• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סובב הולך אהא דאיתא במסכת מכות (ה:) שכר הנטפל לעושה מצווה. לדעת מרן רבנו הגדול זיע"א.

ב"ה

הצעת הסוגיא
משנה במסכת מכות (ה:) אם כן ענש הכתוב לנטפל לעוברי עבירה כעוברי עבירה, עאכו"כ ישלם שכר לנטפל לעושי מצווה וכו'. ובספר דברי יואל להאדמו"ר מסאטמר זצ"ל עה"ת (פר' תרומה דף רה ע"א) כתב, שמכאן נלמד שאם רבים עושים מצווה בשותפות, כל הנטפל במצווה הרי הוא ככל העוסקים במצווה. ע"ש בדבריו הערבים. ועוד כתב בספר נחלה לישראל (היבנר, שאלה י ס"ק טז) האריך בנידון זה, והעלה שאם ב' אנשים חיברו ספר אחד כל החידושים נקראים על שם כל אחד ואחד מהם. ע"ש. ומכאן יש לדון במצות כתיבת ספר לתורה לכל איש ישראל. הנה ידוע מ"ש הרמב"ם (פ"ז מהלכות ס"ת תפילין ומזוזה ה"א) מִצְוַת עֲשֵׂה עַל כָּל אִישׁ וְאִישׁ מִיִּשְׂרָאֵל לִכְתֹּב סֵפֶר תּוֹרָה לְעַצְמוֹ וכו' ע"ש. וכ"כ בספר החינוך (מצווה תרי"ג).
ומכאן פועל יוצא, נפק"מ באופן שהתאגדו יחד חבר רעים ואוהבים לדבר מצוות כתיבת ס"ת, ורוצים יחדיו לרכוש ס"ת הזה, כיון שלכל אחד ואחד בפ"ע אין אפשרות, וכסף מנלן? וכבר פלפלו האחרונים אם יוצאים י"ח מצות כתיבת ס"ת בכה"ג. דאית לה פירכא מההיא דהרמב"ם לעיל "כל איש ואיש" דייקא. ודוק. ועיין כל זה בשדי חמד (מערכת המ"ם סוף כלל קצח). מ"ש בזה. וראיתי שהביאו שדן בשו"ת קנין תורה בהלכה (ח"ה סי' נב) שדן אם אפשר להתאסף כמה וכמה חברים יחלקו ביניהם מסכת אחת לדף לכל אחד וסיימו ויעשו על זה סיום בימי תשעת הימים, ע"מ שיוכלו לאכול בשר, אי חזי לאצטרופי בכה"ג או לא. והעלה שכיון שהיא תורה דרבים יש להקל. ויל"ע. ועוד הביאו דברי שו"ת בית אפרים (יו"ד סי' סג). וכן הפת"ש (יו"ד סי' ער סק"א) ליישב מנהג העולם שעושים חבורות לכתיבת ס"ת. עכת"ד ממה שראיתי שהובא בפניני הלכה בש"ס מהדורת מתיבתא (מכות, עמ' ח). ע"ש.


מרן רבנו הגדול זיע"א
ובהיותי בזה ראיתי למרן הקדוש הראש"ל רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יביע אומר (ח"ח חאו"ח סי' טו אות כד, ח"ט חאו"ח סי' פג אות כה, ובח"י חיו"ד סימן כט) שהאריך כיד ה' הטובה עליו ברוב פאר והד'ר והעלה בעלי'ה שלכתחילה ראוי לכתוב על אחד ואחד לעצמו ס"ת, מ"מ מי שאין באפשרותו מהיות טוב שיתקבצו חבורה ויכתבו יחדיו. ואחד המרבה ואחד הממעיט וכו'. ע"ש יתר דב"ק מא"ח.

ד'ל שואל
ויצאתי לשאו'ל ותשועה ברוב יועץ חברי וידידיי הרבנים החשובים בדעת מרן רבנו הגדול זיע"א בספריו די בכל את'ר ואת'ר בב' מישורים וכדלהלן:
א. האם רשאים להתקבץ חבורה ולסיים בערב הפסח מסכת לתענית בכורות בכה"ג שכל אחד ילמד דף וקובץ על יד ירבה. והאם ייחשב ויועיל להם הדבר לפוטרם מהתענית.
ב. האם רשאים לנהוג כן בימי תשעת הימים בחדש אב לקיים סעודה בשרית או לאו.


ע"כ באתי בקצירת האו'מר ותן לחכן ויחכם עוד.
בציפייה דרוכה ובברכת יגדיל תורה ויאדיר. אמן ואמן.
 
