• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

סחיטת לימון בשבת על האצבעות כדי שהגרעינים לא יפלו לאוכל

ישר כח גדול
לכאו' אי סוחט על כף ידו ואח''כ המשקה נוזל מבין אצבעותיו ודאי שיהיה מותר כמו מערה מכלי לכלי, השאלה אי סוחט על האצבות ממש שזה דומה לכלי, הראשון לציון שליט''א התיר במלחיה עם אורז? והאם כל הטעמים להתיר במלחיה שייכים גם כאן?
 
לענ"ד יש להוסיף טעם לשבח, לדעת החזו"ע שב חלק ד בהלכות בורר מבואר אין איסור בכלים כמו מזג וכו' כון שלא גזרו עליהם כלל וכ"כ הרב עמאר הובא בתשובה, לפי זה לענ"ד לא גרע יד ממזלג וסכין שלא גזרו עליהם, פשוט לי בסברא ואני הרבה מזן מסתובב עם זה בראש
 
דומה לגמרי, אתה חושב שיד זה יותר "כלי" ממזלג וסכין? תחשוב מה אתה עושה איתם ביום אלף דברים שאתה לא עושה עם היד, ועוד, אתה חושב שאפשר לחלק בלים, ועוד שאתה התעלמת מהטעם שהם כתבו בפנים הרב עובדיה והרב עמאר (וניכר עליך שאתה ענית בחופזה בלי לבדוק) שלא גזרו על כלים אלו וסברא זו שייכת גם ביד
 
פלא עליך!
וכי יש צד שמרן התיר לברור במזלג כשאינו תוך כדי אכילה?!
וע"כ שהתיר רק בדרך אכילה, ואף במזלג דנחשב ידא אריכתא.
אך כאן משתמש עם ידו לברור את הגרעינים ולא אוכל איתה. ואצבעותיו נהיו כמסננת ולא גרע מקנון ותמחוי.
הנלענ"ד כתבתי
 
תסתכל בבקשה בלשונו של הרב עמאר בשות שלו ובחזון עובדיה, שלא גזרו על כלים אלו , ולפ"ז לא גזרו מעולם שהיד הופכת להיות ככלי, אתה צריך להביא ראיה לחידוש כזה
 
קנון ותחמוי זה דרבנן מעבר לזה אנו לא גוזרים ולפ"ז מזלג וכפית לא בכלל הגזרה ואפשר לברור עימם וכ"ש ידו של אדם
ומלבד זאת עלייך הראיה שיד מחשבת כלי ברירה
 
ועלתה בליבי ראיה כעת מוסף סימן שמ נגדך לגבי מחבץ בידו שהמשנ"ב כתב שלמרן אסור כי הדבש יוצא החוצה, לדבריך מה נפקא מינה בכלל הרי ה כלי וגם אם היה יוצא אוכל היה אסור, תענה על זה מיד!
 
קנון ותמחוי זה גזירה כללית על כל ברירה שאינה בדרך אכילה ונחשבת ברירה בכלי.אך אינו כלי המיוחד לברירה.
וודאי שלא צריך גזירה חדשה על כל כלי שיתחדש.
נ.ב. הדברים נכתבים מסברא אחר לימוד הסוגיות, ואין לי מקור לזה
 
חזור
חלק עליון