• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש ברוך דיין האמת ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז זצוק"ל

מרן ביקש בצוואתו לומר בהלוויה הפיוט בן אדמה של האבן עזרא

הפיוט עובר את כל שנותיו של אדם עד גיל שמונים בית אחר בית

אחרי הבית של בן שמונים כתוב
אחרי זה כמת יהי נחשב 😭

בֶּן אֲדָמָה יִזְכֹּר בְּמוֹלַדְתּוֹ

כִּי לְעֵת קֵץ יָשׁוּב לְיוֹלַדְתּוֹ

“קוּם וְהַצְלַח!” אִמְרוּ לְבֶן חָמֵשׁ

מַעֲלוֹתָיו עוֹלִים עֲלוֹת שֶׁמֶשׁ

בֵּין שְׁדֵי אֵם יִשְׁכַּב וְאַל יָמֵשׁ

צַוְּארֵי אָב יִקַּח לְמֶרְכַּבְתּוֹ.

מַה תְּאִיצוּן מוּסָר לְבֶן עֶשֶׂר?

עוֹד מְעַט קָט יִגְדַּל וְיִוָּסֵר

דַּבְּרוּ לוֹ “חֵן חֵן” וְיִתְבַּשֵּׂר

שַׁעֲשׁוּעָיו – יוֹלְדָיו וּמִשְׁפַּחְתּוֹ.

מַה נְּעִימִים יָמִים לְבֶן עֶשְׂרִים

קַל כְּעֹפֶר דּוֹלֵג עֲלֵי הָרִים

בָּז לְמוּסָר, לוֹעֵג לְקוֹל מוֹרִים

יַעֲלַת חֵן חַבְלוֹ וּמַלְכֻּדְתּוֹ.

בֶּן שְׁלשִׁים נָפַל בְּיַד אֵשֶׁת

קָם וְהִבִּיט – הִנּוֹ בְתוֹךְ רֶשֶׁת!

אִלְּצוּהוּ סָבִיב בְּנֵי קֶשֶׁת

מִשְׁאֲלוֹת לֵב בָּנָיו וְלֵב אִשְׁתּוֹ.

נָע וְנִכְנָע מַשִּׂיג לְאַרְבָּעִים

שָׂשׂ בְּחֶלְקוֹ – אִם רַע וְאִם נָעִים

רָץ לְדַרְכּוֹ וַיַּעֲזֹב רֵעִים

עַל עֲמָלוֹ יַעְמֹד בְּמִשְׁמַרְתּוֹ.

בֶּן חֲמִשִּׁים יִזְכֹּר יְמֵי הֶבֶל

יֶאֱבַל כִּי קָרְבוּ יְמֵי אֵבֶל

בָּז בְּעֵינָיו אֶת כָּל יְקָר תֵּבֵל

כִּי יְפַחֵד פֶּן קָרְבָה עִתּוֹ.

שַׁאֲלוּ: מֶה הָיָה לְבֶן שִׁשִּׁים?

אֵין בְּעֵצָיו בַּדִּים וְשָׁרָשִׁים

כִּי שְׂרִידָיו דַּלִּים וְנֶחְלָשִׁים

לֹא יְקוּמוּן אִתּוֹ בְמִלְחַמְתּוֹ.

אִם שְׁנוֹתָיו נָגְעוּ אֱלֵי שִׁבְעִים

אֵין דְּבָריו נִרְאִים וְנִשְׁמָעִים

רַק לְמַשָּׂא יִהְיֶה עֲלֵי רֵעִים

מַעֲמָס עַל נַפְשׁוֹ וּמִשְׁעַנְתּוֹ.

בֶּן שְׁמֹנִים טֹרַח עֲלֵי בָנָיו

אֵין לְבָבוֹ עִמּוֹ וְלֹא עֵינָיו

בוּז וְלַעַג לִבְנוֹ וְלִשְׁכֵנָיו

רֹאשׁ בְּכוֹסוֹ גַּם לַעֲנָה פִתּוֹ.

