• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ביאור נפלא על סדר הסליחות

אד יעלה

Well-known member
בלבוש מבואר שסדר הסליחות הוא כמו סדר התפילה
וכמו שבסדר התפילה יש פסוקי דזמרה ואח''כ שמונה עשרה ואח''כ תחנון ואח''כ קדיש תתקבל
כך גם בסליחות האשרי שקודם הוא כעין פסוד''ז והיג' מידות זה כנגד השמונה עשרה שזה עיקר הסליחות וכמבואר בתנא דבי אליהו זוטא פרק כג' עיי'ש ואח''כ יש תחנון ולבסוף קדיש תתקבל
והדברים מלהיבים
ויש נפק''מ גדולה בזה שאם בקדיש לבסוף לא נשארו עשר אבל ביג' מידות היו עשר תלוי בפלוגתת השו''ע והרמ''א אם היה עשר בשמו''ע ובתתקבל אין עשר שלדעת הרמ''א אפשר להגיד קדיש ולפי''ז הוא הדין כאן יהיה אפשר להגיד קדיש אבל לפי השו''ע א''א להגיד קדיש בשני המקרים.
 
בלבוש מבואר שסדר הסליחות הוא כמו סדר התפילה
וכמו שבסדר התפילה יש פסוקי דזמרה ואח''כ שמונה עשרה ואח''כ תחנון ואח''כ קדיש תתקבל
כך גם בסליחות האשרי שקודם הוא כעין פסוד''ז והיג' מידות זה כנגד השמונה עשרה שזה עיקר הסליחות וכמבואר בתנא דבי אליהו זוטא פרק כג' עיי'ש ואח''כ יש תחנון ולבסוף קדיש תתקבל
והדברים מלהיבים
ויש נפק''מ גדולה בזה שאם בקדיש לבסוף לא נשארו עשר אבל ביג' מידות היו עשר תלוי בפלוגתת השו''ע והרמ''א אם היה עשר בשמו''ע ובתתקבל אין עשר שלדעת הרמ''א אפשר להגיד קדיש ולפי''ז הוא הדין כאן יהיה אפשר להגיד קדיש אבל לפי השו''ע א''א להגיד קדיש בשני המקרים.
כן הוא להדיא במשנ"ב תקפ"א ס"ק ד עיי"ש
 
חזור
חלק עליון