• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מגבעת בתפילה חייב או לא? (דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל)

גדר היכון הוא אינו דווקא בדבר אחד
אלא בכל עניני כבוד התפילה
כגון להבדיל בין הערוה כמבואר במרן
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צא
סעיף ב
צריך לאזור אזור בשעת התפלה, אפילו יש לו אבנט שאין לבו רואה את הערוה, משום הכון (עמוס ד, יב) אבל שאר ברכות מותר לברך בלא חגורה, מאחר שיש לו מכנסים.
 
גדר היכון הוא אינו דווקא בדבר אחד
אלא בכל עניני כבוד התפילה
כגון להבדיל בין הערוה כמבואר במרן
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צא
סעיף ב
צריך לאזור אזור בשעת התפלה, אפילו יש לו אבנט שאין לבו רואה את הערוה, משום הכון (עמוס ד, יב) אבל שאר ברכות מותר לברך בלא חגורה, מאחר שיש לו מכנסים.
זה כמובן, אבל מנקודת ההנחה הזו יצאנו, שאם אנחנו לא נוהגים לחגור בשעת התפילה, (ואין לנו בעיה בצד ליבו רואה), מה נעשה עם 'היכון'?
כלומר, האשכנזים מקיימים את הפסוק בכך ששמים גארטל, ואיך אנחנו נקיים אם לא עם מגבעת?
 
במה שאנו לובשים חליפה או מכניסים את החולצה במכנס יוצאים ידי היכון
ומה גם שרבים סוברים שיוצאים ידי היכון בחגורה שבמכנס מהם בשו''ת בית נאמן ח''א סי' ט והמשנת יעקב שהביא בילק''י בסי' צא ועוד
מה גם שבמקום שיבא על חשבון תפילה בציבור ראיתי להרב מאמ''ר [סי' צא] שאין לחוש להיכון ויתפלל עם הציבור וכמו שכתב הרמב''ם שהכנת הבגדים לתפילה איננה מעכבת בשעת הדחק
 
שאלה-284920
לכבוד מו"ר הגרב"צ מוצפי
נפשי בשאלתי
מתי חייב לחבוש כובע וחליפה לבחורי ישיבות
האם כל יציאה מהבית או רק בתפילה האם חייב בשחרית למי שלא נוח טלית אשמח
לדעת כת"ר
בברכת התורה

תשובה
עמי בבקשתי. תפלות כולם עם כובע וחליפה. גם כל יציאה מהבית עם כובע וחליפה, אבל למקום קרוב בשכונה או לסופר, אפשר בלי.
 
ואיך אנחנו נקיים אם לא עם מגבעת?
לענ"ד זה אינו
גדר היכון זה מה שרבותינו כתבו
אולם אדם הרגיל ללכת ברחוב עם כובע וחליפה אזי אצלו שייך דין היכון גם בכו"ח.
וזה טענת הגרח"ק דמי שרגיל כך אזי בשבילו הוי היכון ודוחה אף תפילה בציבור שהיא אינה חובה גמורה.
אך מי שגם ברחוב אינו מקפיד בזה אזי אין אצלו דין היכון
וכמו שמצינו גדר זה אצל אבנט דכיום שלא מקפידים אין דין היכון
ולכן גם בחגורה מי שרגיל ללכת רק עם חגורה בשבילו הוי דין היכון
 
שאלה-284920
לכבוד מו"ר הגרב"צ מוצפי
נפשי בשאלתי
מתי חייב לחבוש כובע וחליפה לבחורי ישיבות
האם כל יציאה מהבית או רק בתפילה האם חייב בשחרית למי שלא נוח טלית אשמח
לדעת כת"ר
בברכת התור
אגב אם שלחתי שאלה אך אני מוצא את תשובת הרב
 
לענ"ד זה אינו
גדר היכון זה מה שרבותינו כתבו
אולם אדם הרגיל ללכת ברחוב עם כובע וחליפה אזי אצלו שייך דין היכון גם בכו"ח.
וזה טענת הגרח"ק דמי שרגיל כך אזי בשבילו הוי היכון ודוחה אף תפילה בציבור שהיא אינה חובה גמורה.
אך מי שגם ברחוב אינו מקפיד בזה אזי אין אצלו דין היכון
וכמו שמצינו גדר זה אצל אבנט דכיום שלא מקפידים אין דין היכון
ולכן גם בחגורה מי שרגיל ללכת רק עם חגורה בשבילו הוי דין היכון
ממה שאני זוכר לא כתוב בשו"ע שום דבר על הכון בלבוש מלבד אבנט, אם כן אין גדר של היכון ברבותינו מלבד מה שכתבו האחרונים שהמנהג ללכת עם מצנפת וכו', ולכן שייך היכון גם לאדם שאינו נוהג לילך עם כובע וחליפה, בכל לבוש מיוחד לתפילה.