אַחֲרֵי זֶה כַּמֵּת יְהִי נֶחְשָׁב

אַשְׁרֵי אִישׁ נֶחְשָׁב כְּגֵר תּוֹשָׁב

אֵין בְּלִבּוֹ רַעְיוֹן וְלֹא מַחְשָׁב

רַק בְּאַחְרִית נַפְשׁוֹ וּמַשְׂכֻּרְתּוֹ.
 
מרן ביקש בצוואתו לומר בהלוויה הפיוט בן אדמה של האבן עזרא

הפיוט עובר את כל שנותיו של אדם עד גיל שמונים בית אחר בית

אחרי הבית של בן שמונים כתוב
אחרי זה כמת יהי נחשב 😭

בֶּן אֲדָמָה יִזְכֹּר בְּמוֹלַדְתּוֹ

כִּי לְעֵת קֵץ יָשׁוּב לְיוֹלַדְתּוֹ

“קוּם וְהַצְלַח!” אִמְרוּ לְבֶן חָמֵשׁ

מַעֲלוֹתָיו עוֹלִים עֲלוֹת שֶׁמֶשׁ

בֵּין שְׁדֵי אֵם יִשְׁכַּב וְאַל יָמֵשׁ

צַוְּארֵי אָב יִקַּח לְמֶרְכַּבְתּוֹ.

מַה תְּאִיצוּן מוּסָר לְבֶן עֶשֶׂר?

עוֹד מְעַט קָט יִגְדַּל וְיִוָּסֵר

דַּבְּרוּ לוֹ “חֵן חֵן” וְיִתְבַּשֵּׂר

שַׁעֲשׁוּעָיו – יוֹלְדָיו וּמִשְׁפַּחְתּוֹ.

מַה נְּעִימִים יָמִים לְבֶן עֶשְׂרִים

קַל כְּעֹפֶר דּוֹלֵג עֲלֵי הָרִים

בָּז לְמוּסָר, לוֹעֵג לְקוֹל מוֹרִים

יַעֲלַת חֵן חַבְלוֹ וּמַלְכֻּדְתּוֹ.

בֶּן שְׁלשִׁים נָפַל בְּיַד אֵשֶׁת

קָם וְהִבִּיט – הִנּוֹ בְתוֹךְ רֶשֶׁת!

אִלְּצוּהוּ סָבִיב בְּנֵי קֶשֶׁת

מִשְׁאֲלוֹת לֵב בָּנָיו וְלֵב אִשְׁתּוֹ.

נָע וְנִכְנָע מַשִּׂיג לְאַרְבָּעִים

שָׂשׂ בְּחֶלְקוֹ – אִם רַע וְאִם נָעִים

רָץ לְדַרְכּוֹ וַיַּעֲזֹב רֵעִים

עַל עֲמָלוֹ יַעְמֹד בְּמִשְׁמַרְתּוֹ.

בֶּן חֲמִשִּׁים יִזְכֹּר יְמֵי הֶבֶל

יֶאֱבַל כִּי קָרְבוּ יְמֵי אֵבֶל

בָּז בְּעֵינָיו אֶת כָּל יְקָר תֵּבֵל

כִּי יְפַחֵד פֶּן קָרְבָה עִתּוֹ.

שַׁאֲלוּ: מֶה הָיָה לְבֶן שִׁשִּׁים?

אֵין בְּעֵצָיו בַּדִּים וְשָׁרָשִׁים

כִּי שְׂרִידָיו דַּלִּים וְנֶחְלָשִׁים

לֹא יְקוּמוּן אִתּוֹ בְמִלְחַמְתּוֹ.

אִם שְׁנוֹתָיו נָגְעוּ אֱלֵי שִׁבְעִים

אֵין דְּבָריו נִרְאִים וְנִשְׁמָעִים

רַק לְמַשָּׂא יִהְיֶה עֲלֵי רֵעִים

מַעֲמָס עַל נַפְשׁוֹ וּמִשְׁעַנְתּוֹ.

