• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סחיטת מיץ אבטיח בשבת

לעניות דעתי הראיה החזקה ביותר היא שיווק "בקבוקי שתיה" 100%טהור ללא תוספות שמשווק ע"י עלי אקספרס עליבבא שידוע שיש לו כמעט מונופול בכל העולם לשיווק.
נב-
אשמח מאוד אם משהו מהרבנים יביא את הדברים להכרעת מרן הראשלצ שליטא במהרה שאם באמת השתנו הטבעיים אזי צריך לעדכן את ההלכה ולאסור סחיטת אבטיח בשבת.

מצו"ב תמונה של בקבוקי שתיה שמשווקים לכל העולם:
2021_06_10_05_29_37.jpg
 
לענ״ד אף שלא ראיתי חילוק כזה, האם כל פרי ראוי לסחיטה ביד או בעינן מכונה? ונפ״מ דאם אבטיח או שאר פירות אי אפשר לסוחטם אלא במכונה על פניו יהיה מותר לשתות מיץ היוצא מהם בשבת.
 
לעניות דעתי הראיה החזקה ביותר היא שיווק "בקבוקי שתיה" 100%טהור ללא תוספות שמשווק ע"י עלי אקספרס עליבבא שידוע שיש לו כמעט מונופול בכל העולם לשיווק.
נב-
אשמח מאוד אם משהו מהרבנים יביא את הדברים להכרעת מרן הראשלצ שליטא במהרה שאם באמת השתנו הטבעיים אזי צריך לעדכן את ההלכה ולאסור סחיטת אבטיח בשבת.

מצו"ב תמונה של בקבוקי שתיה שמשווקים לכל העולם:
 
לעניות דעתי הראיה החזקה ביותר היא שיווק "בקבוקי שתיה" 100%טהור ללא תוספות שמשווק ע"י עלי אקספרס עליבבא שידוע שיש לו כמעט מונופול בכל העולם לשיווק.
נב-
אשמח מאוד אם משהו מהרבנים יביא את הדברים להכרעת מרן הראשלצ שליטא במהרה שאם באמת השתנו הטבעיים אזי צריך לעדכן את ההלכה ולאסור סחיטת אבטיח בשבת.

מצו"ב תמונה של בקבוקי שתיה שמשווקים לכל העולם:
2021_06_10_05_29_37.jpg
 
בגלל זה הצעתי לשאול את רבני הפורום
לעניות דעתי הראיה החזקה ביותר היא שיווק "בקבוקי שתיה" 100%טהור ללא תוספות שמשווק ע"י עלי אקספרס עליבבא שידוע שיש לו כמעט מונופול בכל העולם לשיווק.
נב-
אשמח מאוד אם משהו מהרבנים יביא את הדברים להכרעת מרן הראשלצ שליטא במהרה שאם באמת השתנו הטבעיים אזי צריך לעדכן את ההלכה ולאסור סחיטת אבטיח בשבת.

מצו"ב תמונה של בקבוקי שתיה שמשווקים לכל העולם:

2021_06_10_05_29_37.jpg
 
בגלל זה הצעתי לשאול את רבני הפורום
אכן, אך הבירור כאן חשוב כי גם כששואלים את הרבנים צריך להציג מציאות נכונה עבורם. ואם אין אפשרות לברר אפשר גם את זה לומר ויענו אם כך אז כך ואם כך אז אחרת ולכן חשוב לבטל חלק מהדברים שנכתבו כאן מציאותית או לאשר במידת האפשר שהשאלה שתוצג תהיה ברורה ככל הניתן.
 
כבוד הרבנים הנ"ל:
מה שציטט הרב נוריאל שליטא מאתר דין הנני מצרף את השו"ת שם ומשמע גם שנטה לאסור כי היום בעידן המודרני "הכל סחיט".
נב-
לא נשכח גם מה שציטטתי בשאלה את דברי רבינו הגדול מרן זצל בהליכות עולם חלק ד פרשת יתרו עמוד צו בשם הרמבן שמספיק מיעוט שסוחטים כבר אסור(כנראה בזמנו של מרן זצל לא סחטו באמת בשום מקום בעולם).
שו"ת אתר דין:

