי יהרוג אלא בכלל פעולת הנקיון ודאי יהרוג אי חשיב פסי"ר
(וכה"ג יש להסתפק לגבי סירוק השיער בשבת שפסק מרן בש"ג סכ"ו לאסור להפירוש שם דהוא משום פסי"ר האם היינו שבכל סירוק ודאי תולש או בכלל פעולת הסירוק ודאי יתלוש)
ואי נימא דמתיחסים לכל שפשוף בפנ"ע א"כ הוי עכ"פ ספק פסי"ר שהט"ז בסימן שט"ז ס"ג היקל בזה וכן הביה"לשם למסקנא היקל בזה כפי שהוכיח מהראשונים שם
ולפ"ז יהיה מותר לשפשף הירקות הנ"ל
(אלא שבחזו"ע ח"ו עמ קי"ד אינו מיקל בספ"ר אלא ע"י קטן עי"ש שדן באם מסופק אם הסיר את הנורה שבמקרר בע"ש ודן בזה מצד ספק פסי"ר)
 
חזור
חלק עליון