מגבעת בתפילה חייב או לא? (דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל)

כולם פה ב"ה כישרוניים, תכתבו ע"ז תשובה וכל אחד יעלה מה יצא לו להלכה, יותר עדיף 🤔 לא?
בע"ה בזכות החכמים המחדדים אולי באמת נעסוק בזה.
אבל עכ"פ לשאלתך האם חייב כובע, התשובה: שאין זה חובה אלא ראוי להקפיד לחבוש כובע בזמן התפילה (יחו"ד ח"ד סי' א) ועוד הוסיף בילקו"י שהביאו לעיל שנראה בזה חוצפא כלפי שמיא אם מתפלל ללא הכובע.
 
בע"ה בזכות החכמים המחדדים אולי באמת נעסוק בזה.
אבל עכ"פ לשאלתך האם חייב כובע, התשובה: שאין זה חובה אלא ראוי להקפיד לחבוש כובע בזמן התפילה (יחו"ד ח"ד סי' א) ועוד הוסיף בילקו"י שהביאו לעיל שנראה בזה חוצפא כלפי שמיא אם מתפלל ללא הכובע.
חחח את התשובה כבר הסקתי ממזמן בזכות הרב @בנימין לוריא שהביא לי מקור נוסף בילקוט יוסף שבת כרך ג.
 
יישר כח גדול
לענ"ד אכתי יש ראיה מהרמב"ם.
ב. לא אמרתי שהמ"ב פוסק כמו שכתבתי אלא הבאתי פוסקים אחרים.
ג] כת"ר מעורר דבר מענין דאפשר דעמידה לפני גדולים היא לא שאני בא לפני הגדול אלא שאני רואה אותו ברחוב. יש להתבונן בזה
מ"מ לפי הגדרת כת"ר לכאורה רוב האנשים ילכו לקבל ברכה מגדול הדור כמו הבגדים שהם הולכים איתם ברחוב וא"כ ליכא פלוגתא.
מ"מ שוב יישר כח ואדרבה כבודו יכתוב בזה וישלח לי התשובה ונתבשם מדברי כת"ר.
 
מצורף קובץ שכותב שזה מחלוקת ערוך השלולחן והמ"ב

ערוך השולחן אורח חיים סימן צא
לענין בגדים כללו של דבר שצריך להתפלל בבגדים שיוצא בהם לרחוב ולכן בבגד בית שקורין שטו"ב חאלא"ט אם א"א לצאת בו לרחוב אין להתפלל בו
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_-_ מאיר עוז - ד - ערבה, מאיר בן מנחם__ 222.pdf
    610.3 KB · צפיות: 2
שלחן ערוך הלכות ציצית סי' ח' סעי' ב'
יְסַדֵּר עֲטִיפָתוֹ כְּדֶרֶךְ בְּנֵי אָדָם שֶׁמִּתְכַּסִים בִּכְסוּתָן וְעוֹסְקִים בִּמְלַאכְתָּם פְּעָמִים בְּכִסוּי הָרֹאשׁ, פְּעָמִים בְּגִלּוּי הָרֹאשׁ, וְנָכוֹן שֶׁיְּכַסֶה רֹאשׁוֹ בְּטַלִּית.

קיצור ש''ע ילקוט יוסף הלכות ציצית סי' ח' אות כח
כח
לאחר שנתעטף בטלית גדול בשעת הברכה וכיסה בו את ראשו, ואחר כך הורידו על גופו כנ''ל, רשאי להורידו על כתפיו, בזמן התפלה. ומכל מקום נכון לכסות הראש בטלית עד סוף התפלה. [ילקו''י על הל' ציצית, עמוד צג. ובמהדו' תשס''ו עמוד סז. ושאר''י ח''א עמוד קלז].
 
ומכל מקום נכון לכסות הראש בטלית עד סוף התפלה. [ילקו''י על הל' ציצית, עמוד צג. ובמהדו' תשס''ו עמוד סז. ושאר''י ח''א עמוד קלז].
איני מכיר את כת"ר אישית, ואולי נמצא אך אם לא מוזמן הוא לתפילת שחרית עם מרן שליט"א, ולראות פני קודשו, ועל הדרך לראות אם עושה כן...
 
מרגלא בפומיה לומר לבחורים צעירים כי זו חובה ללבוש כובע שזה מוסיף יראת שמים מאוד גדולה אני אישית שאני הולם עם הכובע אני מרגיש יראת שמים עצומה ולכן כל פעם שאני יוצא מהבית אני יוצא עם כו"ח (חוץ מחמשה ששה פעמים מלאחר הבר מצוה ועד היום)
ובמיוחד לבחורים צעירים שבזה הם נראים בנית תורה ומבדילים עצמם מן הכלל אשר אינם בני תורה
אמנם
לאברכים גדולים אפשר להורות להם שילבשורק בתפילות שהרי כבר התחזקו ביראת שמים
הנלע"ד כתבתי וכל אחד יעשה כפי שיראו לו רבותיו
נ.ב השאלה שהבוא לעייל אנוכי הצעיר שלחתי להרב מוצפי שליט"א אתמול וראיתי אותה כאן לפני שראיתי אותה שמה
 
שלחן ערוך הלכות ציצית סי' ח' סעי' ב'
יְסַדֵּר עֲטִיפָתוֹ כְּדֶרֶךְ בְּנֵי אָדָם שֶׁמִּתְכַּסִים בִּכְסוּתָן וְעוֹסְקִים בִּמְלַאכְתָּם פְּעָמִים בְּכִסוּי הָרֹאשׁ, פְּעָמִים בְּגִלּוּי הָרֹאשׁ, וְנָכוֹן שֶׁיְּכַסֶה רֹאשׁוֹ בְּטַלִּית.

קיצור ש''ע ילקוט יוסף הלכות ציצית סי' ח' אות כח
כח
לאחר שנתעטף בטלית גדול בשעת הברכה וכיסה בו את ראשו, ואחר כך הורידו על גופו כנ''ל, רשאי להורידו על כתפיו, בזמן התפלה. ומכל מקום נכון לכסות הראש בטלית עד סוף התפלה. [ילקו''י על הל' ציצית, עמוד צג. ובמהדו' תשס''ו עמוד סז. ושאר''י ח''א עמוד קלז].
ובהערות כתב:
וז"ל מרן בש"ע סי' ח' סעי' ב' ונכון שיכסה ראשו בטלית ולשון ונכון היינו למצוה מן המובחר אך אינו מעיקר הדין.
עוד כתב: אולם מנהגו של מרן אאמו"ר זיע"א כדברי הפשטנים וכמ"ש בשו"ת יחו"ד ח"ה סי' א' שהרי מרן ז"ל כתב בלשון ונכון ומשמע דמעיקר הדין אפשר להוריד הטלית על כתפיו בזמן התפלה ואין חילוק בזה בין ימות החול לשבת ויו"ט וכו' .
מיהו ראינו אצלו מעשה רב שאינו מקפיד בדרך כלל לכסות הראש בעת התפלה גם בימות החול ונוהג כפי עיקר הדין ושמא עושה כן מטעמי נוחות שהנחת הטלית על הראש מפריעה לו בריכוז התפלה אחר שהיא נופלת מהראש כל איזה זמן או מפריעה לכיפה וכיוצא.
 
חזור
חלק עליון