• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ספר הליכות עולם, כולו ממרן זצ"ל?

נבקש את ההתייחסות של @מורשת מרן וכדו' לכל הנ"ל
הרי אם מרן פוסק הדור שליט"א כתב כן להדיא בספריו המפורסמים [אשמח לדעת היכן בדיוק הוא כתב זאת], משמע שלא חשש לטענות השונות. ואולי לא. ולכן אבקש את ההתיחסות של הרבנים המוסמכים לכך.
תודה.
 
רבותי, אין פה על מה לריב, ואין פה הוצאת לעז. ונעלם מכולכם מה שכתוב במעיין אומר שאת ההלכות למעלה כתב הרה"ג דוד יוסף עד חלק ד' למיטב זכרוני כולל. ומה יש בזה? אם הוא סמך עליו מרן זצ"ל אז הכל בסדר. ואם יש הערות יש גם יישובים! וכי אם מישהו חכם או לא מעיר אז אי אפשר לישב?!
ודבר שני, "כמה כבר יכול להיות שינוי מהערה להלכה למעלה". וגם אם כן אז אפשר לפלפל
מה כל הוויכוח המטופש הזה שיוציאו לעז?! אף אחד לא יוציא לעז, מרן סמך על זה וזהו - לדבר תורה לא שטויות והבלים. מי שיש לו הערה שיעיר כדרכה של תורה בדברי תורה ולא ילמד את האנשים מה לכתוב ומה לא ואת מי למנות!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
וכרגע אין לי כח לחפש לכם את המעיין אומר הזה , תחפשו במחשב שלכם כרגע אני עסוק, אבל אני חותם על מה שאני אומר! סיימתי כמעט את כל הליכות עולם וראיתי את זה כי היה לי נפק"מ בדברים שהוא שאל אותו על הליכות עולם
 
הצג קובץ מצורף 5030
מה הכוונה "לסייעני בהכנת פסקי ההלכות להדפסה"? כל אחד יסביר אחרת.
גם ספרים של מרן זצוק״ל היו צריכים לעבור עריכה והגהה לדפוס.
על פי זאת אולי אפשר להסביר את הראשל״צ שאמר כן, אבל לפ״ז יוצא שהוא טוען על אחיו.
 
רבותי, אין פה על מה לריב, ואין פה הוצאת לעז. ונעלם מכולכם מה שכתוב במעיין אומר שאת ההלכות למעלה כתב הרה"ג דוד יוסף עד חלק ד' למיטב זכרוני כולל. ומה יש בזה? אם הוא סמך עליו מרן זצ"ל אז הכל בסדר. ואם יש הערות יש גם יישובים! וכי אם מישהו חכם או לא מעיר אז אי אפשר לישב?!
ודבר שני, "כמה כבר יכול להיות שינוי מהערה להלכה למעלה". וגם אם כן אז אפשר לפלפל
מה כל הוויכוח המטופש הזה שיוציאו לעז?! אף אחד לא יוציא לעז, מרן סמך על זה וזהו - לדבר תורה לא שטויות והבלים. מי שיש לו הערה שיעיר כדרכה של תורה בדברי תורה ולא ילמד את האנשים מה לכתוב ומה לא ואת מי למנות!!!!!!!!!!!!!!!!!!
שפיר קאמר 👍 יפה דברת
ואדרבה אפשר לומר שגם על זה כיוונו ואמרו חז''ל בתענית ומתלמידי יותר מכולם, שהתלמידים האמיתיים החרדים לפסקיו וספריו עד קוצו של יוד (כמו התלמידי חכמים כאן כן ירבו) ולשם שמיים, הם הם אלא שיעשו את תורתו שלימה ונצחית.וכמו שאמרו במקום אחר נצחוני בני

וזאת למודעי שתוך כדי לימודי בתורתו של מרן מלכא בשנת תשע''ז כגון בהליכו''ע ח''א כמדומני עמ' עח' בעיניין הפסק בפסד''ז לקדיש אחרי 5 אמנים שבביאורים היו שויום אך במה''ק תשנ''ח במסקנה כתבו העורכים בסתם להתיר (חוזר בו מיבי''א ח''ב שאסר בסתם) במה''ת תשס''ב כתבו שמותר מדינא אבל לכתחילה שב ואל תעשה עדיף (וכ''כ במשנת חכמים מה''ק על המשנ''ב) וכן הורה בע''פ בלויין . ואכמ''ל

