• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סחיטת מיץ אבטיח בשבת

Boris.b

Active member
תחילה רצוני להבהיר שאין חס ושלום בכוונתי לחלוק על מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליטא שכל רז לא אניס ליה ובוודאי יודע את גיבובי דברי ,אבל אחרי המחי"ר כתלמיד בפני רבותיו בקרקע רציתי להבין בברור יותר את דברי קודשו השיעור השבועי ממוצאי שבת פרשת שלח שאמר כך הובא בעלון בית מרן הערה 5 שבגלל שאין דרך לסחוט אבטיח הרי זה מותר לסוחטו בשבת.וכתב הוא בילקוט יוסף החדש שבת ג עמוד תצא ועמוד שדמ.

ילקוט יוסף החדש שבת כרך ג עמוד שדמ

פירות שאין דרך לסוחטן בשום מקום בעולם, כגון חבושים, או אבטיח, מותר לסוחטם בשבת אף לצורך המשקה כדי לשתות מימיהם, שאינו אלא כמפריד אוכל מאוכל. ואפי’ אם הדרך לסחוט אותם לשתות מימיהם לרפואה, מותר.
[ילקוט יוסף שבת כרך ג’ עמוד תצא].
וכן עיין בהליכות עולם כרך ד פרשת יתרו עמוד צו
בדברי הרמבן שמספיק מיעוט שסוחטים וכבר יהיה אסור
.


ושם כתוב בילקוט יוסף עמוד שדמ : פרות שלא סוחטים אותם בשום מקום בעולם כגון חבוש ואבטיח אז מותר לסוחטם בשבת וכו'.

ולכאורה הרי היום בימינו יש מקומות בעולם שכן סוחטים מיץ אבטיח טבעי לשתיה קרה (להבדיל ממיץ לימונים טבעי שלא שותים אותו כמות שהוא)ואם כן זה לכאורה לא בכלל "בשום מקום בעולם"שכתב מרן שליטא בספרו,גם בארץ אפשר למצוא נקטר אבטיח&תות המיובא מתורקיה שנמכר בחנויות ,יש תמונות אותנטיות של מיץ אבטיח טבעי המיוצר בוייטנאם ואפשר גם לייבא אותו לארץ,וכן תמונות של הנקטר לעיל שנמכר כאן בחניות בארץ משווק ראשי חנות "שר המשקאות" רחוב תובל 20 רמת גן,ועוד תמונה שהיום כבר מוכרים גם בארץ ברז שנכנס לאבטיח ובלחיצה מוציא את מיץ האבטיח לרויה.
אשמח אם כבוד הרבנים כאן יישבו את תמיהתי.
תודה



*
יש תחת ידי גם שני סרטונים של תעשיית מיץ אבטיח אחד בכפר ואחד בבית חרושת,מקווה שאוכל לצרף אותם לכאן.
 
נערך לאחרונה:
הראש"ל דיבר בזמנו ונמשך אחרי זה גם בשיעורים האחרונים כמ"ש בהליכו"ע אך אינו מעודכן עם המציאות
אבל הרב יצחק לוי אמר כבר בשיעור שהחליף את הראש"ל לפני שנה או שנתיים ואמר שהיום שיש דרך לסחוט אבטיח אז יש איסור סחיטה בשבת...
 
לעניות דעתי קשה לומר כדבריך כי הראשון לציון" שליטא חזר על זה בשיעור בלווין פרשת שלח לך כלפני חודש וחצי והרב יצחק לוי שליטא אז עורך השיעור בעלון בית מרן הערה 5 הביא את דברי קודשו של הראשון לציון שאמר מפורש שאבטיח אפשר לסחוט בשבת ,אם כן חזינן שהראשלצ שליטא מסיק שלא השתנו הטבעים וגם תלמידו הנאמן רבי יצחק לוי שליטא הביא את הדברים שם בהערה 5 ולא העיר שהיום השתנה משהו.
 
