אליהו חמוי
Active member
לכבוד חברי הפורום הרבנים הגאונים אשמח לקבל את חוות דעתכם בענין זה
מה שהביא בהי"ג (בהערה) מהילקו"י שם דיבר לגבי מתל"א, אך לגבי מחצית השקל אין משמעות.
פורים עמ' קסז (ככה הובא בספר הנ"ל)איפה בחזו"ע שפאשר לתת שהוא סמוך על ולחן אביו?
אדרבה כתב בילקו"י שאע"פ שלתת לת"ת זה צדקה אין לתת לת"ת כיון שצריך לעני ביד ולא למקום ציבורי ע"ש וא"כ לענין מחצית השקל ודאי שיכול לתת לת"ת ופשוטמה שהביא בהי"ג (בהערה) מהילקו"י שם דיבר לגבי מתל"א, אך לגבי מחצית השקל אין משמעות.
ולכן מה שכתב בספר הנ"ל בסי' י"ד שלכולי עלמא הנותן מתנה לאביונים על מנת שאין לאביו רשות בה יוצא ידי חובת מתנות לאביונים -אינו כן שלדעת ר"ת לא מהני תנאי וצ"עהאוסרים זה משום מה שכתב הרמ"א ביורה דעה הלכות צדקה סימן רנג סעיף א וכל מי שהוא עשיר, אסור ליתן לבניו, אף על פי שהם גדולים, אם הם סמוכים על שולחן אביהם (מרדכי פ"ק דב"מ). והיינו דעת ר"ת שאם נתנו מתנה לגדול הסמוך על שלחן אביו הרי היא של אביו אבל הריטב"א כתב שדעת הרמב"ן והרא"ה ודעתו וכן דעת הגאונים שאם נתנו מתנה לגדול הסמוך על שלחן אביו הרי היא של הבן וכ"כ הנימוק"י בשם הר"ן וכך פסק בחזו"ע
מרן שליט"א ענה לי (במדרגות.... וד"ל) לשאלתי אם מותר לתרום מעות זכר למחצית השקל לת"ת של ישיבה - אפשר ('כן').- לגבי מחצית השקל
הנה לכאו' אחר שידוע מש"כ מרן ביחו"ד (ח"א סי' פו) בשם הרו"ח ועוד פוסקים, וכ"ה בחזו"ע ויחו"ד ח"ז דיש ליתן לעמלי תורה (ובס"ד במקו"א הבאנו עוד רבים מגדולי רבותינו האח' זיע"א ושיבלט"א דס"ל כך) לא שנא בחור ישיבה מעמל תורה והוא אברך, אף דאליבא דאמת לאברך ישנם הוצאות רבות יותר, וריחיים על צווארו, מ"מ נראה שאין בזה בעיה.
ובאמת בחוברת 'ידי כהן – שיח בחורים' ח"א (פי"ח ה"א) כתב בשם הגריש"א הו"ד באשרי האיש (ח"ג עמ' רפה) שאפשר לתת כספי הזכר למחצית השקל לתומכי תורה, ולהפצת יהדות, חינוך וכדומה. וכן בס' תורת הישיבה להרה"ג מאיר פנחסי שליט"א (פי"ג ה"ב) העלה דמצוה מן המובחר ליתן המעות הללו לבחורי ישיבה שאין להם כדי צרכם וסיפוקם, ע"ש. (וכתב שם דהגדר הוא כל שאין להם כדי הוצאותיהם שוטפות הרי הם בגדר עניים).
רק רציתי לשאול האם ידועה דעת מרן הראש"ל לגבי תורמת מעות זכר למחצית השקל לת"ת -תומכי תורה- של ישיבה (ואל"ה, אם אפשר לגשת לשאול את פי קדשו, דנבצר ממני בעת הזו...)
יש לציין בזה לתשובת מרן באבקת רוכל סימן ג ובטח לא נעלם מעיני כת''רוכ"ה בחזו"ע ויחו"ד ח"ז דיש ליתן לעמלי תורה (ובס"ד במקו"א הבאנו עוד רבים מגדולי רבותינו האח' זיע"א ושיבלט"א דס"ל כך)