ואחרי שראיתי למש''כ במעין אומר הנ''ל, וכן בילקו''י השכמת הבוקר מה''ק שמעיר על העורך בהליכו''ע
אחרי כן שאלתי בעניין זה את הרב שאלתיאל עמר וכן את הרה''ג עמרני שליט''א מחבר הקיצורים של החזו''ע בבקיאות ועיון כאחת, אז זכור לי שיצא שאת חלק א'-ב' הרב דוד סיכם את המסקנות ואת חלק ג'-ד' הרב עמרני או הרב משה יוסף סיכמו וכל השאר הכל ממרן מלכא. עכ''פ כאמור שאין לזה כ''כ נפק''מ אחרי שמרן מלכא עבר עליהם וסמך ידו עליהם למעשה. אם כי לכאו' ודאי שיש מקום ע''פ זה ליישב קושיות או סתירות וכדומה מ''מ מה שהיה היה וזה היה רצון המלך ע''ה, ודיינו במעין אומר שהניח זאת על שולחנו של המלך ובמה שהשיב.
והאמת ששנה שעברה שוב חזרתי לסוגיה זו אחרי שנודע לי על איזה ראש כולל אחד צעיר בנתיבות שתלה את החיסרון ידיעה והקושיות שהיו לו בחזו''ע להקיש שכן ארע בו כמו בהליכו''ע, ומבחינתי זה היה כפגיע בכבוד תורתו של מרן מלכא, והבו דלא להוסיף על ההליכו''ע האמור, והמצאתי לו דרך חבר שלמד אצלו, את העדות של מרן מלכא בחזו''ע שבת א' בהקדמה הנ''ל, ובעיקר את ההקלטה הנ''ל שגם כתובה במעדני מלך 👑 ח''א והוא ניסה לתלות עצמו ברב מעיין אומר וביררתי איתו שלא אמר זאת, ולמרות שהוא עדיין לא כ''כ נחה דעתו אני את שלי עשיתי ועל אחת כמה וכמה שכעת מצאתי שאפ' להבין את הביאורים בחזו''ע הוא לא מצליח להבין ועוד חזון למועד.
ונחתום שבנידו''ד כדוגמא האחרונה שהביא הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א בדברים שבע''פ שמרן הסכים איתו ואף ביקש שהתקנו ולא תיקנו, וודאי שיש מקום לבעל דין (לעורכים) לומר אחרת מ''מ כל אחד יעשה כרבותיו אליבא דמרן מלכא כמו שבדיוק שבוע שעבר זה היה אצלי למעשה כשחבר רצה להקל למעשה בטפטים אחרי ר''ח אב והודעתי לו מדברי הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א האחרונים בלווין ושכן הוא בילקו''י שיש לאסור בשמו של מרן מלכא ובא לאפוקי מחכם אחר ( לא ברור לי עם כוונתו לרב דוד או למעין אומר) אליבא דמרן מלכא, והחבר שלי טען לי מתורת המועדים שמתיר מן הדין וגם בשם מרן מלכא, ושכן מבואר במעין אומר ח''ג עמ' קנה' שפרס לפני המלך את שתי הדיעות הנ''ל והשיב שכדאי להחמיר. עכ''פ לנידו''ד למדנו שגם אליבא דמרן מלכא "עשה לך רב" שאין סוף לדברים. יישר כוחכם ששיברתם את הסוגיא הזו וודאי שמרן מלכא רבינו עובדיה יוסף זצ''ל מסכים עמכם 💪
 
שפיר קאמר 👍 יפה דברת
ואדרבה אפשר לומר שגם על זה כיוונו ואמרו חז''ל בתענית ומתלמידי יותר מכולם, שהתלמידים האמיתיים החרדים לפסקיו וספריו עד קוצו של יוד (כמו התלמידי חכמים כאן כן ירבו) ולשם שמיים, הם הם אלא שיעשו את תורתו שלימה ונצחית.וכמו שאמרו במקום אחר נצחוני בני