שלום וברכה

ציבור שנשתתפו בנהם לחלק מסכת אחת שכל אחד ילמד ממנה כמה דפים, אפילו שחלקו בינהם באופן זה את כל הש"ס, אין לזה גדר של סיום מסכת כל שאין אחד מהם סיים מסכת אחת בשלימות לפטור הבכורות מתענית בערב פסח, וכן להקל באופן זה באכילת בשר בתשעת הימים מראש חודש אב.

מרן זיע"א בחזו"ע (פסח עמוד ריא הלכות ערב פסח אות מה) כתב ונראה שאם נשתתפו כמה אנשים וחילקו מסכת אחת בינהם, שכל אחד ילמד עשרה דפים ממנה עד גמירא, אין להקל בזה. ודלא כמ"ש להקל בשו"ת קנין תורה ח"ה (ס' נב). וע' בסוף הספר בדברי הרה"ג רש"ב ולדנברג בהערותיו).

וכ"כ בפסקי תשובות (סימן תע אות ט) שמספר אנשים שחילקו בניהם המסכתא כל אחד דפים אחרים, אפילו סיימו כך כל הש"ס, כל שאין אחד מהם שסיים בעצמו מסכתא אחת בשלימות אין הסיום בגדר סעודת מצוה שפוטר מתענית בכורות. ובהערה שם הביא דברי הרה"ג רש"ב ולדנברג בהערותיו דיש לחלק ממש"כ בשו"ת בית אפרים (יו"ד ס' סג) לענין מצות כתיבת ס"ת, דשאני הכא מכתיבת ס"ת, דהכא לשמחת סיום צריך לימוד ויגיעה, ובשו"ת דברי יציב (א"ח ס' צ"ד אות ב) מדייק משו"ת חות יאיר ס' ע) דמשמע שהר"ז בגדר סעודת מצוה, וכ"מ בשד"ח (כללים מערכת מ סוף כלל קצח, ובשו"ת בית ישראל (לנדא, ח"א סו"ס מז) מסתפק בזה, ובספר אשרי האיש (פנ"ה אות יד) כתב שלמעשה אין להחשיבו לסעודת סיום לפטור מהתענית.

ונראה שהוא הדין לתשעת הימים שאין להקל באכילת בשר, כאשר סיימו מסכת באופן זה שחילקו בניהם הדפים, ואין אחד מהם שסיים המסכת בשלימות, לפי שלא חשיב בכהאי גונא סיום מסכת אחת, ויש לחלק מדין כתיבת ספר תורה בשותפות וכאמור.

בברכה רבה
 
מרן זיע"א בחזו"ע (פסח עמוד ריא הלכות ערב פסח אות מה) כתב ונראה שאם נשתתפו כמה אנשים וחילקו מסכת אחת בינהם, שכל אחד ילמד עשרה דפים ממנה עד גמירא, אין להקל בזה. ודלא כמ"ש להקל בשו"ת קנין תורה ח"ה (ס' נב). וע' בסוף הספר בדברי הרה"ג רש"ב ולדנברג בהערותיו).
לכבוד הרב הגאון אורן היקר שליט"א
תלי"ת וברוך שכיוונתי אף אנוכי לדעתו הרמת'ה.
אתמול עיינתי וראיתי למרן רבנו הגדול זיע"א בחזו"ע שציין בזה.
יישר כח ויה"ר שנזכה להגדיל תורה ולהאדירה. כה לחי.
 
ואף בתשעת הימים כן העלתי אנוכי מסברא. וברוך שכיוונתי בשנית. וטובים השניים מן האחד.
 
ונראה שהוא הדין לתשעת הימים שאין להקל באכילת בשר, כאשר סיימו מסכת באופן זה שחילקו בניהם הדפים, ואין אחד מהם שסיים המסכת בשלימות, לפי שלא חשיב בכהאי גונא סיום מסכת אחת, ויש לחלק מדין כתיבת ספר תורה בשותפות וכאמור.
אך עוד יש בי לשאול האם דין תשעת הימים חמור יותר מדין ערב פסח או להיפך או שמא שווים הם בדינם? וליכא לפלוגי ביני עמודי?
 
שלום וברכה

כאשר חילקו כמה אנשים כל אחד ללמוד כמה דפים ממסכת וכך סיימו המסכת, ואין אחד מהם שסיים את המסכת בשלימות, אין חילוק בין ערב פסח לתשעת הימים ושוים בדינם לענין זה, שכיון שלא חשיב סיום מסכת בכה"ג וכאמור, אין סיום זה פוטר הבכורות מתענית ואינו מתיר אכילת בשר בתשעת הימים.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון