מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ידך תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה (יג י)
מבואר בכתוב שהמוסת הוא זה שהורג בידיו את המסית. ובתוס' יום טוב נגעים פי"ד מ"ט כתב להסתפק, האם כשנקטעה יד המוסת פטור המסית ממיתה, כמו שבשאר חייבי מיתות בי"ד שנאמר בהם "יד העדים תהיה בו בראשונה", שאם נקטעה יד העדים פטור, כמבואר בסנהדרין מה: עי"ש. והעיר שברמב"ם בפ"ה מהלכות ע"ז לא נזכר שיהיה פטור בכה"ג. וצריך ביאור מאי שנא נקטעה יד המוסת לגבי המסית, מנקטעה יד העדים בשאר חייבי מיתות בי"ד, ועי' בשיירי כנסת הגדולה ללשונות הרמב"ם שם מש"כ בזה.
ובמשך חכמה כאן ובאור שמח בהלכות ע"ז שם, כתב ליישב, דכיון שאם נקטעה יד העדים קודם גמר דין חייב, כמבואר בגמ' סנהדרין שם שעדים גדמין מעיקרא כשרים והורגים את הנידון אע"פ שאין לעדים יד, ונקט במשך חכמה ד"גידמין מעיקרא" היינו שנקטעה ידם קודם גמר דין, ורק בנקטעה ידם אחר שנגמר דינו פטור. וכיון שכן במסית דקי"ל שאם יצא מבית דין חייב אין מחזירין דינו לזכות אף אם נתברר לבית דין שטעו [כמבואר בסנהדרין לג:], כל שכן אם נקטעה יד המוסת אחר גמר דין דלא מיפטר, ואין מחזירין אותו לזכות, ונסקל, עכ"ד.
והנה מה שנקט במשך חכמה בדברי הגמ' בסנהדרין הנ"ל שדין עדים גדמין מעיקרא תלוי בשעת גמר דין, הנה בגמ' לא מפורש כן, ורבינו חננאל שם כתב דנקטעה "לאחר שהעידו" פטור, משמע דתליא בהגדת העדות לחוד, וכן כתב באור זרוע פסקי סנהדרין סי' פ"ז בשם ר"ת ורבינו יהודה בר נתן.
ידך תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה (יג י)
מבואר בכתוב שהמוסת הוא זה שהורג בידיו את המסית. ובתוס' יום טוב נגעים פי"ד מ"ט כתב להסתפק, האם כשנקטעה יד המוסת פטור המסית ממיתה, כמו שבשאר חייבי מיתות בי"ד שנאמר בהם "יד העדים תהיה בו בראשונה", שאם נקטעה יד העדים פטור, כמבואר בסנהדרין מה: עי"ש. והעיר שברמב"ם בפ"ה מהלכות ע"ז לא נזכר שיהיה פטור בכה"ג. וצריך ביאור מאי שנא נקטעה יד המוסת לגבי המסית, מנקטעה יד העדים בשאר חייבי מיתות בי"ד, ועי' בשיירי כנסת הגדולה ללשונות הרמב"ם שם מש"כ בזה.
ובמשך חכמה כאן ובאור שמח בהלכות ע"ז שם, כתב ליישב, דכיון שאם נקטעה יד העדים קודם גמר דין חייב, כמבואר בגמ' סנהדרין שם שעדים גדמין מעיקרא כשרים והורגים את הנידון אע"פ שאין לעדים יד, ונקט במשך חכמה ד"גידמין מעיקרא" היינו שנקטעה ידם קודם גמר דין, ורק בנקטעה ידם אחר שנגמר דינו פטור. וכיון שכן במסית דקי"ל שאם יצא מבית דין חייב אין מחזירין דינו לזכות אף אם נתברר לבית דין שטעו [כמבואר בסנהדרין לג:], כל שכן אם נקטעה יד המוסת אחר גמר דין דלא מיפטר, ואין מחזירין אותו לזכות, ונסקל, עכ"ד.