אנוכי לא הבינותי מדוע כבודו, פתח שני נושאים בדבר.
עכ״פ מחמת השעה המאוחרת אכתוב מה שנ״ל, דצריך לברר האם מי האבטיח הם טובים כמו שהם ישר עם סחיטתם, או שנדרש להוסיף סוכר וכד׳, דאם נדרש להוסיף סוכר הרי יהיה מותר כמו לימונדה, אך גם בזה אחלק אם ניתן לשתותו בלא סוכר אך נדרש להוסיף בשביל לחזק את הטעם א״כ יצא מדין לימונדה ויהיה אסור.
ומקורי בדברי מרן בחזו״ע ח״ד עמ׳ קלו ע״ש.
 
כבודו יצפה בסרטונים והתמונות שצורפו לעיל ויווכח שמדובר גם על מיץ אבטיח סחוט טהור 100% שמשווק לקניה.
אינני יודע המציאות על בוריה, ובהחלט ייתכן והמציאות השתנתה ואיננה כ"כ ידועה ולכן הרשל"צ מורה כן ואולי יודה שיש שנות ההלכה או שעדיין יחזיק בדעתו.

אך עכ"פ אני רואה לנכון להעיר קצת על המקורות שהבאת ליצור מיץ אבטיח מה שיש להעיר לענ"ד ולא מהפן ההלכתי.

מה שצירפת "נקטר אבטיח תות" אין מזה כל ראיה "נקטר איננו רק הפרי(מעבר לעובדה שזה גם אבטיח וגם תות) אלא כמדומה כ25%(משתנה) פרי כתרכיז ועוד תוספות.

מה שהבאת מכשיר להוצאת מיץ ישירות מהאבטיח, במחילה זה לא מוציא מיץ מאבטיח, אלא צריך לחתוך האבטיח למעלה ולרוקן כל תכולתו לטחון התכולה להוסיף מים וסוכר לפי הטעם ולשפוך חזרה לקליפת האבטיח הריק את הנוזל ואז מחברים הידית ושופכים. זה אך רק "גימיק" להגשה נאה ותו לא.

מה שהבאת וידאו ליצירת מיץ אבטיח. מסגנון האריזה לא נראה שמיועד לשתייה כך וייתכן שמיועד לשימושים אחרים או לתוספת לבישול או ליצירת מיץ ע"י תערובת עם דברים נוספים.

הדבר היחיד היחיד שטעון בירור הוא הבקבוק שהבאת של 100% מיץ אבטיח.

צריך בירור מה היקף הדבר האם כך הדרך באותו מקום לשתות שם מיץ כזה או יש יצרנים שמשווקים ואין איזה מקום שנוהגים לשתות כן שם, אם כן צריך לברר האם אנשים שותים באמת כן ישירות ללא תוספת או נוהגים לערבב עם משהו כי ברשת כשמייצרים באופן ביתי מוסיפים סוכר ומים וכן לימון.
ומה ההיקף אם אין מקום מסויים ששותים בו כך אלא זה תלוי בקונים מפוזרים מה הדין כמה צריך שיהיה כלפי דין זה.

גם ראיתי שזה עובר סינון ואין הדרך לשתות כן סחוט ישירות ממש.

גם זה לא סחוט אלא טחון וא"כ אין דרך לסחוט הפרי הנ"ל לכאורה וצ"ע במציאות ובהלכה יותר.

וכל הפרטים הללו צריכים לידון הלכתית.
 
אינני יודע המציאות על בוריה, ובהחלט ייתכן והמציאות השתנתה ואיננה כ"כ ידועה ולכן הרשל"צ מורה כן ואולי יודה שיש שנות ההלכה או שעדיין יחזיק בדעתו.

אך עכ"פ אני רואה לנכון להעיר קצת על המקורות שהבאת ליצור מיץ אבטיח מה שיש להעיר לענ"ד ולא מהפן ההלכתי.