בֶּן שְׁמֹנִים טֹרַח עֲלֵי בָנָיו

אֵין לְבָבוֹ עִמּוֹ וְלֹא עֵינָיו

בוּז וְלַעַג לִבְנוֹ וְלִשְׁכֵנָיו

רֹאשׁ בְּכוֹסוֹ גַּם לַעֲנָה פִתּוֹ.

אַחֲרֵי זֶה כַּמֵּת יְהִי נֶחְשָׁב

אַשְׁרֵי אִישׁ נֶחְשָׁב כְּגֵר תּוֹשָׁב

אֵין בְּלִבּוֹ רַעְיוֹן וְלֹא מַחְשָׁב

רַק בְּאַחְרִית נַפְשׁוֹ וּמַשְׂכֻּרְתּוֹ.
לא הכרתי
מילים מייסרות
 
 
מרן ביקש בצוואתו לומר בהלוויה הפיוט בן אדמה של האבן עזרא

הפיוט עובר את כל שנותיו של אדם עד גיל שמונים בית אחר בית

אחרי הבית של בן שמונים כתוב
אחרי זה כמת יהי נחשב 😭

בֶּן אֲדָמָה יִזְכֹּר בְּמוֹלַדְתּוֹ

כִּי לְעֵת קֵץ יָשׁוּב לְיוֹלַדְתּוֹ

“קוּם וְהַצְלַח!” אִמְרוּ לְבֶן חָמֵשׁ

מַעֲלוֹתָיו עוֹלִים עֲלוֹת שֶׁמֶשׁ

בֵּין שְׁדֵי אֵם יִשְׁכַּב וְאַל יָמֵשׁ

צַוְּארֵי אָב יִקַּח לְמֶרְכַּבְתּוֹ.

מַה תְּאִיצוּן מוּסָר לְבֶן עֶשֶׂר?

עוֹד מְעַט קָט יִגְדַּל וְיִוָּסֵר

דַּבְּרוּ לוֹ “חֵן חֵן” וְיִתְבַּשֵּׂר

שַׁעֲשׁוּעָיו – יוֹלְדָיו וּמִשְׁפַּחְתּוֹ.

מַה נְּעִימִים יָמִים לְבֶן עֶשְׂרִים

קַל כְּעֹפֶר דּוֹלֵג עֲלֵי הָרִים

בָּז לְמוּסָר, לוֹעֵג לְקוֹל מוֹרִים

יַעֲלַת חֵן חַבְלוֹ וּמַלְכֻּדְתּוֹ.

בֶּן שְׁלשִׁים נָפַל בְּיַד אֵשֶׁת

קָם וְהִבִּיט – הִנּוֹ בְתוֹךְ רֶשֶׁת!

אִלְּצוּהוּ סָבִיב בְּנֵי קֶשֶׁת

מִשְׁאֲלוֹת לֵב בָּנָיו וְלֵב אִשְׁתּוֹ.

נָע וְנִכְנָע מַשִּׂיג לְאַרְבָּעִים

שָׂשׂ בְּחֶלְקוֹ – אִם רַע וְאִם נָעִים

רָץ לְדַרְכּוֹ וַיַּעֲזֹב רֵעִים

עַל עֲמָלוֹ יַעְמֹד בְּמִשְׁמַרְתּוֹ.

בֶּן חֲמִשִּׁים יִזְכֹּר יְמֵי הֶבֶל

יֶאֱבַל כִּי קָרְבוּ יְמֵי אֵבֶל

בָּז בְּעֵינָיו אֶת כָּל יְקָר תֵּבֵל

כִּי יְפַחֵד פֶּן קָרְבָה עִתּוֹ.

שַׁאֲלוּ: מֶה הָיָה לְבֶן שִׁשִּׁים?