והנה מה שנקט במשך חכמה בדברי הגמ' בסנהדרין הנ"ל שדין עדים גדמין מעיקרא תלוי בשעת גמר דין, הנה בגמ' לא מפורש כן, ורבינו חננאל שם כתב דנקטעה "לאחר שהעידו" פטור, משמע דתליא בהגדת העדות לחוד, וכן כתב באור זרוע פסקי סנהדרין סי' פ"ז בשם ר"ת ורבינו יהודה בר נתן.
◆ ◆ ◆
ונראה דזה תלוי בפלוגתת הראשונים, דהנה דין דומה ל"נקטעה יד העדים" מצינו לגבי מצורע שצריך לתת מדם האשם על בהונותיו, ונקטעו בהונותיו, שאם נקטעו אין לו תקנה, אבל אם היה קטע מעיקרא יש לו תקנה, וכמבואר במשנה נגעים פי"ד מ"ט ובפירוש הרע"ב שם. ובתוס' יו"ט שם הביא שנחלקו הראשונים מה נחשב "קטוע מעיקרא" לגבי מצורע, דדעת הר"ש והרא"ש שם שתלוי בשעה שנזקק לטהרה, דהיינו יום הבאת קרבנותיו, דאם נקטעה בהונו לאחר שנזקק לטהרה אין לו תקנה. אבל דעת התוס' בסנהדרין מה: שתלוי בשעה שנזקק לטומאה, דהיינו ביום שנתנגע, ואם נקטע לאחר שנתנגע אין לו תקנה.
וביאור מחלוקתם, דדעת התוס' דתלוי בנקטע לאחר שחל עליו השם, דהיינו שם "מצורע", וזה חל עליו מיד כשנטמא. ודעת הר"ש והרא"ש דתליא בנקטע לאחר שחל עליו הדין שצריך לעשותו עם היד, דהיינו שהמצורע כבר נזקק לטהרה, וחל עליו דין מתן בהונות.
ובתוס' יו"ט שם כתב, דנפק"מ במחלוקתם גם לגבי עדות, דלהר"ש והרא"ש בעינן נקטע לאחר הגדת העדות שחל דין מיתה, ולהתוס' תליא בראיית העדות. אך לכאורה היה נראה דלהר"ש והרא"ש בעינן דוקא נקטע לאחר גמר דין וכמו שכתב המשך חכמה. דבפשטות ביאור מחלוקתם, האם תלוי בנקטע לאחר שחל עליו השם, דהיינו שם "מצורע" או שם "עד", או דתליא בנקטע לאחר שחל עליו הדין שצריך לעשותו עם היד, דהיינו במצורע שכבר נטהר וחל עליו הדין של מתן בהונות, ובעדות שכבר חל חיוב מיתה על הנידון וחל הדין על העדים להמיתו בידיהם, אבל אם הם גידמין מעיקרא לפני שחל אותו הדין, מעיקרא כך חל עליו הדין שאי"צ יד העדים או מתן על הבוהן. והנה לפי"ז נראה באמת, דלהסוברים דתליא בחלות החיוב מיתה על הנידון, לא סגי בעדות העדים, רק תליא בגמר דין, דאז חל החיוב, וכדברי האור שמח.
אמנם מלשון רבינו חננאל והריב"ן נראה להדיא דתלוי בהגדת העדות, ולא בגמר דין. וצריך ביאור, דממה נפשך לא תליא בהגדת העדות, דאם סבירא להו דתלוי בחלות שם עד א"כ יהיה תלוי בשעת הראיה, ואם תלוי בשעת חלות הדין מיתה א"כ יהיה תלוי בשעת גמר דין.