וזאת למודעי שתוך כדי לימודי בתורתו של מרן מלכא בשנת תשע''ז כגון בהליכו''ע ח''א כמדומני עמ' עח' בעיניין הפסק בפסד''ז לקדיש אחרי 5 אמנים שבביאורים היו שויום אך במה''ק תשנ''ח במסקנה כתבו העורכים בסתם להתיר (חוזר בו מיבי''א ח''ב שאסר בסתם) במה''ת תשס''ב כתבו שמותר מדינא אבל לכתחילה שב ואל תעשה עדיף (וכ''כ במשנת חכמים מה''ק על המשנ''ב) וכן הורה בע''פ בלויין . ואכמ''ל

ואחרי שראיתי למש''כ במעין אומר הנ''ל, וכן בילקו''י השכמת הבוקר מה''ק שמעיר על העורך בהליכו''ע
אחרי כן שאלתי בעניין זה את הרב שאלתיאל עמר וכן את הרה''ג עמרני שליט''א מחבר הקיצורים של החזו''ע בבקיאות ועיון כאחת, אז זכור לי שיצא שאת חלק א'-ב' הרב דוד סיכם את המסקנות ואת חלק ג'-ד' הרב עמרני או הרב משה יוסף סיכמו וכל השאר הכל ממרן מלכא. עכ''פ כאמור שאין לזה כ''כ נפק''מ אחרי שמרן מלכא עבר עליהם וסמך ידו עליהם למעשה. אם כי לכאו' ודאי שיש מקום ע''פ זה ליישב קושיות או סתירות וכדומה מ''מ מה שהיה היה וזה היה רצון המלך ע''ה, ודיינו במעין אומר שהניח זאת על שולחנו של המלך ובמה שהשיב.
והאמת ששנה שעברה שוב חזרתי לסוגיה זו אחרי שנודע לי על איזה ראש כולל אחד צעיר בנתיבות שתלה את החיסרון ידיעה והקושיות שהיו לו בחזו''ע להקיש שכן ארע בו כמו בהליכו''ע, ומבחינתי זה היה כפגיע בכבוד תורתו של מרן מלכא, והבו דלא להוסיף על ההליכו''ע האמור, והמצאתי לו דרך חבר שלמד אצלו, את העדות של מרן מלכא בחזו''ע שבת א' בהקדמה הנ''ל, ובעיקר את ההקלטה הנ''ל שגם כתובה במעדני מלך 👑 ח''א והוא ניסה לתלות עצמו ברב מעיין אומר וביררתי איתו שלא אמר זאת, ולמרות שהוא עדיין לא כ''כ נחה דעתו אני את שלי עשיתי ועל אחת כמה וכמה שכעת מצאתי שאפ' להבין את הביאורים בחזו''ע הוא לא מצליח להבין ועוד חזון למועד.
ונחתום שבנידו''ד כדוגמא האחרונה שהביא הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א בדברים שבע''פ שמרן הסכים איתו ואף ביקש שהתקנו ולא תיקנו, וודאי שיש מקום לבעל דין (לעורכים) לומר אחרת מ''מ כל אחד יעשה כרבותיו אליבא דמרן מלכא כמו שבדיוק שבוע שעבר זה היה אצלי למעשה כשחבר רצה להקל למעשה בטפטים אחרי ר''ח אב והודעתי לו מדברי הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א האחרונים בלווין ושכן הוא בילקו''י שיש לאסור בשמו של מרן מלכא ובא לאפוקי מחכם אחר ( לא ברור לי עם כוונתו לרב דוד או למעין אומר) אליבא דמרן מלכא, והחבר שלי טען לי מתורת המועדים שמתיר מן הדין וגם בשם מרן מלכא, ושכן מבואר במעין אומר ח''ג עמ' קנה' שפרס לפני המלך את שתי הדיעות הנ''ל והשיב שכדאי להחמיר. עכ''פ לנידו''ד למדנו שגם אליבא דמרן מלכא "עשה לך רב" שאין סוף לדברים. יישר כוחכם ששיברתם את הסוגיא הזו וודאי שמרן מלכא רבינו עובדיה יוסף זצ''ל מסכים עמכם 💪
א. איפה בלוין מרן הראשל אמר כן האם ידוע לך?
ב. המסקנא א''כ שעונה אמן גם על שאר מנים בקדיש אם הבנתי נכון?
ג. יש על זה תשובה מהרב אושרי בנושא הקשור באשר השיב ח''ב
 
