• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

רצה והחליצנו - האם אומרים "והגם שאכלנו ושתינו חורבן ביתך הגדול והקדוש לא שכחנו"

יעקב. מ.

Active member
בכף החיים סימן קפח את יד כתב ז"ל ומה שיש בסיום נוסח רצה ואעפ"י שאכלנו ושתינו וכו' כתב היפה ללב אות ה דבסידורי אשכנז עמודי שמים ועומ"ד וכו' וכן בסידור רומניא שהדפיס מהר"א ירושלמי ז"ל ובסידור שפת אמת שהוא כמנהג הספרדים השמיטו נוסח של ואעפ"י שאכלנו ושתינו וחרבן ביתך וכו' וגם הרמב"ם והרד"א והא"ח והרוקח ושאר פו' לא גרסי' לתיבות אלו יעו"ש.
ובשו"ע סימן קפ סעיף ה כתב נוהגים לכסות הסכין בשעת ברכת המזון ונהגו שלא לכסותו בשבת ויום טוב, וולטעם רבינו שמחה המובא בבית יוסף, באחד שהגיע לברכת בונה ירושלים נזכר בחרבן ותקע הסכין בבטנו ע"ש. הרי שאחר שאומרים נוסח זה ברצה והחלצינו יש יותר לחוש ולהסיר הסכין בבהמ"ז וצ"ע.

שמעתי שמורינו הגר"י צדקה זצוק"ל וכן יבלחט"א בנו הגר"מ שליט"א לא אומרים הגם שאכלנו ושתינו.
מה דעת מרנן, והנוסח בסידור חזון עובדיה והגם שאכלנו ושתינו, אך לא ראיתי מי שכתב בזה עתה.
 
מאוד מעניין. זכור לי שלפני כ25 שנה הייתי בשיחה שמוסר הרב היח"ס בביתו בליל שבת והאריך לבאר משפט זה שאומרים ברצה והחליצנו וחשיבותו, וסיפר שהיו חכמים בוכים במשפט זה
וכידוע הרב היח"ס הוא קרוב משפחה להחכמים צדקא
 
בבן איש חי ש''ר חקת הל' טז כתב דלא יאמר ואף שאכלנו וכו אלא וגם שאכלנו
כנראה שהבא"ח כתב גם ולא אף, כי כידוע שאין בברכת המזון אות ף' וכמ"ש בתשב"ץ (לר' שמשון ב"ר צדוק מנהגי המהר"ם מרוטנבורג , סי' שט"ו) שכל האותיות יש בברהמ"ז חוץ מן ה"ף", לפי שאין מלאך המות אף שצ"ף קצ"ף אכ"ף שולט במי שמברך אותה בשעתה ובכוונה.
 
מאוד מעניין. זכור לי שלפני כ25 שנה הייתי בשיחה שמוסר הרב היח"ס בביתו בליל שבת והאריך לבאר משפט זה שאומרים ברצה והחליצנו וחשיבותו, וסיפר שהיו חכמים בוכים במשפט זה
וכידוע הרב היח"ס הוא קרוב משפחה להחכמים צדקא
ועיין במצורף
 

קבצים מצורפים

  • והגם שאכלנו.pdf
    461.6 KB · צפיות: 11
וסיפר שהיו חכמים בוכים במשפט זה
שמעתי ממנו פעם שסיפר על חכם בן ציון אטון ז"ל מחו"ר פורת יוסף בעיר העתיקה. שכשהיה אומר "הרחמן יתן שלום ביננו" היו זולגות עיניו דמעות, והיה מצביע כלפי מעלה, כביכול שיהיה שלום בינו לבין קונו.
וחיפשתי אם הביא זאת בספרי דרשותיו "מגיד דבריו ליעקב" ולע"ע לא מצאתי.
 
כמו שכתבתי למעלה אני שמעתי שמרנן חכמי משפחת צדקה זצוק"ל ושיבלחט"א לא אומרים הגם שאכלנו וכו'.
מי שיכול לברר אם שמועה זו נכונה, אדרבה, יעלה על שלחן מלכים כאן, אם אכן נכון מה ששמעתי.
בברכה רבה
 
וכידוע הרב היח"ס הוא קרוב משפחה להחכמים צדקא
וכן שמעתי שקבלה היא אצל משפחת שרבני שחכם יהודה צדקה ע''ה גילגול (או ניצוץ) של הבן איש חי, ומשום שהבן איש חי לא העמיד תלמידים שלחוהו שוב לעולם הזה להעמיד תלמידים.
 
וכן שמעתי שקבלה היא אצל משפחת שרבני שחכם יהודה צדקה ע''ה גילגול (או ניצוץ) של הבן איש חי, ומשום שהבן איש חי לא העמיד תלמידים שלחוהו שוב לעולם הזה להעמיד תלמידים.
כמדומני שכך אמר הרב יודא כהן בלווין שבוע שעבר
 
חזור
חלק עליון