ונראה לומר בפשיטות, דבאמת סבירא להו להנך ראשונים דתליא ב"שם עד" ולא בחלות החיוב מיתה, אבל סבירא להו דלא סגי בשעת ראיה בכדי שיחול עליו שם עד, דלא חל עליהם שם "עד" אלא רק בשעת הגדה [ודלא כמו שכתב בתוס' יו"ט הנ"ל בדעת התוס']. ובאמת הדברים מפורשים בדברי האו"ז שם, דממה שתליא בשעת הגדה ולא בשעת ראיה, הוכיח שאין "שם עדים" בשעת ראיה, ולא נפסל מדין נמצא אחד מהם קרוב או פסול בראיה לחוד. א"כ מפורש יוצא מדבריו דס"ל דתליא בשם עד, אלא שאין שם עדים עליהם אלא בשעת הראיה, [ודלא כמ"ש התוי"ט דלהך צד דתלוי בשם עד מהני שעת ראיה].
ועתה נחזור לדון לגבי מוסת, באיזה שעה יהיה תלוי דין נקטעה יד הניסת. ונראה דלפי מה שנתבאר בדעת הר"ש והרא"ש תליא בשעת גמר דין, כמו לגבי נקטעה יד העדים, דאז חל החיוב מיתה. אבל להתוס' דסוברים דתליא בזמן חלות "שם מוסת", יהיה תלוי בנקטעה מיד לאחר ההסתה, דלאלתר יש עליו שם "מוסת".
◆ ◆ ◆
ובעיקר דברי האו"ש הנ"ל דכיון שאין מחזירים לזכות אע"פ שנקטעה יד העדים לאחר גמר דין לא יחזירוהו לפטור, יש להעיר עוד, דמה שאין מחזירים לזכות, היינו משום שכל זמן שלא חזרו בהם הבית דין ודנו והכריעו לפטור, הרי הפסק הראשון קיים, ואף על פי שאמר אחד יש לי ללמד זכות, לא נתבטל בזה הגמר דין, וא"כ כשהורגין אותו הרי זה כדין על פי פסק בי"ד, ונתחדש רק שאין חוזרים ודנים אותו.
אבל כשנקטעה יד המוסת, הרי הדין הוא שפטור בתורת ודאי, ואיך נהרגנו שלא כדין. ובזה לא שייך אין מחזירין לזכות, דאין צריך לדון ולבטל את הפסק, אלא דקיום הפסק צריך להיות על ידי יד המוסת לעיכובא, והרי אין כאן יד המוסת, א"כ בודאי אין הורגים אותו שלא כדין, ודברי האו"ש צ"ע.
◆ ◆ ◆
ובעצם דין יד המוסת תהיה בו בראשונה ויד כל העם באחרונה, הנה לענין יד העדים בסקילה מפורש במשנה סנהדרין מה. שאחד מן העדים עושה את הדחיה מבית הסקילה הגבוה ב' קומות, והעד השני עושה את הסקילה באבנים. ויש לעיין לענין מוסת, האם הוא עושה גם את הדחיה וגם את הסקילה, או רק את הדחיה לחוד, שהרי באמת נאמר "ויד כל העם באחרונה", וצריך רק שיתחיל המוסת, וא"כ בזה שהתחיל בדחיה סגי.
ויסוד הספק הוא, האם הטעם שלגבי עדים העד השני עושה את הסקילה, הוא משום דבעינן יד שני העדים ולכן הראשון עושה את הדחיה והשני את הסקילה, ולפי"ז במוסת סגי שהתחיל בדחיה לחוד. או דהטעם משום דבעינן שגם הדחיה וגם הסקילה יהיו בראשונה על ידי העדים, משום שכל אחד מהם הוא חלק בפני עצמו של העונש, ולא מהני מה שהתחיל העד בדחיה לגבי הסקילה, ורק לאחר שבסקילה גופא התחיל העד, אז נחשב "באחרונה" ויד כל העם תהיה בו. ולפי צד זה גם במוסת בעינן שיתחיל בין בדחיה ובין בסקילה. ולכאורה פשטיה דקרא שהמוסת סוקלו באבנים ולא רק דוחהו, וכדכתיב "וסקלתו באבנים ומת" וקאי על המוסת, וצ"ע.