אֵין בְּעֵצָיו בַּדִּים וְשָׁרָשִׁים

כִּי שְׂרִידָיו דַּלִּים וְנֶחְלָשִׁים

לֹא יְקוּמוּן אִתּוֹ בְמִלְחַמְתּוֹ.

אִם שְׁנוֹתָיו נָגְעוּ אֱלֵי שִׁבְעִים

אֵין דְּבָריו נִרְאִים וְנִשְׁמָעִים

רַק לְמַשָּׂא יִהְיֶה עֲלֵי רֵעִים

מַעֲמָס עַל נַפְשׁוֹ וּמִשְׁעַנְתּוֹ.

בֶּן שְׁמֹנִים טֹרַח עֲלֵי בָנָיו

אֵין לְבָבוֹ עִמּוֹ וְלֹא עֵינָיו

בוּז וְלַעַג לִבְנוֹ וְלִשְׁכֵנָיו

רֹאשׁ בְּכוֹסוֹ גַּם לַעֲנָה פִתּוֹ.

אַחֲרֵי זֶה כַּמֵּת יְהִי נֶחְשָׁב

אַשְׁרֵי אִישׁ נֶחְשָׁב כְּגֵר תּוֹשָׁב

אֵין בְּלִבּוֹ רַעְיוֹן וְלֹא מַחְשָׁב

רַק בְּאַחְרִית נַפְשׁוֹ וּמַשְׂכֻּרְתּוֹ.
 
יו"ר ש"ס, הרב אריה דרעי במשדר המיוחד ברדיו 'קול ברמה':

"יום קשה מאוד לעם ישראל, הרופאים כבר לפני 7 שנים לא נתנו סיכוי וב"ה זכינו שהוא המשיך איתנו עוד. הייתי אצלו לאחרונה, הוא התעקש לכתוב הקדשה למרות חולשתו הנוראה

עוד מיו"ר ש"ס, הרב אריה דרעי במשדר המיוחד ברדיו 'קול ברמה':

"הוא ואחיו הקימו ישיבה ספרדית חדשה, ראשונה בבני ברק, שהייתה אשכנזית.

לא זזה ידו מידו של מרן זצ"ל. מרן אמר עליו שהוא מהבודדים שהוא מכיר שיודע את כל הש"ס בעיון, זה היה לפני 30 שנה, כשמרן רה"י היה צעיר".
 
 
נזכרתי בעוד עניין שגם בו היה יחיד בדורו והוא ידיעת כד' ספרים עם טעמים בעל פה באופן מבהיל
וסיפר לי חבר שבעידנא דחדוותא הוא אמר למנוח פסוק מהנ''ך ושהרב מאזוז יגיד לו את הטעמים של הפסוק
והוא אמר לו אחת לאחת את כל הטעמים והוא דבר מבהיל
וכידוע שכדי להיות תלמיד אצל הגרא מווילנא היה צריך לדעת כד ספרים כיון שזה צורתו של האדם השלם
והיה מאד מפריע לו אם היה שומע טעות במילה או אפילו בטעמי המילה .
וכידוע הוא חיבב מאד את תורת הגר"א
 
איזה ביטחון עצמי...
אם לומר את דברי השולחן ערוך זה ביטחון עצמי..
איפה השו"ע הזה, שנים אני מחפש הוראה ברורה בענין גדר החיוב ללכת ללויות של רבנים.
שו"ע יו"ד סי' רס"א.
א"כ למה אחרי כל פטירת "גדול" (או יותר נכון לא אחרי פטירת כל "גדול") יוצאת הוראה מהרבנים שצריך ללכת?
אולי כי המון העם, ואפילו האברכים אינם מכירים את ההלכה בזה כי זה דבר שאינו מצוי כ"כ (לצערנו בזמננו זה נהיה מצוי). אבל עכ"פ אין זה ראיה..