  • כ״ב בטבת ה׳תשע״ה (13/01/2015)
שלום וברכה,
האם מותר לסחוט פירות וירקות בשבת כגון: אבטיחים, אשכוליות, ותפוזים על מנת לשתות ולהנות מהמיץ בשבת?
תשובה:
שלום רב
אסור לסחוט פירות בשבת ולעשות מהם משקה, משום איסור דש, אלא שבענין זה יש שלוש דרגות: זיתים וענבים שעיקרם עומד לסחיטה, האיסור לסוחטם הוא מהתורה. פירות שרגילים לעיתים לסוחטם אבל אינם מיועדים לכך באופן מיוחד, כמו רוב הפירות – פירות הדר תפוחים וכדומה, האיסור לסוחטם הוא מדרבנן. פירות שלא רגילים לסוחטם כלל [כיום זה כמעט לא מצוי, שכן עושים היום מיץ כמעט מהכל] מותר לסוחטם בשבת.
מקורות:
ראה שבת קמג ב, ושו"ע סי' שכ סעי' א.
ייש"כ על הציטוט אך זו לא התשובה שאני הפניתי אליה מה שאני ציינתי אליו משנה אחר כך. אך ייתכן ואלו שני משיבים שונים זה השו"ת שהפניתי אליו:

  • כ״ה בכסלו ה׳תשע״ז (25/12/2016)
ידועה ההלכה בשו"ע שכ, א: שכל פרי או ירק שאין דרך לסוחטם לשתיה ותענוג אין איסור לסוחטם בשבת אפילו מדרבנן. אך יש מחלוקת בין הבא"ח לרב עובדיה זצוק"ל. לדעת הבא"ח אסור לסחוט אבטיח ולשתות מימיו. לדעת הרב עובדיה (שבת ח"ד עמוד ק"ל – קל"ב וכן בהליכות עולם ח"ד עמוד צ"ג) מותר כיוון שעומדים לאכילה ולא למשקה ואין שם משקה עליהם.
השאלה שלי היא כזאת:
פעם אולי באמת לא היו עושים משקה בטעם אבטיח אבל היום ראיתי שיש משקאות אבטיח וכן סוחטים אותו לשם משקה ומוכרים בחנויות. האם כיוון שהמציאות השתנתה יש לאסור סחיטת אבטיח בשבת או שמא כיוון שלא מצוי אע"פ שיש – מותר עדיין לכתחילה לסחוט אבטיח כיוון שנשאר לאכילה ולא לסחיטה?
תשובה:
שלום רב
מסתבר שהיות ומדובר במיעוט זניח מאוד, והאבטיח ב99% ויותר מיועד לאכילה, אין לכך משמעות.
אמת הדבר שבימינו המציאות של סחיטת פירות יש לה טווח רחב מאוד, והרבה מאוד פירות כן נסחטים לעיתים בשיעור ידוע ואסורים בכך מדרבנן.
 
לעניות דעתי הראיה החזקה ביותר היא שיווק "בקבוקי שתיה" 100%טהור ללא תוספות שמשווק ע"י עלי אקספרס עליבבא שידוע שיש לו כמעט מונופול בכל העולם לשיווק.
נב-
אשמח מאוד אם משהו מהרבנים יביא את הדברים להכרעת מרן הראשלצ שליטא במהרה שאם באמת השתנו הטבעיים אזי צריך לעדכן את ההלכה ולאסור סחיטת אבטיח בשבת.

מצו"ב תמונה של בקבוקי שתיה שמשווקים לכל העולם:
כן, אני מסכים שמתוך הדברים שהבאת זה היותר ברור.(ולא באתי לבטל דבריך כי אם לדייק בדברים).
 
לעצם העניין לענ"ד נראה שבמשך החמש שנים האחרונות (מאז התשובה של הרב המשיב הנ''ל באתר דין)התפתחה הטכנולוגיה ביותר כמו שהמציאות מוכחת בשתי הוידאו שצרפתי לעיל ובתמונות המצורפות ועל פניו קשה לומר "שזה מיעוט זניח" כי פשיטא שאנשים לא משועממים להקים בית חרושת שלם לסחיטת המיץ האבטיח כמו שרואים בברור בוידאו ב' שם תעשיה ענקית ביפן ,והאמת היא שדברתי עם תלמיד חכם אחד מבני עליה והצגתי בפניו את הדברים הנ''ל ,והוא אמר בפשיטות שאם באמת כך אז פשוט שאסור לסחוט בשבת את מיץ האבטיח,אבל בכל זאת כמו שכתבתי לעיל אני מחכה לפסיקתו של מרן הראשלצ שליט"א שאנחנו עושים ככל אשר יורה.
 
