• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ספק דרבנן לקולא כשאפשר להחמיר

אד יעלה

Well-known member
ידוע שהטור מביא מחלוקת עד היכן נוטלים ידים לסעודה האם עד סוף האצבעות או עד סוף פיסת היד
והב''י מביא שבדעת הרמב''ם אין הכרע [יש אחרונים שמתווכחים בפרט זה]
ולהלכה הוא מכריע כיון שבקל אפשר להחמיר צריך להחמיר וליטול את כל היד והביא דברי הגמרא בשבת אנא משאי ידאי וכו'
ומבואר בדבריו שלא אומרים ספק דרבנן לקולא היכא שבקל יכול להחמיר.

ואגב הט''ז מעיר שכל דברי הגמרא בשבת זה דוקא במקום שצריך ליטול שם צריך לשים הרבה אבל כאן יש ספק איפה צריך ליטול
ולכאורה הדברים ק''ו שאם במקום הנטילה יש מקום להוסיף ק''ו שאם יש ספק תחמיר וצריך לעיין בזה
ושמעתי להסתפק מת''ח אחד שהסתפק לפי הב''י האם יש ענין לפי הרא''ש שהנטילה היא עד סוף האצבעות האם יש ענין לעשות עד סוף הפרק מדינא דהגמררא בשבת וצריך לעיין
 
שוב התבוננתי שהשו''ע עצמו ס''ל שאפשר לספור ספירת העומר בביה''ש מדין ספק דרבנן לקולא והלא יכול להחמיר בקל לספור בלילה
ואולי אירי שיש לו אונס ולא נראה לי ואלי יש חשש שמא ישכח
ולא עייתי בכל זה כלל
 
ומבואר בדבריו שלא אומרים ספק דרבנן לקולא היכא שבקל יכול להחמיר.

בית יוסף להדיא (או"ח שא ה) שאע"פ שיש מחלוקת ראשונים האם מותר לרכך סודר בשבת, פסק להחמיר אע"פ שוודאי שאינו דאורייתא ונימק "ונכון להחמיר כיון דדבר שאין בו צורך כל כך הוא"
כדברי הרב בעל האשכול
 
נערך לאחרונה:
לכאו' הטעם כי יכול להחמיר ללא טירחה כלל ולמה לא יצא ידי חובת כולם לע"ד וצ"ע
זה הטעם בוודאי
כמו שהבאתי מהב"י באו"ח שא', ממש כאן:
בית יוסף להדיא (או"ח שא ה) שאע"פ שיש מחלוקת ראשונים האם מותר לרכך סודר בשבת, פסק להחמיר אע"פ שוודאי שאינו דאורייתא ונימק "ונכון להחמיר כיון דדבר שאין בו צורך כל כך הוא"
כדברי הרב בעל האשכול
 
חזור
חלק עליון