ועוד לדעת הגר"ח אין נימוק, אולי אפשר לומר משום מה שכתב הרמב"ם שדרך לעמוד כנגד שרים .
 
עוד לדעת הגר"ח אין נימוק,
חדא דטענת הגרח"ק פשוטה דהגע עצמך [ואקצין] מי שנמצא עם מכנס קצר האם כדאי שיתפלל כך כדי לא להפסיד תפילה בציבור ודאי שלא. אף שבבית הוא מתלבש כך וכן נוהגים אנשים בעולם
א"כ כל אחד לפי גידרו הוא. ואדם הרגיל ללכת חוק בל יעבור עם כו"ח [מנהג חשוב] א"כ בשבילו דמי למכנס קצר
ובסה"ק כתבתי דגדר הלבוש הוא בתפילה הוא כפי שאדם רגיל ללכת ברחוב. ולכן אדם שאינו רגיל ללכת עם כו"ח אין ענין שישים
מלבד הענין הנזכר בשו"ע
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צח
וראוי שיהיו לו מלבושים נאים מיוחדים לתפלה, כגון בגדי כהונה, אלא שאין כל אדם יכול לבזבז על זה; ומ"מ טוב הוא שיהיו לו מכנסים מיוחדים לתפלה, משום נקיות.
 
חדא דטענת הגרח"ק פשוטה דהגע עצמך [ואקצין] מי שנמצא עם מכנס קצר האם כדאי שיתפלל כך כדי לא להפסיד תפילה בציבור ודאי שלא. אף שבבית הוא מתלבש כך וכן נוהגים אנשים בעולם
א"כ כל אחד לפי גידרו הוא. ואדם הרגיל ללכת חוק בל יעבור עם כו"ח [מנהג חשוב] א"כ בשבילו דמי למכנס קצר
ובסה"ק כתבתי דגדר הלבוש הוא בתפילה הוא כפי שאדם רגיל ללכת ברחוב. ולכן אדם שאינו רגיל ללכת עם כו"ח אין ענין שישים
מלבד הענין הנזכר בשו"ע
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צח
וראוי שיהיו לו מלבושים נאים מיוחדים לתפלה, כגון בגדי כהונה, אלא שאין כל אדם יכול לבזבז על זה; ומ"מ טוב הוא שיהיו לו מכנסים מיוחדים לתפלה, משום נקיות.
אחר המחילה לדעתי הגדרה זו אינה נכונה שגדר הלבוש בתפילה הוא כפי שרגיל האדם ללכת ברחוב, והראיה מהשו״ע בסע׳ צא סע׳ ה שהעתיק את דברי הרמב״ם שלא יעמדו ברגלים מגולים אם דרך אנשי המקום לעמוד לפני גדולים עם בתי רגלים. וכאן רואים גדר שונה מגדר הליכה ברחוב היינו עמידה לפני גדולים, וראה כה״ח בסי׳ צא ס״ק כו שראוי כל אדם לעשות עצמו כתלמיד חכם לעניין הלבוש, ועוד מהשו״ע בסי׳ צח סע׳ ד ראוי שיהיו לו מלבושים נאים מיוחדים לתפילה וכו׳ כמו שכתבת, אם כן אף לאדם פשוט יש לייחד בגדים לתפילה, נפק״מ לאדם העובד בשיפוצים וכיוצ״ב ובגדיו צבועים, שאין ראוי לעמוד כך לפני מלך וייחד בגדים לתפילה, וכן הרבה נוהגים כך.
ועוד דוגמא אדם שנוהג ללכת על חליפה או אפילו ללא חליפה ובתפילות נוהג להתפלל עם כובע וחליפה.
 