שפיר קאמר 👍 יפה דברת
ואדרבה אפשר לומר שגם על זה כיוונו ואמרו חז''ל בתענית ומתלמידי יותר מכולם, שהתלמידים האמיתיים החרדים לפסקיו וספריו עד קוצו של יוד (כמו התלמידי חכמים כאן כן ירבו) ולשם שמיים, הם הם אלא שיעשו את תורתו שלימה ונצחית.וכמו שאמרו במקום אחר נצחוני בני

וזאת למודעי שתוך כדי לימודי בתורתו של מרן מלכא בשנת תשע''ז כגון בהליכו''ע ח''א כמדומני עמ' עח' בעיניין הפסק בפסד''ז לקדיש אחרי 5 אמנים שבביאורים היו שויום אך במה''ק תשנ''ח במסקנה כתבו העורכים בסתם להתיר (חוזר בו מיבי''א ח''ב שאסר בסתם) במה''ת תשס''ב כתבו שמותר מדינא אבל לכתחילה שב ואל תעשה עדיף (וכ''כ במשנת חכמים מה''ק על המשנ''ב) וכן הורה בע''פ בלויין . ואכמ''ל

ואחרי שראיתי למש''כ במעין אומר הנ''ל, וכן בילקו''י השכמת הבוקר מה''ק שמעיר על העורך בהליכו''ע
אחרי כן שאלתי בעניין זה את הרב שאלתיאל עמר וכן את הרה''ג עמרני שליט''א מחבר הקיצורים של החזו''ע בבקיאות ועיון כאחת, אז זכור לי שיצא שאת חלק א'-ב' הרב דוד סיכם את המסקנות ואת חלק ג'-ד' הרב עמרני או הרב משה יוסף סיכמו וכל השאר הכל ממרן מלכא. עכ''פ כאמור שאין לזה כ''כ נפק''מ אחרי שמרן מלכא עבר עליהם וסמך ידו עליהם למעשה. אם כי לכאו' ודאי שיש מקום ע''פ זה ליישב קושיות או סתירות וכדומה מ''מ מה שהיה היה וזה היה רצון המלך ע''ה, ודיינו במעין אומר שהניח זאת על שולחנו של המלך ובמה שהשיב.
והאמת ששנה שעברה שוב חזרתי לסוגיה זו אחרי שנודע לי על איזה ראש כולל אחד צעיר בנתיבות שתלה את החיסרון ידיעה והקושיות שהיו לו בחזו''ע להקיש שכן ארע בו כמו בהליכו''ע, ומבחינתי זה היה כפגיע בכבוד תורתו של מרן מלכא, והבו דלא להוסיף על ההליכו''ע האמור, והמצאתי לו דרך חבר שלמד אצלו, את העדות של מרן מלכא בחזו''ע שבת א' בהקדמה הנ''ל, ובעיקר את ההקלטה הנ''ל שגם כתובה במעדני מלך 👑 ח''א והוא ניסה לתלות עצמו ברב מעיין אומר וביררתי איתו שלא אמר זאת, ולמרות שהוא עדיין לא כ''כ נחה דעתו אני את שלי עשיתי ועל אחת כמה וכמה שכעת מצאתי שאפ' להבין את הביאורים בחזו''ע הוא לא מצליח להבין ועוד חזון למועד.
ונחתום שבנידו''ד כדוגמא האחרונה שהביא הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א בדברים שבע''פ שמרן הסכים איתו ואף ביקש שהתקנו ולא תיקנו, וודאי שיש מקום לבעל דין (לעורכים) לומר אחרת מ''מ כל אחד יעשה כרבותיו אליבא דמרן מלכא כמו שבדיוק שבוע שעבר זה היה אצלי למעשה כשחבר רצה להקל למעשה בטפטים אחרי ר''ח אב והודעתי לו מדברי הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א האחרונים בלווין ושכן הוא בילקו''י שיש לאסור בשמו של מרן מלכא ובא לאפוקי מחכם אחר ( לא ברור לי עם כוונתו לרב דוד או למעין אומר) אליבא דמרן מלכא, והחבר שלי טען לי מתורת המועדים שמתיר מן הדין וגם בשם מרן מלכא, ושכן מבואר במעין אומר ח''ג עמ' קנה' שפרס לפני המלך את שתי הדיעות הנ''ל והשיב שכדאי להחמיר. עכ''פ לנידו''ד למדנו שגם אליבא דמרן מלכא "עשה לך רב" שאין סוף לדברים. יישר כוחכם ששיברתם את הסוגיא הזו וודאי שמרן מלכא רבינו עובדיה יוסף זצ''ל מסכים עמכם 💪
לפני מה שכתבת סיכמתי הלכה זו כך וישר שכיונתי לדבריך

אם הוא באמצע "פסוקי דזמרה" ושומע קדיש האם צריך לענות אמן אחר "תתקבל" או "על ישראל"?