לשאלתכם:
בגמרא כתובות יז ע"א: תנו רבנן, מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת כלה. אמרו עליו על רבי יהודה ברבי אלעאי, שהיה מבטל תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת כלה. במה דברים אמורים: כשאין עמו כל צרכו, אבל יש עמו כל צרכו – אין מבטלין. וכמה כל צרכו? ... רב ששת ואיתימא רבי יוחנן אמר: נטילתה כנתינתה, מה נתינתה בששים רבוא, אף נטילתה בששים רבוא. והני מילי למאן דקרי ותני, אבל למאן דמתני לית ליה שיעורא.
והשולחן ערוך (יורה דעה סי' שסא סע' א) העתיק את הגמרא הנ"ל.
וע"ע בחזון עובדיה אבלות עמ' רצו והלאה.
ואעתיק לשון הילקוט יוסף (ביקור חולים ואבלות סימן י' עמ' רל"ז-רל"ח): מה שנאמר שמבטלין תלמוד תורה ללוות המת, אין חייבים בזה אלא אם היה הנפטר מורה הוראות לרבים, בדברי הלכה למעשה, שאז צריכים לבטל מלימודם וללוות את המת. ואמנם הנוהגים כיום לבטל את התינוקות של בית רבן בלווית אדם גדול בתורה שנפטר, או אדמו''ר וכדומה, אף שלא לימד הלכה לרבים, מן הסתם הנהיגו כן על פי גדולי הדור שלפנינו, לכבודה של תורה, והנח להם לישראל. ומכל מקום אין חיוב לבטל תורה אלא במי שלימד הלכה לרבים, הא לאו הכי אינו מחוייב לבטל מלימודו, ובפרט אם אינו רואה את ההלוייה, או שהיא מחוץ לעיר, או שאינו יודע במדוייק שעת צאת ההלוייה.
ועיין בעמוד רל"ח מה שהעיד בשם מרן רבנו עובדיה זצוק"ל.
 
יו״ר ש״ס אריה דרעי בדברי הספד על מרן ראש הישיבה זצוק״ל לאבי למימרן ב״קול חי״ ״בערב פסח הוזעקתי לבית החולים, זו הייתה סכנת חיים מיידית, היה לו דימום חמור. הזעקתי את הרב פירר, הרופאים היו מיואשים לגמרי, בסוף דיברו על טיפול חדשני שלא בטוח שיעזור, וב״ה זה עצר את הדימום. באותו יום היה גם היום הולדת שלו והוא גם קיבל ספר חדש שיצא, איזה מאור פנים היה לו איזו התרגשות, הוא רצה להביא לי את הספר ולקח את העט וניסה לכתוב בעצמו הקדשה, בסוף ביקש מהחתן שלו שיכתוב הקדשה אבל התעקש לחתום, ירדו לי דמעות כשראיתי את זה״.
 
ארגון הצלה
עדכון הלווית ראש ישיבת כסא רחמים, הגאון רבי מאיר מאזוז זצוק״ל
מיטת מרן ראש הישיבה יצאה באמבולנס ״הצלה״ מבית החולים מעייני הישועה והגיעה כעת להיכל ישיבת כסא רחמים, משם תצא ההלוויה ההמונית. לאורך מסע ההלויה המיטה תהיה באמבולנס עד לקבורה.
מתנדבי הצלה פרוסים בהיכל הישיבה ולאורך מסלול ההלוויה לאבטחת המוני המשתתפים
יו״ר הצלה אושי שלומוביץ: ״לאורך השנים זכינו לטפל בבריאותו של מרן ראש הישיבה. כעת יש לנו את הזכות לקחת חלק גם במסע ההלוויה ולתת את הכבוד האחרון״.
מנכ״ל הצלה יעקב יוזעף: ״מתנדבי הצלה פרוסים בכל ציר ההלוויה בכדי לאבטח את המשתתפים ולהעניק מענה רפואי ראשוני במידת הצורך.״~
 
חזור
חלק עליון