הוא התכוון אורחות מרן. חלק א
וז"ל האורחות מרן (ח"א עמ' מד): במשך רוב השנים לא היה מקפיד כלל לכסות ראשו בטלית בשעת התפלה, אלא היתה הטלית מונחת על כתפיו, ולא היה מכסה את הראש בטלית אפילו בשעת תפלת שמונה עשרה, ואפילו כשהיה שליח ציבור או כשהיה עולה לתורה. והסביר לי טעמו, מפני שפעמים הדבר גורם לו להפרעה בכוונה הראויה לתפלה מאחר שהטלית נופלת מעל הראש מפעם לפעם. ובשנותיו האחרונות היה מניח שיכסו ראשו בטלית.​
 
לדעתי הגדרה זו אינה נכונה
יישר כח
למטונך שהדבר חובה נצטרך להתפפל בבגדי יו"ט מדין חובה ולא רק ראוי
ומצורף מסה"ק מ"ש בזה

האם אפשר להתפלל עם נעלי קרוקס וכן עם חולצה או מכנסים קצרים

צריך לעמוד להתפלל בצורה מכובדת, והנה אם דרכו תמיד ללכת כך ברחוב יכול להתפלל כך, אולם דבר שהוא מבוזה שאינו הולך כך ברחוב לא יתפלל כך.

ונראה לי כן ממ"ש הרמב"ם ומרן לא יעמוד באפונדתו ולא בראש מגולה, ולא ברגלים מגולים, אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא בבתי רגלים. ומדפירט דווקא דברים אלו משמע דרק הם דברים מבוזים [1]. וגבי מנעלים כתב דאם דרך ללכת כך לפני גדולים, ומשמע דשאר דברים שאינם מבוזים לא מסתכלים אם עומדים כך בפני גדולים, [2] וכן משמע עוד מרבנו ירוחם שהובא לעיל לענין חגורה.[3] וע"ע מ"ב (ס"ק יא). וע"ע בחישוקי חמד (ברכות יד ע"ב). ועיין ספר חסידים (סימן נ"ז).

ולכן אדם שהולך עם קרוקס ברחוב יכול להתפלל עם קרוקס. [4]

ואם נבוא להחמיר דבעינן כעומד לפני אדם גדול, נמצינו מחמירים חומרא גדולה דהא יצטרכו ללבוש בגדי יו"ט.

וגם גבי כפפות אם רגיל ללכת עם כפפות מחמת הקור וכדומה מותר להתפלל כך. וכן כתבו האחרונים (עיין דרשו הערה 18).

ולכן גם חולצה קצרה אם דרכו בכך מותר.

וגבי מכנס קצר. בהרבה מקומות הוי דרך בזיון, ובפרט אם מגולה מהברך למעלה, ויש לילך אחר המנהג אם דרכם לעמוד כן בפני גדולים [5].

ומ"מ כתב מרן בסימן צח ס"ד דראוי שיהיו לאדם בגדים נאים לתפלה.[6]

ונראה דאדם שיש לו כתם בחולצה ולבש בגד מעליו, דשפיר דמי להתפלל כך, דהא כך יוצא גם לרחוב.

ונראה עוד דאדם שע"פ רוב אינו יוצא שבגדיו אינם נקיים ומגוהצים, אך שהוא ממהר ולחוץ יוצא מידי פעם כך [7], דיכול להתפלל כך בעת הצורך.

וע"ע בשו"ע (קנא ח).
[מחילה על קפיצת השורות זה פשוט העתקה מטקסט ואינני יודע כיצד מסדרים זאת]



[1] אפונדתו היינו חגורה שמניחים בה מעות שכתב רבנו יונה דהוי בזיון והביאו הדרישה. ואולי בימנו דהוי רגילות אולי ישתנה הדין וצ"ע. וגבי ראש מגולה עיין מה שכתבנו בסמוך.
[2] ועיין בב"י מה שהביא בשם הגהות מימוניות, ואנן פסקינן כהרמב"ם.
[3] ואחר זמן ראיתי למאירי במסכת שבת (ט עמוד א) שכתב לענין מלאכה קודם התפילה וז"ל: וקצת מפרשים כתבו שלא נאסרה מלאכה בחול מזמן הסמוך למנחה גדולה על הדרך שהתבאר אלא במלאכות שאין רגילות עשייתן לחצאין כגון תספורת או הבורסקי שמאחר שאתה חושש להפסד עורות היאך יפסיק וכריסו בין שיניו. ועוד שדרכם היה ללבוש בגדים צואים באותה שעה עד שישלים וירחץ רגליו וילבש בגדים הרגילים לו והיאך יפסיק על מנת לחזור לאלתר לסורו רע, ודוחק לפרש דבגדיו הרגילים לתפילה.
[4] וכן כתב הרב אופיר מלכא (בהליכות מועד בין המצרים בהלכות לבין הזמנים עמוד קצז –קצח). וכן הביאו בשם הרב אלישיב [עיין בספר מים חיים (בן נעים עמוד ריג)] ואחר זמן ראיתי בעלון הידברות (נח תשפ"ב) שכתב הרב ירון אשכנזי בשם ספר אברהם יגל (סימן יא) שאפשר להתפלל בבגדי העבודה, מטעם דאם תגיע משלחת מכובדת למפעל הפועל לא יחליף בגדיו. ויש להעיר קצת [לדבריו] דהא הכא הוא בא להתפלל לפני המלך.
ואחר זמן היה נראה לי קצת ראיה מהלכות ברכת כהנים דפסקינן דכהן שידיו צבועות סטיס לא ישא כפיו [מטעם היסח הדעת] ומשמע קצת דרשאי להתפלל כך.

