• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

סמיכה בפר של הלוים

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והלוים יסמכו את ידיהם על ראש הפרים (ח יב)

בנימוקי רבינו ישעיה
בעל תוס' רי"ד [מובא בפני דוד כאן] הקשה וז"ל, "ותימה דהא תנן (מנחות פ"ט מ"ז) כל קרבנות הציבור אין טעונין סמיכה". ותירץ "י"ל דהוראת שעה היתה".

ולכאורה קושייתו צריכה ביאור, מ"ט הפר של הלוים נחשב קרבן ציבור, הלא אין זה קרבן של כל ישראל אלא רק של שבט אחד. ונראה דקושית התוס' רי"ד היא למ"ד בהוריות ה: דשבט אחד איקרי קהל, ומבואר שם בסוף דף ו. דמה"ט חטאת של שבט אחד נחשבת חטאת ציבור ואין בה את ההלכה של חטאות המתות שנאמרה רק ביחיד ולא בציבור, עי"ש. הרי דמכח דינא דאיקרי קהל, נחשב קרבנם "קרבן ציבור".

ויש להוכיח כן שגם לענין אין סמיכה בציבור שבט אחד איקרי קהל, שהרי במנחות צב. מבואר בדברי רבי יהודה דגמירי להו דאיכא ב' קרבנות ציבור שיש בהם סמיכה ולא יותר, ומזה ידעינן דאין סמיכה בציבור, ואחד מהם הוא פר העלם דבר של ציבור. ולר' יהודה עצמו דס"ל בהוריות שם ששבט אחד איקרי קהל הרי כל שבט מביא קרבן לחוד, ואעפ"כ נחשב סמיכה בציבור.

ונפקא מינה בזה לענין מה שכתב הרמב"ן (ויקרא א ב) שאם רוב ישראל התנדבו יחד להביא קרבן נדבה, אין זה נחשב קרבן שותפים אלא קרבן ציבור לענין שהוא פטור מן הסמיכה, ולפי מה שנתבאר למ"ד דשבט אחד מיקרי קהל, די ברוב שבט לענין זה, וכ"כ האדר"ת בספר סדר פרשיות ריש ויקרא.
◆ ◆ ◆

ובשו"ת מהר"ם שיק יו"ד סי' רי"ד כתב להסתפק, האם תמידים ומוספים צריכים לבוא דוקא משקלי כל ישראל, או דסגי שיבוא משל שבט אחד. ולכאורה תלוי בהנ"ל, דאם שבט אחד איקרי קהל, יכולים להביא משקלי שבט אחד ובהכי הוי קרבן ציבור. אמנם יש לדון שבדין קרבנות ציבור שצריכין לבוא משל ציבור ולא משל יחיד וכדילפינן במנחות סה. מדכתיב "תשמרו" להקריב בלשון רבים, לא די בזה שיבוא משל "ציבור" ועי"ז יחול עליו שם קרבן ציבור, דאז היה מועיל שבט אחד למ"ד איקרי קהל, אלא דבעינן משל כל ישראל המחוייבים בהך קרבן.

אכן מצינו בפירוש המיוחס לראב"ד על הספרי, דגם לזה מהני הא דשבט אחד איקרי קהל, דאיתא בספרי בפרשתינו פיסקא ס"ז "רבי שמעון בר יוחאי אומר, ישראל לא היו מקריבים [תמידים במדבר], ומי היה מקריב שבטו של לוי שנאמר ישימו קטורה באפך וכליל על מזבחך", וכן הוא בחגיגה ו: עי"ש, וכתב הראב"ד שם דר"ש לטעמיה דס"ל בהוריות שם דשבט אחד איקרי קהל. והיינו דהוקשה לו הרי קרבנות הציבור צריכים לבוא משל ציבור, ועל זה תירץ דס"ל ששבט אחד איקרי קהל. ומבואר דגם לענין זה מהני.
◆ ◆ ◆

ובעיקר קושיית הרי"ד איך היה סמיכה בקרבן הלויים הרי אין סמיכה בציבור, היה מקום לומר, דקרבן הלוים היה רק ללוים הזכרים שהם נכנסו לשרת, אבל לא לנשים, וכיון שכן לא היה זה רוב השבט, דדל מחצה נקיבות, ומלבד זה איכא ג"כ את הכהנים שלא היו בכלל קרבן זה, והוו להו בעלי הקרבן מיעוט שבט, וא"כ נחשב קרבן שותפים, ולא קרבן ציבור.​
 