מה שצירפת "נקטר אבטיח תות" אין מזה כל ראיה "נקטר איננו רק הפרי(מעבר לעובדה שזה גם אבטיח וגם תות) אלא כמדומה כ25%(משתנה) פרי כתרכיז ועוד תוספות.

מה שהבאת מכשיר להוצאת מיץ ישירות מהאבטיח, במחילה זה לא מוציא מיץ מאבטיח, אלא צריך לחתוך האבטיח למעלה ולרוקן כל תכולתו לטחון התכולה להוסיף מים וסוכר לפי הטעם ולשפוך חזרה לקליפת האבטיח הריק את הנוזל ואז מחברים הידית ושופכים. זה אך רק "גימיק" להגשה נאה ותו לא.

מה שהבאת וידאו ליצירת מיץ אבטיח. מסגנון האריזה לא נראה שמיועד לשתייה כך וייתכן שמיועד לשימושים אחרים או לתוספת לבישול או ליצירת מיץ ע"י תערובת עם דברים נוספים.

הדבר היחיד היחיד שטעון בירור הוא הבקבוק שהבאת של 100% מיץ אבטיח.

צריך בירור מה היקף הדבר האם כך הדרך באותו מקום לשתות שם מיץ כזה או יש יצרנים שמשווקים ואין איזה מקום שנוהגים לשתות כן שם, אם כן צריך לברר האם אנשים שותים באמת כן ישירות ללא תוספת או נוהגים לערבב עם משהו כי ברשת כשמייצרים באופן ביתי מוסיפים סוכר ומים וכן לימון.
ומה ההיקף אם אין מקום מסויים ששותים בו כך אלא זה תלוי בקונים מפוזרים מה הדין כמה צריך שיהיה כלפי דין זה.

גם ראיתי שזה עובר סינון ואין הדרך לשתות כן סחוט ישירות ממש.

גם זה לא סחוט אלא טחון וא"כ אין דרך לסחוט הפרי הנ"ל לכאורה וצ"ע במציאות ובהלכה יותר.

וכל הפרטים הללו צריכים לידון הלכתית.
בערך כל ההערה שלי אם זה נחשב כמו לימונדה אם לאו.
צריך גם לברר דכתב מרן בחזו״ע ח״ה דבר שעומד לסחיטה, ובאמת שעד שבוריס לא אמר שיש מנהג כזה לא ידעתי ממנו, האם מנהג של מעטים נחשב עד כדי כך?
 
מה שהבאת וידאו ליצירת מיץ אבטיח. מסגנון האריזה לא נראה שמיועד לשתייה כך וייתכן שמיועד לשימושים אחרים או לתוספת לבישול או ליצירת מיץ ע"י תערובת עם דברים נוספים.
גם ראיתי שזה עובר סינון ואין הדרך לשתות כן סחוט ישירות ממש.
מאי נפק"מ בכל זה? העיקר שאם סוחטים את הפרי ושותים אותו
גם גזר לא סוחטים אלא טוחנים ועוד פירות שכך דרכם (ראה בדוכני מיצי פירות) ואם כך נוהגים לעשות חזר הדין שאסור

כדאי להעלות את השאלה לשאל את הרב, רק קצר יותר
 
מאי נפק"מ בכל זה? העיקר שאם סוחטים את הפרי ושותים אותו
גם גזר לא סוחטים אלא טוחנים ועוד פירות שכך דרכם (ראה בדוכני מיצי פירות) ואם כך נוהגים לעשות חזר הדין שאסור

כדאי להעלות את השאלה לשאל את הרב, רק קצר יותר
איכא נפקותא רבתי ואין עתותי כעת לעיין בזה אך כל הגזירה לשאר פירות הוא כשהדרך לסוחטן ולשתותן כך כמו תפוז, והדברים צריכים עיון רבתי ולא לפסוק כך דאסור כפי שאני ונוריאל הערנו לנכון.
 