בן איש חי: לא (ויהרהר בליבו).

מרן הרב עובדיה: כן[1]).



[1] כן העלה בהליכות עולם דלא כיבי''א ח''ז סי' ח והליכות עולם ח''ה עמ' כה - כו. כמובא בילקו''י סי' נא הערה י וע''ע בהלכה ברורה סי' נא סעי' יד. וע''ע בשו''ת מעין אומר ח''א פרק ה תשובה סא שהבין בדעת הבן איש חי ברב פעלים ח''ב סי' יד שאף אם כל הציבור אוחזים בפסוקי דזמרא והעשירי שמשלים מנין הגיע לומר קדיש, יאמר קדיש שלם אף שאין הציבור יכול לענות.
 
א. איפה בלוין מרן הראשל אמר כן האם ידוע לך?
ב. המסקנא א''כ שעונה אמן גם על שאר מנים בקדיש אם הבנתי נכון?
ג. יש על זה תשובה מהרב אושרי בנושא הקשור באשר השיב ח''ב
א. כוונתי למרן מלכא במשנת יוסף של מאור ישראל ח''ד תשס''ג עמ' כה'
ב. מסקנה שלי שמותר מן הדין דלא כהיבי''א ח''ב אך למעשה לכתחילה שב ואל תעשה עדיף ויהרהר בלב (כמה''ת של מסקנת ההליכו''ע וכהיבי"א וסימנך בלב חלק ב' סי' לב אות ו') דלא כהמה''ק של מסקנת ההליכו''ע
ג. ואשמח שתף אותנו בתשובה שלו😯
לפני מה שכתבת סיכמתי הלכה זו כך וישר שכיונתי לדבריך

אם הוא באמצע "פסוקי דזמרה" ושומע קדיש האם צריך לענות אמן אחר "תתקבל" או "על ישראל"?

בן איש חי: לא (ויהרהר בליבו).

מרן הרב עובדיה: כן[1]).



[1] כן העלה בהליכות עולם דלא כיבי''א ח''ז סי' ח והליכות עולם ח''ה עמ' כה - כו. כמובא בילקו''י סי' נא הערה י וע''ע בהלכה ברורה סי' נא סעי' יד. וע''ע בשו''ת מעין אומר ח''א פרק ה תשובה סא שהבין בדעת הבן איש חי ברב פעלים ח''ב סי' יד שאף אם כל הציבור אוחזים בפסוקי דזמרא והעשירי שמשלים מנין הגיע לומר קדיש, יאמר קדיש שלם אף שאין הציבור יכול לענות.
הסיכום שלי משנים עברו כאמור, ולגבי כל המ''מ שהזכרת צריך לעיין שם... ועוד חזון למועד שהזכרתי נידון זה רק בדרך אגב לנידו''ד. יישר כוח 💪
 
א. כוונתי למרן מלכא במשנת יוסף של מאור ישראל ח''ד תשס''ג עמ' כה'
ב. מסקנה שלי שמותר מן הדין דלא כהיבי''א ח''ב אך למעשה לכתחילה שב ואל תעשה עדיף ויהרהר בלב (כמה''ת של מסקנת ההליכו''ע וכהיבי"א וסימנך בלב חלק ב' סי' לב אות ו') דלא כהמה''ק של מסקנת ההליכו''ע
ג. ואשמח שתף אותנו בתשובה שלו😯

הסיכום שלי משנים עברו כאמור, ולגבי כל המ''מ שהזכרת צריך לעיין שם... ועוד חזון למועד שהזכרתי נידון זה רק בדרך אגב לנידו''ד. יישר כוח 💪
בקיצור ש''ע חזון עובדיה לגבי הלל כתבו
שאין לענות על ישראל ותתקבל
ביום שגומרים הלל בברכה
ולכאו' זו המסקנא
גם לגבי פסוקדז
שאין לענות
ולא בצורה שיש ע''מ לסמוך

הלא כן?
 
חזור
חלק עליון