Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש.
מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com
עי' משנ"ב סי' שט"ז ס"ק מ"א, [בשם הלחם משנה (פי"א ה"ב) והאליה רבה (ס"ק כ"ו)].
וראה מש"כ הרמב"ם במורה נבוכים פרק ע"ב (והביאו המשך חכמה בבראשית ט', ט').
(חוץ מזה שזה לא נטילת נשמה ממש בידיים, ועי' בסי' של"ד סכ"ב ובביאוה"ל שם. ואולי הוי גם פסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן)
לענין שטיפת ירקות עליים לא חסלט בשבת
לכאורה נוגע בדין פסי"ר במלאשצל"ג שממרן סימן רע"ז ס"א גבי פתיחת דלת בפני הנר דאסר משמע דפסי"ר במלאשצל"ג אסור.אך בחזו"ע ח"ה במלאכת צד עמ קכ"ד בהערה נראה שם שמיקל וציין לחזו"ע ח"ג עמ תסט דכתב שם לחלק בין כיבוי לשאר מלאכה שאצל"ג דדוקא גבי כיבוי כתבו תוס והר"ן דהוי שבות חמור עי"ש
ולפ"ז לשטוף עלים נגועים יהיה מותר
ועוד יש להוסיף מה שיש להסתפק אי חשיב פסי"ר כאשר לא בכל שפשוף ודאי יהרוג אלא בכלל פעולת הנקיון ודאי יהרוג אי חשיב פסי"ר
(וכה"ג יש להסתפק לגבי סירוק השיער בשבת שפסק מרן בש"ג סכ"ו לאסור להפירוש שם דהוא משום פסי"ר האם היינו שבכל סירוק ודאי תולש או בכלל פעולת הסירוק ודאי יתלוש)
ואי נימא דמתיחסים לכל שפשוף בפנ"ע א"כ הוי עכ"פ ספק פסי"ר שהט"ז בסימן שט"ז ס"ג היקל בזה וכן הביה"לשם למסקנא היקל בזה כפי שהוכיח מהראשונים שם
ולפ"ז יהיה מותר לשפשף הירקות הנ"ל
(אלא שבחזו"ע ח"ו עמ קי"ד אינו מיקל בספ"ר אלא ע"י קטן עי"ש שדן באם מסופק אם הסיר את הנורה שבמקרר בע"ש ודן בזה מצד ספק פסי"ר)