מאי נפק"מ בכל זה? העיקר שאם סוחטים את הפרי ושותים אותו
גם גזר לא סוחטים אלא טוחנים ועוד פירות שכך דרכם (ראה בדוכני מיצי פירות) ואם כך נוהגים לעשות חזר הדין שאסור

כדאי להעלות את השאלה לשאל את הרב, רק קצר יותר
מאי נפק"מ בכל זה? העיקר שאם סוחטים את הפרי ושותים אותו
גם גזר לא סוחטים אלא טוחנים ועוד פירות שכך דרכם (ראה בדוכני מיצי פירות) ואם כך נוהגים לעשות חזר הדין שאסור

כדאי להעלות את השאלה לשאל את הרב, רק קצר יותר
הנדון הראשון שציטטת ודאי שיש נפקותא, כי אם זה לא נסחט לצורך שתייה כך אלא רק לתיבול אוכל או לעירוב עם מיץ כתוספת כי נארז בשקיות נילון פשוטות ולא ניכר שזה מיועד לשתייה וצריך בירור במציאות.

הנדון השני אתה צודק שגם גזר נטחן, ולא דקתי בזה רק דרך אגב עיקר ההערה הייתה על הפן המציאותי שהביא שחלק מדבריו לא היו מדוייקים.

עכ"פ יש בזה ממש כיוון שצריך להיות נטחן כי בניגוד לגזר שפשוט קונים מלא וקל לטחון אבטיח קשה ודורש מאמץ וממילא מי שעושה כן אולי בטל ברוב ולא מוגדר "דרך לסוחטן"

וגם זה שהמפעלים הנ"ל סוחטים השאלה נשאלת האם במקומם כך נוהגים לשתות מיץ אבטיח או שרק יש מפעל שמפיץ א"כ צריך לראות מה ההיקף של זה, כי אולי אנשים משתמשים בזה בתערובת ולא שותים בפועל כך, או אולי מתבלים דברים או אולי זה מיעוט שלא נחשב כי אולי הקונים של זה בכל מקום מעטים וזניחים.

שוב חיפשתי וראיתי שנשאל על זה באתר "דין" והשיב כעין דברי האחרונים(שזה מיעוט) ועכ"פ לדעתי צריך בירור בזה ואינני עוסק בזה כרגע.

https://din.org.il/2016/12/25/סחיטת-אבטיח-בשבת-לשם-משקה/
 
כבוד הרבנים הנ"ל:
מה שציטט הרב נוריאל שליטא מאתר דין הנני מצרף את השו"ת שם ומשמע גם שנטה לאסור כי היום בעידן המודרני "הכל סחיט".
נב-
לא נשכח גם מה שציטטתי בשאלה את דברי רבינו הגדול מרן זצל בהליכות עולם חלק ד פרשת יתרו עמוד צו בשם הרמבן שמספיק מיעוט שסוחטים כבר אסור(כנראה בזמנו של מרן זצל לא סחטו באמת בשום מקום בעולם).
שו"ת אתר דין:

  • כ״ב בטבת ה׳תשע״ה (13/01/2015)
שלום וברכה,
האם מותר לסחוט פירות וירקות בשבת כגון: אבטיחים, אשכוליות, ותפוזים על מנת לשתות ולהנות מהמיץ בשבת?
תשובה:
שלום רב
אסור לסחוט פירות בשבת ולעשות מהם משקה, משום איסור דש, אלא שבענין זה יש שלוש דרגות: זיתים וענבים שעיקרם עומד לסחיטה, האיסור לסוחטם הוא מהתורה. פירות שרגילים לעיתים לסוחטם אבל אינם מיועדים לכך באופן מיוחד, כמו רוב הפירות – פירות הדר תפוחים וכדומה, האיסור לסוחטם הוא מדרבנן. פירות שלא רגילים לסוחטם כלל [כיום זה כמעט לא מצוי, שכן עושים היום מיץ כמעט מהכל] מותר לסוחטם בשבת.
מקורות:
ראה שבת קמג ב, ושו"ע סי' שכ סעי' א.
 
חזור
חלק עליון