• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

סדר יום ט' באב

קורסיה

Moderator
סדר התפלה בט' באב (שבעה"י לא יהיה) כפי שנהג מרן זיע"א כמובא בספר מלך שהשלום שלו (עמ' 407). מי שיודע עוד פרטים או מנהג אחר, שיודענו בפורום. כמו כן, לא ראיתי האם מרן נהג לומר את כל הקינות או שמא דילג על חלקן.
ערבית- על נהרות בבל, אוי כי ירד אש (לא במוצ"ש), האזינו, ערבית (נחם, עננו ובמוצ"ש את חוננתנו), קדיש תתקבל, במוצ"ש בורא מאורי האש, איכה, מנין החורבן- אחינו בית ישראל, קינות (יסיים- עד אנה בכיה), ואתה קדוש, קדיש דהוא עתיד לחדתא, שיר למעלות ועלינו.
שחרית- תפלה כרגיל עם תפילין, מוסיף בעמידה נחם ועננו, נשיאת כפיים, חצי קדיש, תפילין דר"ת, פתיחת ההיכל- על היכלי, קריאת התורה, הפטרה, חצי קדיש, אשרי ואתה קדוש, קדיש יהא שלמא, מחזירים הספר תורה- על נהרות בבל, סיום התפילה כרגיל, חולצים תפילין, האזינו, איכה, קינות (מסיים בנחמה בסוף הקינות), קדיש תתקבל.
מנחה- קטורת, אשרי, חצי קדיש, קריאת התורה (אותם עולים של שחרית), עמידה, נשיאת כפיים לפני השקיעה, פסוקי נחמה עם השקיעה.

הנה מש"כ לגבי ערבית שאחר עמידה אומר קדיש תתקל ואחר הקינות אומר קדיש דהוא עתיד. כ"כ בחזו"ע עמ' שנג ועמ' שנז

ובחזו"ע עמ' שעד מרן כתב שאחר העמידה מניחים ר"ת, קוראים ק"ש ואחר קריאת האזינו חולצים אותם. ולא פירש מתי תהיה הנחת ר"ת, האם לפני קריאת התורה או לאחריה. ולא זכיתי להבין מש"כ בספר המלך שהשלום שלו שם כיצד מרן היה נוהג.
 
קונטרס שיצא לאור השנה (קיבלתיו מידי מרן הראש"ל) ובו הלכות ט"ב בקצרה מילקו"י (בתוספת מש"כ מרן בשו"ע) וכולל סדר התפילות מגילת איכה והקינות. יצא לאור ע"י הרב משה שאלתיאל והרב יואל יוסף.
 
קונטרס שיצא לאור השנה (קיבלתיו מידי מרן הראש"ל) ובו הלכות ט"ב בקצרה מילקו"י (בתוספת מש"כ מרן בשו"ע) וכולל סדר התפילות מגילת איכה והקינות. יצא לאור ע"י הרב משה שאלתיאל והרב יואל יוסף.
בהיות ואין בידינו את הקונטרס הנ"ל, ולא יודעים אף מהיכן להשיגו. נשמח אם יעלה כת"ר לכאן את הדברים ממה שכתב כאן, ויתברך בכל הברכות הכתובות בתורה ומפיו של מרן זיע"א, ששפתותיו יהיו דובבות בקבר, בזכות מרנא ורבנא ממשיך דרכו ואורו רבינו יצחק יוסף שליט"א
 
וכמובן אנו כאן בארה"ק היפכנו כל המנהגים כדעת חכם עובדיה, ותפילות ט"ב כפי הסידור שנדפס בהסכמת חכם יצחק
אחר אלף המחילות, אם כן למה לנו שכת"ר יוסיף זאת אם אין זה למעשה? כת"ר התכוון להחכימנו בדרך לימוד בלבד?
 
זה קונטרס ארוך איך אני אעלה את כולו? ועוד, שאינני יודע אם יש אישור לפרסם קונטרס זו.
נשמח שכת"ר יעלה את סדר תפילותיו והנהגותיו של מרן מתוך זה, לא את ההלכות. בשביל כך יש את מרן הראשון לציון בילקוט יוסף. אלא שההוספות שלא כתובות בילקוט יוסף וכתבם בקונטרס הנ"ל, נשמח עד מאוד לראותם וליהנות מנועם אמרותיהם
 
לא ידוע לי על הוספות מהילקו"י. ומ"מ הרוצה לעיין בסדר התפילות יש סידור חזון עובדיה. הקונטרס עצמו הוא למעלה ממאה עמודים, ומ"מ קרוב לודאי שיש למנהלים כאן את זה בקובץ דיגטלי.
 
לא ידוע לי על הוספות מהילקו"י. ומ"מ הרוצה לעיין בסדר התפילות יש סידור חזון עובדיה. הקונטרס עצמו הוא למעלה ממאה עמודים, ומ"מ קרוב לודאי שיש למנהלים כאן את זה בקובץ דיגטלי.
אולי כת"ר לא הבין את בקשתי
אם יש הנהגות הערות והארות בנוגע לסדר יומו של מרן זיע"א, נשמח לקבל!!!
 
קדיש דהוא עתיד לחדתא
גם פה נכתב כן, וכ"כ בילקו"י סי' תקנ"ט סעיף י':
1723490591202.png
אולם, כמה עמודים אחרי זה, בסעיף י"ג, כתב:
1723490659350.png
וא"כ כתב שאחרי הקדושה שאחרי הקינות יש לומר קדיש תתקבל, ולא קדיש דהוא עתיד לחדתא עלמא.
מה הפשט?
 
גם פה נכתב כן, וכ"כ בילקו"י סי' תקנ"ט סעיף י':
הצג קובץ מצורף 23901
אולם, כמה עמודים אחרי זה, בסעיף י"ג, כתב:
הצג קובץ מצורף 23902
וא"כ כתב שאחרי הקדושה שאחרי הקינות יש לומר קדיש תתקבל, ולא קדיש דהוא עתיד לחדתא עלמא.
מה הפשט?
אגב
מה שציינת שיש הבדל בין סעיף י לסעיף יג

אני לא הבנתי בתוך סעיף יג- בהתחלה כתוב לא לומר תתקבל, ומיד אחר זה במה שהדגשת כתוב לומר תתקבל

האם לא הבנתי משהו? בסעיף יג?
 
אני לא הבנתי בתוך סעיף יג- בהתחלה כתוב לא לומר תתקבל, ומיד אחר זה במה שהדגשת כתוב לומר תתקבל
לא אומרים מיד אחרי איכה והקינות, לכן מפסיקים אחרי הקינות ואומרים "ובא לציון" ורק אח"כ אומרים קדיש תתקבל.
 
חזור
חלק עליון