• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ספר "עומקה של סוגיא" שהזכיר מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו.

אך נניח לזה.
איזה נחמד אתה.
ולעצם הענין, כל מהות סגנון המהלך הישיבתי נועד כדי למשוך בחורים במתיקותה של התורה, וספרי מרן לא נועדו לזה, ומטרתם האחת היא להגיע לחקר ההלכה למעשה בצורה המעמיקה והמקיפה ביותר. ובאמת שלא חסר בהם מאומה. אבל אם מישהו מצא לנכון לעשות אפילו כעין, משהו מן המשהו, כדי לתפוס עוד עיניים שלא זכו להכיר את תורתו העצומה והנפלאה של מרן זיע"א, למה לא, אדרבה ואדרבה.
 
איזה נחמד אתה.
ולעצם הענין, כל מהות סגנון המהלך הישיבתי נועד כדי למשוך בחורים במתיקותה של התורה, וספרי מרן לא נועדו לזה, ומטרתם האחת היא להגיע לחקר ההלכה למעשה בצורה המעמיקה והמקיפה ביותר. ובאמת שלא חסר בהם מאומה. אבל אם מישהו מצא לנכון לעשות אפילו כעין, משהו מן המשהו, כדי לתפוס עוד עיניים שלא זכו להכיר את תורתו העצומה והנפלאה של מרן זיע"א, למה לא, אדרבה ואדרבה.
כיהודה ועוד לקרא, כבוד הראש"ל שליט"א סיפר כמה וכמה פעמים על אותו בחור שזנח את לימודי הגמרא והראשונים, ועסק רק בהלכה וכו' עד שראש ישיבתו כמדומני הגר"י עדס שליט"א לרפואה שלימה, קרא לאותו בחור, והרצה בפניו מערכה עמוקה ולמדנית בטו"ט, וכשסיים אמר לבחור, דע לך שזו תשובה ביביע אומר, רק בהשמטת מראי המקומות.
כך זכורני שסיפר ויתכן שלא דקדקתי בפרטים.
ואשרי מי שזכה להטעים את תורת רבינו הגדול זיע"א לצעירי הצאן הי"ו.
 
ולעצם העניין, כל מהות סגנון המהלך הישיבתי נועד כדי למשוך בחורים במתיקותה של התורה​
אינו נכון, כמובן.
יתכן שישנה תועלת בצורת הלימוד הישיבתית גם בתחום זה, אך עיקרה הוא הבנה מושגית של עומק העניינים ושורשם ההגיוני, וכמובן שיש בזה עשרות גישות וצורות, אך זהו המודל בקווים כלליים, וכיוון שהגרע"י דרך אחרת לו בזה - יש משהו מאולץ בניסיון לכפות אותו להיות כזה.
 
אינו נכון, כמובן.
יתכן שישנה תועלת בצורת הלימוד הישיבתית גם בתחום זה, אך עיקרה הוא הבנה מושגית של עומק העניינים ושורשם ההגיוני, וכמובן שיש בזה עשרות גישות וצורות, אך זהו המודל בקווים כלליים, וכיוון שהגרע"י דרך אחרת לו בזה - יש משהו מאולץ בניסיון לכפות אותו להיות כזה.
תחקור ותדרוש ואחר כך תדבר.
עיקר סגנון הלמוד הישיבתי במהלך הסוגיא התחיל בדורות האחרונים, כניכר בספרי הקדמונים שבד"כ לא למדו בסגנון זה. ונועד למשוך בחורים ליהנות ממתיקות התורה, בזמן שיצה"ר חגג על בחורים שנהנו להבדיל ממתיקות ההשכלה.
נכון שסגנון זה מקנה חידוד בעיון והבנה ישרה, אבל אין בו הכרח.
ושוב, בקונטרס זה שבתורת מרן זיע"א, אין משהו "מאולץ בניסיון לכפות", יש משהו מאולץ במה שאתה מחפש חיסרון בכח.
העיקר להגדיל תורה ולהאדירה, לפקוח עיניים עיוורות שלא זכו להכיר, ואת זה עשה הרב המחבר (רק חבל שלא ציין את שמו).
 