נערך לאחרונה:
חזק וברוך לרב נוריאל שליטא על מקורות נוספים,ולעצם העניין לענ"ד נראה שבמשך החמש שנים האחרונות (מאז התשובה של הרב המשיב הנ''ל באתר דין)התפתחה הטכנולוגיה ביותר כמו שהמציאות מוכחת בשתי הוידאו שצרפתי לעיל ובתמונות המצורפות ועל פניו קשה לומר "שזה מיעוט זניח" כי פשיטא שאנשים לא משועממים להקים בית חרושת שלם לסחיטת המיץ האבטיח כמו שרואים בברור בוידאו ב' שם תעשיה ענקית ביפן ,והאמת היא שדברתי עם תלמיד חכם אחד מבני עליה והצגתי בפניו את הדברים הנ''ל ,והוא אמר בפשיטות שאם באמת כך אז פשוט שאסור לסחוט בשבת את מיץ האבטיח,אבל בכל זאת כמו שכתבתי לעיל אני מחכה לפסיקתו של מרן הראשלצ שליט"א שאנחנו עושים ככל אשר יורה.
ובאמת שכתבתי מקודם (לא הוברר לי אם כבודו ראה כן או לא) שצריך לדון באבטיח אם ניתן לסוחטו בידיים או שבלי מכונה אי אפשר, דייתכן דכל הגזירה היא משום סחיטה בידיים ולא במכונה והרי לא היו מכונות סחיטה בתקופת חז״ל, והאם סחיטת אבטיח בידיים תנפיק אותה תוצאה כמו המיץ הטבעי שכבודו הציג.
 
ככל הידוע לי לא מצאנו חילוק בין מכונה לידיים סחיטה זו סחיטה וגם אם שמת לב בוידאו א' שצרפתי לעיל שנעשה בכפר (מתאריך יולי 2021 למינינם)שצרפתי לעיל רואים מפורשות סחיטת מיץ אבטיח ידני מיץ נקי של אבטיח ממולא בצינצנות.
 
ככל הידוע לי לא מצאנו חילוק בין מכונה לידיים סחיטה זו סחיטה וגם אם שמת לב בוידאו א' שצרפתי לעיל שנעשה בכפר (מתאריך יולי 2021 למינינם)שצרפתי לעיל רואים מפורשות סחיטת מיץ אבטיח ידני מיץ נקי של אבטיח ממולא בצינצנות.
ואפשר לשתותו כמו שהוא או שנצרך להוסיף סוכרים מים וכד׳?
 
כן ,טבעי לחלוטין ללא שום הוספות תצפה שוב.

סחיטת מיץ אבטיח
למזלי הרשת שלי חסומה כדבעי ואינני יכול לצפות בו.
יש כמובן עוד נידונים שצרוך לדון בהם, אך אינני בקיא בהם דיו בשביל לבוא לדון בכך ולהכריע ועדיף באמת לחכות להכרעת מרנן ורבנן.
 
האמת היא שעכשיו צפית שוב וראיתי שבוידאו א' הנל כן הוסיפו מים תוספת סוכר וחומצת לימון (מידה מועטת)אבל לא נראה שדבר זה משנה את איסור הסחיטה בשבת ,כי עצם פרי האבטיח לעצמו הוא מתוק וכמו שנאכל ונהנים ממנו כך נהנים גם משתיתו ומה שהוסיפו שם קצת סוכר וחומצת לימון זה עניין טכני שיעמוד לשימור כמו שהאייטם שם בכותרת של הסרטון.
ועובדה שכבר הבאנו לעיל שהמיץ הנ''ל נמכר בעולם לשתיה קלה 100%טבעי ללא תוספות.
 
דווקא אני כל הזמן חוזר על זה שהקובע לי הוא פסיקתו של המרן הראשון לציון שליטא אלא תורה היא וצריך אני ללמוד, תוכל להיווכח לאורך כל התגובות ורק לפני כמה דקות כך הגבתי לרב נוריאל שליטא.
 
דווקא אני כל הזמן חוזר על זה שהקובע לי הוא פסיקתו של המרן הראשון לציון שליטא אלא תורה היא וצריך אני ללמוד, תוכל להיווכח לאורך כל התגובות ורק לפני כמה דקות כך הגבתי לרב נוריאל שליטא.
ייש"כ.
רק להסתייג שהרבה פעמים כשקוראים "הרב" בפורומים זה מכבוד לתורתו של הכותב. וכנהוג היום לחלק תואר זה בנדיבות לכל אברך, אציין שאינני רב, ומסופר על אחד הצדיקים בתוניס(שכחתי כרגע השם) ששמע פלוני אומר לחבירו הרב, וכנס בסכום יקר את אותו אחד שקראו לו הרב על זה שלא מיחה שקרא לו הרב. כאשר באמת הוא איננו רב.
 
חזור
חלק עליון