א.א
Well-known member
השאלה בהמשך קודם הקדמה
זה פשוט
שמי שהיה רעב דרגה 10 ואכל מעט ועכשיו רעב דרגה 8 , כל זמן שרעב רק דרגה 8 יכול לברך, אך אם נהיה רעב דרגה 10 שוב אינו יכול לברך.
וכן מי שהיה רעב דרגה 5 ואכל ונהיה שבע, ואחר שעה נהיה רעב דרגה 5 , אך אם לא היה אוכל היה רעב דרגה 10 וא"כ האכילה השפיעה עלי, אפ"ה נראה דאינו מברך דא"כ תמיד יוכל לברך וזה ודאי אינו.
אך מה הדין אם לפני ארוחת הבוקר היה רעב דרגה 5 ואכל ואחר שעה נהיה רעב בדרגה 3 אם יכול לברך.
ולדוגמא אדם אכל ארוחת בוקר בשעה עשר ושכח לברך ועתה השעה אחת והוא רעב אך לא רעב כמו הדרגת רעב שהיתה לו בארוחת בוקר.
מקורות
שולחן ערוך אורח חיים הלכות בציעת הפת, סעודה, וברכת המזון סימן קפד
סעיף ה
עד אימתי יכול לברך, עד שיתעכל המזון שבמעיו; וכמה שיעורו, כל זמן שאינו רעב מחמת אותה אכילה, ומשעה שהתחיל להיות רעב, אף על פי שלא נתעכל עדיין לגמרי, כנתעכל לגמרי דיינינן ליה; וכן נמי לענין אכילת פירות ושתיית יין, אם אינו רעב ולא צמא ותאב לאותם פירות, יברך, אם אינו יודע לשער אם נתעכלו.
זה פשוט
שמי שהיה רעב דרגה 10 ואכל מעט ועכשיו רעב דרגה 8 , כל זמן שרעב רק דרגה 8 יכול לברך, אך אם נהיה רעב דרגה 10 שוב אינו יכול לברך.
וכן מי שהיה רעב דרגה 5 ואכל ונהיה שבע, ואחר שעה נהיה רעב דרגה 5 , אך אם לא היה אוכל היה רעב דרגה 10 וא"כ האכילה השפיעה עלי, אפ"ה נראה דאינו מברך דא"כ תמיד יוכל לברך וזה ודאי אינו.
אך מה הדין אם לפני ארוחת הבוקר היה רעב דרגה 5 ואכל ואחר שעה נהיה רעב בדרגה 3 אם יכול לברך.
ולדוגמא אדם אכל ארוחת בוקר בשעה עשר ושכח לברך ועתה השעה אחת והוא רעב אך לא רעב כמו הדרגת רעב שהיתה לו בארוחת בוקר.
מקורות
שולחן ערוך אורח חיים הלכות בציעת הפת, סעודה, וברכת המזון סימן קפד
סעיף ה
עד אימתי יכול לברך, עד שיתעכל המזון שבמעיו; וכמה שיעורו, כל זמן שאינו רעב מחמת אותה אכילה, ומשעה שהתחיל להיות רעב, אף על פי שלא נתעכל עדיין לגמרי, כנתעכל לגמרי דיינינן ליה; וכן נמי לענין אכילת פירות ושתיית יין, אם אינו רעב ולא צמא ותאב לאותם פירות, יברך, אם אינו יודע לשער אם נתעכלו.
נערך לאחרונה: