• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מתנות לאביונים באשראי לא יוצאים י"ח

שמעתי מחכם אחד שמי שמשלם באשראי [לא דירקט] מתנות לאביונים בערב פורים לא יוצא כי הכסף מגיע לקופת הצדקה אחרי פורים [שכן הכסף לא מגיע למוסד באותו יום אלא פעם בחודש]
והפיתרון הוא דיקנו הקופת צדקה כסף לתורם והוא יתרום כסף הזה לגבאי
ושאלתי היא אם באמת כל הקופות עושות כן.
דהרי מסתבר דמבחינה הלכתית חייב לעשות קנין ובלי קנין אין זה מועיל
אשמח לדעת אם יש פתרון אחר
 
שמעתי מחכם אחד שמי שמשלם באשראי [לא דירקט] מתנות לאביונים בערב פורים לא יוצא כי הכסף מגיע לקופת הצדקה אחרי פורים [שכן הכסף לא מגיע למוסד באותו יום אלא פעם בחודש]
והפיתרון הוא דיקנו הקופת צדקה כסף לתורם והוא יתרום כסף הזה לגבאי
ושאלתי היא אם באמת כל הקופות עושות כן.
דהרי מסתבר דמבחינה הלכתית חייב לעשות קנין ובלי קנין אין זה מועיל
אשמח לדעת אם יש פתרון אחר
העברה בנקאית אם הם באותו הבנק זה עובר מיידית, גם הבנתי מהציבור שבבנק דיסקונט יש אופציה על ידי העברה בנקאית שיעבור הכסף באותו הרגע, בקיצור כל זמן שהכסף זמין לעני באופן מיידי יצא ידי חובה.
לכן צריך לבדוק טוב לפני שנותנים לכל הקופות, ולא רק מהטעם הנ"ל.
 
יכול להועיל מדין קנין אודיתא. שהנותן מודה שהכסף ניתן עבור האביון, והגזבר זוכה עבורו. יעויין בקצות החושן (סי' קצד ס"ד).
אחה"מ מידי"נ הגאון רבי @דודי שליט"א, גם הקצוה"ח שם [שהאריך טובא "לשבח" את קנין אודיתא כידוע דס"ל דהוא קנין גמור ומהני אפי' לדאורייתא ואכמ"ל] לא מיירי בכה"ג, דיש לחלק, דכאן שהעברתי כסף וזיכיתי אותו לגבאי צדקה בשביל העני, אבל הכסף לא מגיע לגבאי אלא נמצא אצל שליח באמצע [בדרך כלל לוקח כמה שבועות עד שהחברת ניהול האשראי ממעבירה את הכספים לעמותות והרב @מורשת מרן שליט"א יסביר], והכסף שיש אצל הגבאי לא שייך לי כלל.
ויש לדון דאם הגבאי יזכה את הכסף לתורם דיועיל מדין זכין אדם שלא בפניו.
 
ויש לדון דאם הגבאי יזכה את הכסף לתורם דיועיל מדין זכין אדם שלא בפניו.
אכן, קיצרתי בלשוני. הכוונה שהגבאי מעמיד סכום זהה לזה של התורם, ואותו מקנה לעני. וכך אנו עושים בקופתנו. ופשוט שאפשר לשים סכום גדול במעטפה ולכוון שחלק ממנו - הזהה לסכום של התורם, יהיה קנוי לעני, ולאחמ"כ יקח הגבאי את הנכנס לחשבון באשראי.
 
חזור
חלק עליון