Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש.
מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com
ראיתי בחזו"ע
דעיתון חרדי לא מוקצה
השאלה אם הרב מדבר גם על עיתון שרובו פרסומות ומעט ד"ת
דמהמקורות של החזו"ע משמע כיון שהעיתון ראוי לעטיפה
אשמח לדעת מה ההלכה בזה
א. דבר שאדם מקצה את דעתו ממנו - אסור בשימוש בשבת.
ב. עיתון שרובו פרסומות ומעט דברי תורה - לכאורה אדם לא מקצה דעתו ממנו, גם משום דברי התורה, וגם משום שמותר להסתכל בשבת בחלון ראווה אם אין כוונתו לעיין במחיר או לתכנן קניה אלא סתם מסקרנות, וכן הדין כאן.
ג. אמנם אם אדם מרגיש בטבעו רתיעה מלקחת כזה עיתון בשבת, סימן שהקצה דעתו ממנו - ותבוא עליו ברכה.
לענ"ד.
בבסיס הולכים אחרי הרוב, [בכשמל"א הולכים אולי אחרי הרוב לחלק הפוסקים], אבל כאן העיקר שראוי למשהו וכבר אינו מוקצה מחמת גופו, אבל יל"ד משום כשמל"א, ובל"נ אעלה אי"ה מדברי הדנים בזה.
אתה צודק,
אכן עיינתי ומצאתי פוסק ידוע שחידש שכיום לפרסומות בעיתון אין דין שטרי הדיוטות -(א) בעבר פרסומת היתה ערוץ כלכלי עיקרי לדעת במה להשקיע, כיום יש אלטרנטיבות למידע ואנשים לא להוטים אחרי הפרסומות, הן מתקבלות בפיהוק ואדישות. (ב) כיום פרסומת נועדה בעיקר להחדיר בעקיפין המוצר לתודעה, ולא לגרום ישירות לקניה מיידית.
קורקינט בשבת - ידוע שיש פוסקים שאומרים שראוי להימנע משום עובדין דחול, ומצאתי לפוסק אחד שאומר שהם מוקצה למי שלא משתמש בהם. (לכאורה משמע שמעיקר הדין אי אפשר למחות במי שכן נוסעים בו.) אם כן, זה מוקצה על פי הרגשה אישית של עובדין דחול.
לענ"ד נראה דאם אדם לוקח עיתון וברובו פירוסומות ורוצה לקרוא בו דברי תורה הרי זה בבחינת "פסיק רישא דלא ניחא ליה" וממילא מותר
ובודאי שאינם מוקצא גם למחמירים שלא לקרוא בשבת אמנם אם כתוב בו דברי הסתה ושמץ כנגד רבנים ודברי סרק והבל (עיתון י. נ. וד"ל) נראה שזה מוקצה