ונראה דקושית התוס' רי"ד היא למ"ד בהוריות ה: דשבט אחד איקרי קהל, ומבואר שם בסוף דף ו. דמה"ט חטאת של שבט אחד נחשבת חטאת ציבור ואין בה את ההלכה של חטאות המתות שנאמרה רק ביחיד ולא בציבור, עי"ש. הרי דמכח דינא דאיקרי קהל, נחשב קרבנם "קרבן ציבור".​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה דעת אביי שם, דשבטו של לוי לא איקרי קהל, ולפי"ז ל"ק קושיית הרי"ד, דבאמת אי"ז נחשב קרבן ציבור אלא קרבן שותפין, וצ"ל דקושייתו היא לרבא שם דס"ל דגם שבטו של לוי איקרי קהל, עי"ש.​
 
ומלבד זה איכא ג"כ את הכהנים שלא היו בכלל קרבן זה,​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
דלכאורה כל טהרת הלוים כגון התנופה והתגלחת היתה רק ללוים ולא לכהנים, וצ"ע בזה. ואאמו"ר שליט"א הביא שכן מפורש במדרש אגדה פ"ח פסוק ו' "קח את הלוים וטהרתם אותם, ולמה היו צריכים טהרה, והלא אהרן שהיה מקריב לא היה צריך טהרה לא הוא ולא בניו, שהיו נכנסים לפני ולפנים מן ההיכל, ולוים לא היו משמשים אלא לישא את המשכן ואומרים שירה" וכו', וקאמר שם דהטעם משום דהלוים נכנסו תחת הבכורות שעבדו ע"ז שהיא כצרעת, לכן הוצרכו טהרה כמצורע, עי"ש. הרי דהכהנים לא הוצרכו לכל סדר הטהרה של הלוים. ובאמת כן משמע ג"כ בקראי דקאמר ואתנה את הלוים נתונים לאהרן ולבניו, משמע דמיירי בשאר הלוים שהם נתונים לסייע לכהנים בעבודה, ולא נכללו הכהנים עצמם, והאריך בזה במשנת חיים בהעלותך סי' ל"ט.

וביאור הענין לפי מש"כ הגר"ח הלוי איסו"ב פט"ו ה"ט, דהכהנים הופקעו מלהיות לוים מצד מה שהם ממשפחת הלויה, והוכיח כן מהא דבת כהן שנתחללה אין בה אף קדושת לויה, וכל מה שמצינו דיש בכהנים דיני לויה משום דנקראו לוים, כגון שנוטלים מעשר ראשון לראב"ע, היינו דין לויה מחמת קדושת הכהונה שלהם, דקדושת הכהונה כוללת ג"כ את קדושת לויה, אבל אין להם קדושת לויה מחמת שהם ממשפחת הלוים. ולפי"ז דקדושת הלויה שלהם היא משום דנכללת בקדושת כהונה, ולא משום שהם כשאר הלוים, ממילא הכהנים לא היו צריכים לסדר טהרת הלוים, שהרי כבר נתחנכו לכהונה בשבעת ימי המילואים, עוד קודם שנאמרה פרשת טהרת הלוים בשמיני למילואים כמבואר בגיטין ס. עי"ש [וגם בלא זה מסתבר לכאורה שאם הכהנים היו צריכים טהרת לוים, היתה טהרת הלוים צריכה להיות קודמת אצלם לחינוך לכהונה, שמקודם לכן יבדלו להיות לוים, ואח"כ יתקדשו לכהונה].

אמנם ידידי הג"ר אליאב ממט שליט"א אמר להוכיח דגם הכהנים היו בסדר טהרת הלוים, מהא דאיתא בקהלת רבה פרשה י"ב "א"ר אבא בר כהנא שנים ועשרים אלף לוים הניף אהרן ביום אחד, שנאמר (במדבר ח') והניף אהרן את הלוים תנופה לפני ה'". והרי מנין שנים ועשרים אלף נמצא בפרשת במדבר (ג לט), ושם היו גם הכהנים במנין כמפורש בבכורות ד. דרק אהרן עצמו לא היה במנין זה, אבל שאר הכהנים היו במנין. א"כ מוכח דגם הכהנים הונפו, וא"כ היו בכלל הלוים בכל סדר טהרתם, וצ"ע. והעירוני דכהנים מלבד אהרן היו אז רק שנים, דהיינו אלעזר ואיתמר, וא"כ י"ל דלא דק. עוד העירוני, דמנין זה אינו כולל את הבכורות של הלוים, כמבואר ברש"י במדבר שם, והרי לענין תנופת ותגלחת הלויים גם בכורי הלויים הוצרכו לכל סדר הטהרה, שהרי קרח היה בכור, ומבואר במדרש רבה (פרשת קרח סי' ד' אות ד') שמשה רבינו גילח את קרח בתגלחת הלויים ולא היו ישראל מכירין אותו וכו' ומכח זה התעורר לחלוק על משה רבינו, עי"ש. וא"כ בעל כרחך צ"ל דהמדרש לא דק במנין.