[5] ועיין כה"ח (כג) מה שכתב בשם הברכי יוסף, ונראה לי דזה איירי ללכת יחף דהוי ביזיון, אולם על מכנס קצר עם נעליים לא איירי. ועיין הלכה ברורה (עמוד רעט).
[6] ועיין בברכות (ל ע"ב) דהסמיכו כן על הפסוק השתחוו לה' בהדרת קודש, ורב יהודה היה לובש בגדים נאים לתפילה [ונראה דרק ר"י היה עושה כן ולא שאר החכמים, ויש ביארו לפי דר"י היה מתפלל פעם בשלושים יום כמ"ש בר"ה לה'] ובמסכת שבת (קיד ע"א) אמרינן מנין לשינוי בגדים מן התורה, שנאמר ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים. ותנא דבי רבי ישמעאל לימדך תורה דרך ארץ, בגדים שבישל בהן קדירה לרבו אל ימזוג בהן כוס לרבו.
[7] ועוד הא כיון שיוצא כך להתפלל, א"כ מראה שיוצא כך.
 
עמי בבקשתי. תפלות כולם עם כובע וחליפה. גם כל יציאה מהבית עם כובע וחליפה, אבל למקום קרוב בשכונה או לסופר, אפשר בלי.
אח, כמה מתוק !
המתבונן ויודע, יראה עד כמה הרב שליט"א מונח ובקי במכמני עולם הישיבות ומבין ללב של הבחורים.
אשרי הדור חזה פניו !!
 
ונראה לי כן ממ"ש הרמב"ם ומרן לא יעמוד באפונדתו ולא בראש מגולה, ולא ברגלים מגולים, אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא . ומדפירט דווקא דברים אלו משמע דרק הם דברים מבוזים.
שלושתם אינם שייכים בזמננו כלל, וראה במשנ"ב בס"ק יא, יב. וכעין מה שכתבת בהערה אך לא הרחבת לעניין כולם.
וגבי מנעלים כתב דאם דרך ללכת כך לפני גדולים, ומשמע דשאר דברים שאינם מבוזים לא מסתכלים אם עומדים כך בפני גדולים, [2] וכן משמע עוד מרבנו ירוחם שהובא לעיל לענין חגורה
במשנ"ב בס"ק יב, הביא בפירוש כמה וכמה דוגמאות שאין ללכת כך וחוזר תמיד כי אין דרך לעמוד כן בפני גדולים .
ואם נבוא להחמיר דבעינן כעומד לפני אדם גדול, נמצינו מחמירים חומרא גדולה דהא יצטרכו ללבוש בגדי יו"ט.
זה אינו, כי מפורש שהכל תלוי בדרך המקום שאם עומדים כך בפני גדולים אז ה"ה שייך גם אליו.
וכעת יש לדון מה גדר עמידה בפני גדולים, אם מגיע המרא דאתרא למסור שיעור בכולל או בכל מקום אין רגילות לעמוד לפניו בבגדי יום טוב לא ראינו
שאנשים מחליפים בגדים ומחליפים לנעלי שבת ועניבה בשביל לעמוד לפניו, אם כן זו לא הגדרה נכונה.
ואפילו אם יגיע גדול הדור למסור שיעור אין רגילות בכך, כך שודאי שאין צד להחמיר ללבוש בגדי יו"ט.
ואם כן כל ההלכות שכבודו כתב משתנות לפי שורש הדברים, ולכן לענ"ד הגדרה זו אינה נכונה, ואף שראיתי שנסמכת על מקורות נפלאים, לא נראה בעיני.
ועוד שכתב כן הכה"ח בשם החסד לאלפים.
 
חזור
חלק עליון