עיקר סגנון הלמוד הישיבתי במהלך הסוגיא התחיל בדורות האחרונים, כניכר בספרי הקדמונים שלא היה סגנון זה. ונועד למשוך בחורים ליהנות ממתיקות התורה​
העובדה ששיטת הלימוד הישיבתית היא דבר חדש אין עליה חולק, אך מטרתה היא ממש לא למשוך בחורים כקונטרה לתנועת ההשכלה, מטרתה של שיטה זו היא פרצת דרך חדשה בשיטת הלימוד, וכמו שיטות רבות שהתחדשו במהלך הדורות.​
 
הרב @לשמור ולעשות, אין לך מושג על מה אתה מדבר, וניכר עליך שלא עסקת מימיך בלימוד עיוני ישיבתי, וכי כל מאות ראשי הישיבות של הדורות האחרונים ביססו את כל לימודם - כולל כתיבת ספרים מרובים - רק בשל השפעת תנועת ההשכלה? דברי הבל חסרי בסיס.​
 
וניכר עליך שלא עסקת מימיך בלימוד עיוני ישיבתי
עסקתי שנים ב"ה, תבוא לביתי ותראה קלסרים.
כי כל מאות ראשי הישיבות של הדורות האחרונים ביססו את כל לימודם - כולל כתיבת ספרים מרובים - רק בשל השפעת תנועת ההשכלה?
זה גרם לפיתוח השיטה, ואחר שטעמו וראו כי טוב ה', אה"נ, יבוא הטוב מכל מקום, והלכה וקרמה עור וגידים, וקם ונבנה עולם הישיבות.
ועל כל פנים היה או לא היה זה לא משנה לעצם הנידון.
 
תחקור ותדרוש ואחר כך תדבר.
עיקר סגנון הלמוד הישיבתי במהלך הסוגיא התחיל בדורות האחרונים, כניכר בספרי הקדמונים שבד"כ לא למדו בסגנון זה. ונועד למשוך בחורים ליהנות ממתיקות התורה, בזמן שיצה"ר חגג על בחורים שנהנו להבדיל ממתיקות ההשכלה.
נכון שסגנון זה מקנה חידוד בעיון והבנה ישרה, אבל אין בו הכרח.
ושוב, בקונטרס זה שבתורת מרן זיע"א, אין משהו "מאולץ בניסיון לכפות", יש משהו מאולץ במה שאתה מחפש חיסרון בכח.
העיקר להגדיל תורה ולהאדירה, לפקוח עיניים עיוורות שלא זכו להכיר, ואת זה עשה הרב המחבר (רק חבל שלא ציין את שמו).
עיין בספר מרן הגר"ח הלוי [של הרב מלר] שכתב כעין דבריך בשם מרן הגר"ח עצמו.
אולם שם כתב שבשם הגר"ח שאכן שיטה זו הצילה הרבה בחורים ולא מבואר נדבריו שצלכתחילה לזה הועיד הגר"ח שיטה זו
אולם עכ"פ אי"ז סותר זא"ז וודאי שהגר"ח פרץ דרך כי הוא אחז מהדרך הזו ולולי שאחז מדרך זו לא היה מלמדה אף לדור ההוא ופשוט.
 
העובדה ששיטת הלימוד הישיבתית היא דבר חדש אין עליה חולק, אך מטרתה היא ממש לא למשוך בחורים כקונטרה לתנועת ההשכלה, מטרתה של שיטה זו היא פרצת דרך חדשה בשיטת הלימוד, וכמו שיטות רבות שהתחדשו במהלך הדורות.​
איזה שיטות "רבות" התחדשו במהלך הדורות?
 
איזה שיטות "רבות" התחדשו במהלך הדורות?​
שיטת הפלפול הראשונית שהיא שיטת בעלי התוספות, שיטת הפלפול הספרדית ה'חיבור' שעשו הראשונים הספרדים בין שיטת הפלפול הצרפתית לזו של הרמב"ם והר"י מיגאש, שיטת הפלפול האירופאית הקדומה על שלל גישותיה השונות השיטה היא מבית מדרשו של הגר"ש פולק, שיטתם של הפנ"י, המהר"ם, המהר"ם שיף, ועוד. שיטה זו מנתה בתוכה כ3 זרמים מרכזיים, שיטת החילוקים שהיא פלג בשיטת הפלפול האירופאית הקדומה, שיטת הפלפול הפולנית מבית מדרשם של הר"י ענגיל, הגר"ש קלוגר, ורבים נוספים, שיטת ה'לשיטתם' שמונה בין היתר את הנוב"י בדרשותיו 'דורש לציון', את הר"י ענגיל, את הצ"פ, ורבים נוספים, ועוד שיטות נוספות.
 
בכלל מאתיים מנה
לא כל תורתו של מרן היא 'ישיבתית' אבל ניתן למצוא בתורתו הרבה חלקים למדניים
למשל בשו''ת חזון עובדיה של פסח ניתן למצוא הרבה חלקים למדניים כמו כן מרן זצ''ל עסק רבות בעניייני ספקות שיש בזה הרבה למדנות.
 
חזור
חלק עליון