עוד יש להעיר קצת, דמצינו בסנהדרין קי. שגם משה רבינו עצמו עשה את טהרת הלויים, שגלח שערותיו, עי"ש דאשת קרח קנטרה אותו על שמשה רבינו גלח את הלויים, והשיב לה שמשה עצמו ג"כ עשה כן, ואמרה לו דאמר "תמות נפשי עם פלשתים". והרי משה רבינו היה כהן, כמבואר בזבחים קא: דמשה רבינו כהן היה וחולק בקדשי שמים.

ויש לבאר, דמשה רבינו שהיה כהן בעצמו אבל לא נבדל לדורות הוא ובניו, לא הופקע ממשפחת הלויה, והיה לוי גם מחמת היותו ממשפחת לויה ממש ולא רק מחמת הדין כהונה שהיה בו, ועי' רש"י ערכין יא: שמבואר דמשה רבינו היה לוי משורר, ובתמיד כו. לומדים את שמירת הלוים ממשה רבינו ועי' בראב"ד תמיד שם שהקשה הרי משה רבינו כהן היה, ועי"ש שתירץ שלא היה כהן גמור, ויש לפרש דהיינו כנ"ל שמחמת שלא היה כהן גמור היה ג"כ לוי. ולכן היה ג"כ בכלל טהרת הלוים, וא"ש.​
 
ובעיקר קושיית הרי"ד איך היה סמיכה בקרבן הלויים הרי אין סמיכה בציבור, היה מקום לומר, דקרבן הלוים היה רק ללוים הזכרים שהם נכנסו לשרת, אבל לא לנשים, וכיון שכן לא היה זה רוב השבט, דדל מחצה נקיבות, ומלבד זה איכא ג"כ את הכהנים שלא היו בכלל קרבן זה, והוו להו בעלי הקרבן מיעוט שבט, וא"כ נחשב קרבן שותפים, ולא קרבן ציבור.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
העיר הגר"ח יוז'וק שליט"א, דביומא נ. היה צד בגמ' דפר יוהכ"פ חשיב קרבן ציבור משום שבא עליו ועל אחיו הכהנים, והביאור הוא משום דהכהנים איקרו קהל, כדאיתא בגמ' הוריות ו. עי"ש, וצ"ב הרי פר יוהכ"פ אינו מכפר על נשי ובנות הכהנים כמ"ש בגבו"א יומא יג. א"כ אמאי חשיב קרבן של קהל, וחזינן דקהל נקבע לפי רוב הזכרים לבד, עכ"ד. אמנם באמת י"ל דדוקא לענין כהנים, מלכתחילה רק הכהנים הזכרים הוקשו לקהל, דהצד שכהנים איקרו קהל ילפינן בהוריות שם מדכתיב "על הכהנים ועל כל עם הקהל", א"כ שם קהל נאמר על זכרי כהונה לבדם, ולא איכפת לן בנשים, משא"כ בשבט אחד דאיקרי קהל מדכתיב ונתתיך לקהל עמים, זה נאמר על כל השבט שהוא קהל, א"כ צריך רוב של כל השבט גם הנשים.

אמנם יש להעיר מפסחים פ. לר' שמעון שבט אחד שנטמא עושה קרבן פסח בטומאה משום דשבט אחד איקרי קהל, ועי' בדף עט: שם מבואר דלמ"ד דנשים בפסח רשות אינן מן המנין, ור"ש לשיטתו בדף צא: דנשים בפסח ראשון רשות, א"כ ברוב זכרים לחוד מיקרי ציבור ועושים בטומאה, וחזינן דעכ"פ היכי דהנשים אינן שייכות בדבר, מחשבים רק את הזכרים ושפיר נחשבים רובם קהל, א"כ ה"נ כיון דרק הזכרים הם בני קרבן טהרת לוים, והנשים אינן שייכות, הוי כמו בקרבן פסח למ"ד נשים רשות וחשיב שפיר קהל וקרבן ציבור ע"י רוב הזכרים לחוד, ושפיר נתקשה הרי"ד דאין סמיכה בציבור.​
 
חזור
חלק עליון