• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ספק דרבנן לקולא כשאפשר להחמיר

אד יעלה

Well-known member
ידוע שהטור מביא מחלוקת עד היכן נוטלים ידים לסעודה האם עד סוף האצבעות או עד סוף פיסת היד
והב''י מביא שבדעת הרמב''ם אין הכרע [יש אחרונים שמתווכחים בפרט זה]
ולהלכה הוא מכריע כיון שבקל אפשר להחמיר צריך להחמיר וליטול את כל היד והביא דברי הגמרא בשבת אנא משאי ידאי וכו'
ומבואר בדבריו שלא אומרים ספק דרבנן לקולא היכא שבקל יכול להחמיר.

ואגב הט''ז מעיר שכל דברי הגמרא בשבת זה דוקא במקום שצריך ליטול שם צריך לשים הרבה אבל כאן יש ספק איפה צריך ליטול
ולכאורה הדברים ק''ו שאם במקום הנטילה יש מקום להוסיף ק''ו שאם יש ספק תחמיר וצריך לעיין בזה
ושמעתי להסתפק מת''ח אחד שהסתפק לפי הב''י האם יש ענין לפי הרא''ש שהנטילה היא עד סוף האצבעות האם יש ענין לעשות עד סוף הפרק מדינא דהגמררא בשבת וצריך לעיין
 
שוב התבוננתי שהשו''ע עצמו ס''ל שאפשר לספור ספירת העומר בביה''ש מדין ספק דרבנן לקולא והלא יכול להחמיר בקל לספור בלילה
ואולי אירי שיש לו אונס ולא נראה לי ואלי יש חשש שמא ישכח
ולא עייתי בכל זה כלל
 
ומבואר בדבריו שלא אומרים ספק דרבנן לקולא היכא שבקל יכול להחמיר.

בית יוסף להדיא (או"ח שא ה) שאע"פ שיש מחלוקת ראשונים האם מותר לרכך סודר בשבת, פסק להחמיר אע"פ שוודאי שאינו דאורייתא ונימק "ונכון להחמיר כיון דדבר שאין בו צורך כל כך הוא"
כדברי הרב בעל האשכול
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון